Pontus byter till RRC-Fiesta, ”Kalle Kruuda” blir hemma, Volvo-Arne het i Värmland och Tomelilla-Joel kör Formel 4 i Tyskland.

BloggPontusNu taggar Pontus Tidemand upp ett snäpp i Rally Sweden och byter ut sin R5-Fiesta mot en lite vassare Fiesta med RRC-specifikationer. Nu är det väl inte någon jätteskillnad på bilarna men med tanke på hur tät WRC2-fajten förväntas bli är så klart varje lite extra fördel ren bonus.
En RRC-bil är så nära en WRC-bil man kan komma och fortfarande få vara med i WRC2-klassen. Chassiet är identiskt med WRC-Fiestan men turbon snurrar inte lika fort vilket också ger lite mindre effekt. En RRC-bil en mer sofistikerad tävlingsbil med mer avancerade komponenter än R5 även om de körs i samma klass. Pontus gör sin fjärde start i Rally Sweden och de senaste två åren har han suttit i en Ford Fiesta WRC, något han hoppas kan vara till fördel när han nu byter till en Fiesta RRC.
Visst är det några små skillnader mellan en WRC och en RRC, men jag gillar verkligen känslan jag fick när vi testade i början av veckan, säger Pontus.
RRC:n är riktigt kul att köra och jag hoppas kunna dra nytta av mina tidigare erfarenheter i WRC-bil på snö när tävlingen väl drar igång.
Pontus med co-driver Emil Axelsson är som vanligt uppbackad av norska EVEN Management och Tätab samt flertalet lokala sponsorer.
Vi har gjort det mesta av träningen och jag känner mig så förberedd jag kan vara, säger Pontus.
Som tävlingsmänniska vore det dumt att säga att vi siktar på något annat än den absoluta toppen, men det kommer bli otroligt tufft i klassen med många som vill vara högst upp på pallen på söndag. Vi ska kämpa till den sista metern och jag kommer verkligen njuta av att se svenska flaggor ute i rallyskogen.

*
Så klart sporrar Pontus bilbyte uppåt ytterligare hans värmländske rallykompis Fredrik Åhlin som kör den något tamare R5-Fiestan. Något som jag dock inte tror kommer att hämma honom, är säker på att Fredrik kommer att flåsa Pontus i nacken. Ja kanske till och med kan flåsa sig förbi om allting stämmer för Hammaröföraren
BlogggröndahlTvå som jag också tror stenhårt på är norska Citroén-föraren Anders Gröndahl (bilden) och landsmannen Eyvind Brynhildsen som kör en identisk Fiesta som Tidemand. Båda har genrepat bra i norska mästerskapet och kan bli obehagliga överraskningar för ”di svenske”. Finska hoppet Jari Ketomaa är även han kapabel att vara med och slåss om pallplatserna.

*
En som de uppräknade slipper, är estländaren Karl Kruuda som fått problem med finansieringen och drar sig ur Rally Sweden. När han testade sin nya Citroén DS3 R5 inför Värmland i finska Arctic Rally, rasade motorn. Nu verkar det som att det även är tomt i börsen och därför får ”Kalle Kruuda” agera åskådare istället. Synd då han ifjor var en riktig färgklick som till slut även vann WRC2-klassen, men då i en Fiesta.

*
The International Rally of Valais i Schweiz ersätter Tour de Corse i ERC sedan Korsika-tävlingen upphöjts till WRC-status och blir Frankrikes nya bidrag i Rally-VM. Avsaknad av euro gjorde att ryktet spreds att det inte skulle bli något besök för Ogier & Co på den lilla Medelhavsön. Även om inte alla bitarna ännu är lagda i det ekonomiska pusslet är arrangörerna ändå övertygade om att allt löser sig.
Rally of Valais har varit ständigt återkommande i såväl IRC som numera ERC, men förlorade statusen i år. Nu är de dock på banan igen. Promotorn Eurosport Events kommer att föreslå FIA att godkänna tävlingen som final i ERC 2015.

