Jerker SM-överlägsen med WRC-Subarun, Emil, Mattias och Steve imponerar i ERC och Åhlins ”TCA” pajade!
Vilken födelsedagspresent Jerker Axelsson gav sig själv när han och Mattias Andersson i WRC-Subarun vann SM-premiären i Sandviken. Inte bara vann, utan dessutom i ren utklassningsstil 1.36 före Mats Jonsson. Därmed gav Trollhättekillarna både mig och alla andra som tippat WRC-heta Pontus Tidemand i den positionen som istället togs av Jerker och Mattias. Okej, jag hade ändå Subarun som tvåa men det är ju en viss skillnad ändå mot seger. Står upp och bugar Jerker!
*
Varnade ju för Mats Jonsson, att han till och med kunde stå överst på pallen nu nådde han och Johnny Johansson inte ända dit upp, men andra platsen knep man före Tidemand. En vass spurt förde upp Pontus till tredje plats vilket så klart innebar en besviken fyra, Robin Friberg. Citroén-föraren var bara tiondelen efter Mats inför sista men tappade där tretton sekunder och så fick han enbart se pallen som åskådare. Förargligt poängtapp, då Tidemand troligen bara gjorde detta inhopp i SM som ett led i uppladdningen inför Rally Sweden.
*
På sträcka fem blev det stopp sedan en bil blockerat sträckan och totalt sjutton bilar drabbades av mer eller mindre långt stopp. När detta skrivs har tävlingsledningen beslutat att inte vidtaga några åtgärder som tidsavdrag eller att räkna fram idealtid. Regelboken är också tämligen klar hur den här typen av ”raceincidents” ska hanteras och det är den som bestämmer. Sedan kan jag hålla med om att det inte är helt rättvist. Återstår vad att se vad som händer?
Därmed blev Otrimmat 4WD rena lotteriet där ledaren inför sträcka fem Niklas Hägg åkte rätt ner i källaren tack vare stoppet. Blev sjua medan Magnus Henriksson nu vann före Markus Hällbo och Kim Koivo. Känns inte så angeläget att orda så mycket om klassen under de här förutsättningarna.
*
Även de först startande i Trimmat 2WD drabbades av stoppet och nu vann Tobias Söderqvist i Toyotan före Kinds Kristian Johansson med Golfen. Retar mig faktiskt lite, för jag hade tänkt ha Kristian som tvåa i tipset men ändrade mig ( detta tror ni förstås inte på, men så var det). Trea, en ”riktig” rally-Volvo och inget ”940-shit”, så klart var det Patrik Flodin som rattade den ”riktiga” Volvon. På nionde plats så här långt, Hans ”Kräbbleboda” Johansson.
*
Nästan full pott i Otrimmat 2WD där jag hade vinnaren rätt i Mattias Ledin däremot trängde sig Renaultåkaren Reine Laestander före Martin Jansson och knep andra platsen, 9,9 sekunder efter ”tvåhjuls-specialisten”. Sju tiondelar skiljer sedan ner till Martin Jansson.
*
Två Oplar på pallen i Junior-SM:s Klass 2 känns väl ändå som helt okej, Corsaföraren Pontus Åhman hade jag inte med i tipset (skäms lite faktiskt) och vann nu före Pelle Willén i Golfen (tippad vinnare). Daniel Röjsel på tredje plats även han lycklig Opel-förare, hade jag däremot som tvåa. Känner mig ganska nöjd, men f-n också med Åhman…
*
I Klass 1 blev det ingen ren smålandspall som jag tippade då Jacob Jansson MK Kopparberg var fräck nog att vinna hela klabbet med sin Fiesta, men sedan var det klockrent. Marcus Theorin tvåa och Erik (rätt namn den här gången…) Telehagens Honda på tredje plats.
*
Ingen glad Victor Henriksson som aldrig fick chansen att prova sin nya Citroén i Trimmat 2WD. Den dystra analysen ” Tekniskt fel före start” som det står i resultatlistan var absolut inget som snabbe Victor hade tänkt sig. Han och bilbyggare/chefsmekare Björn Löwgren ser dock inte alltför nerslagna ut i servicebussen på väg hem till Stockholm.
Mattias Jirvelius undrar på FB om där är någon som har en Super 2000-motor till en Fiesta som ligger och skräpar till ingen nytta. Hans egen rasade ihop och det börjar bli lite jäktigt, på torsdag är det tänkt att han och co-driver Jon Stigh ska starta i Rally Sweden. Kan bli tufft att hitta ny spis på fyra dagar…
*
Till sist från Sandviken, RM-klasserna avhandlar jag imorgon, Rallyradion är ju en fantastiskt bra uppfinning. Okej lite strul till att börja med men vad begär ni alla gnällspikar? Här snackar vi ideella krafter med extremt begränsad budget och med den utsiktspunkten är det fem av fem kungar i mina ögon!
*
Emil Bergkvist och Mattias Adielsson imponerar storligen i ERC-debuten Rally Liepaja. Även norrmannen Steve Røkland då trion toppar ”R2-klassen” och med Opelföraren främst, 18 sekunder före Adielsson och 22 före Røkland. Detta efter lördagens fem supertuffa, snabba och dubbätande sträckor. Inte nog med detta, Emil går in som femma totalt, Mattias sexa och Steve sjua, det skandinaviska stålet biter.
Leder gör Craig Breen med Peugeoten före hemmaföraren Plangi, trea är Svillis, alla med 4WD och så även fyran, Butula. Strongt med en liten Opel Adam att ligga femma i det här sällskapet.
*
Försvann nästan direkt gjorde shake down värsten Alexsej Lukyanuk (bilden) efter en fullfartssnurrning rätt ner i diket. Inte mycket bättre gick det för ERC-ledaren, polacken Kajean Kajetanovic som åkte av i en ”slippery hairpin”.
*
I norska mästerskapstävlingen Rally Finnskog var det Mads Östberg all the way med DS 3 WRC i genrepet till Rally Sweden. Favoriten även i Rally Sweden var snabbast på sex av de sju sträckorna. Tvåan Eyvind Brynhildsen i sin svagare RRC-Fiesta knep sträcksegern på nästa sista, ändå en fjäder i hjälmen. Nu blev där nästan exakt minuten i skillnad mot honom och Mads men ner till trean var det ljusår. Över sex minuter skilde till trean Petter Kristiansen och fyran Tord Linnerud i sin tur var nästan en hel minut bak. Tätare var det ner till femte platsen som kneps av Frank Tore Larsen.
*
Blev inget lyckat genrep för Fredrik Åhlin med R5-Fiestan som tog Rally Finnskog som ren test inför Rally Sweden, körde till exempel på långsammare VM-däck. Var ändå med i topp-fem efter tre sträckor men sedan hände något när ”the TCA broke” (vad f-n är en TCA?) på en raka.
– Vi hade ett big moment, förklarar Fredrik.
– Lyckligtvis hände inget så vi kunde parkera i nästa vägbyte. Nu fixar vi det här och ”refocus” på Rally Sweden.
*
Känns som att vi (ett riktigt grått och blåsigt Skåne idag) behöver piggas upp med lite vårkänsla och väljer då så klart en sådan bild där en Opel Ascona B inte utgör en helt oväsentlig del av den känslan. South Swedish Rally 1983 och Christer Norling är ”on the edge” med sin enligt resultatlistan Opel Ascona i2000. I par med Kjell Jansson attackerar han högerböjen bakom Minnesbergs Tegelbruk på ett publikfriande sätt. Vägegenskaperna var på topp och Christer fick ner Asconan på vägen utan större problem. Slutade till slut åtta i Klass 7 som vanns av Mats Holmbom, Valdemarsvik med en Kadett 2,0E. Tvåa slutade ”Nalle” Johansson det här året i Manta GT/E och trea vildsladdande Anders Sunnerberg, Ascona. En helt vanlig pall på den här tiden, tre Opelförare inget konstigt med detta. Att märka är att mina klubbkompisar Peter Strid, Ascona slutade sexa och Anders ”Snövit” Hasselgren på 17:e plats i samma klass med sin väl använda och icke nyservade Kadett 2,0E. Var man än i världen sig vänder, så var det Opel…
Tufft SSR det här året, 100 mil långt, 28 sträckor på totalt 25 mil. Vem som vann den utmaningen? Mats Jonsson med Ascona B (vad hade ni väntat er?) före en ”modern” Audi 80 Coupé GT körd av Mikael Eriksson. På tredje plats samme Holmbom som även vann Klass 7. Som det kunde bli…