*
BloggRådströmHar inte skrivit så mycket om Rally Sweden Historic där jag förväntar mig en kamp mellan Petter Solberg, fjolårstvåan Arne Rådström och så alltid snabbe Kenneth Bäcklundh. Två Escorter som utmanas av en Volvo 240 och utgången är helt öppen som jag ser det.
Att Arne Rådström från Torsby med co-driver Thomas Nilsson uppe från Boden är taggade står helt klart.
Som uppvärmning och test inför Rally Sweden Historic deltog teamet i ”Finnskogsvalsen” i januari och där slutade de som totaltvåa och bästa tvåhjulsdrivna bil. Då före Petter Solberg, som dock tog det lite lugnare än normalt med sonen Oliver i högerstolen. Rådström ligger dock lågt och siktar på pallplats även om målsättningen är att vinna.
 Mycket tid har lagts på prepareringen av tävlingsbilen, allt är testat och optimerat inför starten på fredag.
Känslan i bilen är perfekt , säger Arne som ser fram emot att få tävla på hemmaplan inför storpublik under perfekta vinterförhållanden.

*
Läste häromdagen i VOC Mekonomen Rallys gästbok där ansvarige Roger Fransson verkade orolig för att ”striden” med SBF ännu inte är helt avslutad. Mellan raderna kan man förstå att där fortfarande är saker på gång, för mig dock oklart vad för saker eller vad detta skulle fylla för syfte. Ingen kan väl ändå påstå utan att förarna i VOC Mekonomen Rally sagt sitt i den här frågan, man sluter helhjärtat upp bakom ledningen. Utmanar-klassen Grupp F med både fram och bakhjusldrivna Volvo kämpar verkligen i motvind och inte mer än ett dussin bilar verkar ha blivit byggda. Nu vill SBF förtydliga att man kan sammanslå de bägge klasserna till en, Grupp F vilket jag tidigare trodde var helt uteslutet. Dagens meddelande är dock positivt för de få som byggt FWD-Volvos och som i fjor nästan alltid varit ensamma i sin klass. Nu får man tävla även mot de bakhjusldrivna Grupp F:arna. Rallyutskottet skriver, ”Efter diskussioner som förekommit så vill vi i Rallyutskottet klargöra att vi är alla i utskottet överens om att Grupp F RWD och Grupp F FWD får och kan tävla gemensamt i en klass. Denna klass benämnd Grupp F.
Vid frågor eller oklarheter från arrangör står samtliga i Utskottet behjälpliga via telefon eller mail.”.
Hade jag fått bestämma skulle RU tagit ett snack med VOC-Fransson och diskuterat fram en form av dispens så att befintliga F-bilar får dispens att köra hos ”den stora Volvofamiljen”. Nybyggen ska däremot inte ge samma möjlighet till dispens. Alltså bara mina tankar i ämnet…

*
Tomelillas racerförare Joel Eriksson är klar för tyska Formel 4, ADAC Formula 4, under 2015. 16-åringen debuterade i formelbil-sammanhang2014 då han som yngste förare i fältet lyckades vinna ett race i ADAC Formel Masters samma mästerskap som nu ersätts av ADAC Formula 4. Joel kommer att tävla för tyska Team Motopark, med vilka storebror Jimmy Eriksson lade beslag på titeln i det tyska Formel 3-mästerskapet 2012.
Jag ser verkligen fram emot att tävla i tyska Formel 4 i år, och det har hela tiden varit min avsikt att göra det tillsammans med Team Motopark, säger Joel Eriksson.
Premiären för det tyska Formel 4-mästerskapet äger rum på Oschersleben, Team Motoparks hemmabana, helgen den 24-26 april.

*
Fick idag ett kort mejl från Tävlingsledaren Kalle Andersson i Sandvikens Vinterpokal och det handlade så klart om tidstrulet. Kalle skriver, ”Ett förtydligande ang. tider i Sandviken. Det var domarna som efter protest ändrade tävlingsledningens beslut att inte ändra tiderna.”.
Då var detta också klarlagt…

*
Därmed avslutar vi bloggen från Skåne. I morgon kommer den att skrivas från Karlstad om allt går som det ska. En som verkligen hoppas detta är holländske Golfåkaren Niek Luttikhuis Oude som testat så intensivt med sin Golf GTI från 1977 att grenöret pajat. Ett nytt sådant fanns dock i Skåne hos Golf-mäster Ebbe Nilsson och via Motorbloggen beräknas den livsviktiga detaljen anlända till Karlstad efter lunch. Vi ses!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *