Korsika ny WRC-arena, Adielsson näst bäst R2.a i Liepaja, SM-tipset, RM-fiaskot och ”vinterdaecks lov i Danmark!
I dag blev det officiellt att Tour de Corse övertar Rallye de France-Alsace som Frankrikes bidrag till årets WRC-serie. Kul kan jag tycka då Alsace-sträckorna påminde väldigt mycket om de som tyskarna använder i Rally Germany. Inte så konstigt då det inte skiljer så många mil mellan tyska Trier och franska Strasbourg. På Korsika väntar en helt annan typ av asfaltsträckor, väldigt krävande med sin tvära kurvor, stora nivåskillnader och inte minst djupa stup. Rallyt körs 1-4 oktober.
*
Gårdagens snackis var Hyundais Dani Sordos cykelolycka som öppnade för testföraren Kevin Abbring att göra sin allra första WRC-tävling med start Rally Sweden. Något man kanske inte tänker på, är att, exakt samma sak öppnade VM-dörrarna för tragiskt bortgångne Richard Burns 1995. Då var det Carlos Sainz som drullade omkull med cykeln vilket gav Burns chansen att kliva in i 555-Subarun. Sex år senare var Richard världsmästare, kanske tack vare en simpel cykelolycka.
*
I morgon startar Rally Liepaja, deltävlign två i ERC och vid dagens shake down var det ryssen Alexey Lukyanuk som var snabbast med R5-Fiestan och får välja startposition inför morgondagen. Till saken hör att sträckan bestod mest av grus till skillnad från resten av tävlingen.
– Förhållandena var tuffa ” not so nice” och led faktiskt med bilen, menade Fordföraren.
Näst bäst var Peugeot-åkaren Craig Breen och därefter kom ERC-ledaren, Kajetan Kajetanowicz även han i Fiesta R5.
– Mycket grus i spåret men jag är glad för min tid och körningen, konstaterade polacken.
Bästa R2-bil på en total 14:e plats kom hemmahoppet Ralfs Sirmacis med Peugeot 208 R2. Aleks Zawada, Opel Adam R2 och Mattias Adielsson Peugeot 208 R2 var tvåa respektive trea. Emil Bergkvist var ca 1,5 sec efter Adielsson.
– Inga problem, dock spårig shakedown, berättar co-driver Joakim Sjöberg.
I morgon drar årets Rally-SM igång (förlåt SBF) med Vinterpokalen i ett Sandviken som absolut gör skäl för tillägget vinter. Om vintern är fantastisk i Gästrikland så kan man som SM-arrangör så klart inte var helt nöjd med ett startfält på bara 76 bilar. Runt hundra hade varit helt okej men dit saknas nästan ändå 25 procent förare.
Har sett bilder på Twitter från reccen och man kan inte annat än avundas alla som får möjlighet att köra rally under sådana här förhållanden. Rena julkortet med höga snövallar och strålande sol. Avundsjuk fram till att jag börjar läsa på FB och Twitter, där superlativerna i över sträckorna formuleras av ralllyåkarna i form av ”svinsnabbt”, ”riktigt snabba sträckor”, ” fy f-n vad det kommer att gå undan imorgon” o.s.v. Inte riktigt den ”snabba” väg som jag önskar att svensk rallysport ska gå, men jag kan så klart ha fel…
*
Dags för årets första SM-tips, då åker vi…
Otrimmat 2 WD.
1. Mattias Ledin MK Kopparberg Peugeot
2. Martin Jansson Rasbo MK Peugeot
3. Andrew Rönnle Gotlands MF Ford
”Framtids”-klassen är åderlåten med bara sju anmälda och faktiskt minst av alla SM-klasserna, tvärtemot vad både jag och många andra hoppats på. Några av fjolårets profiler har tyvärr inte bara valt bort SM utan även rally överhuvudtaget.
Otrimmat 4WD.
1. Niklas Hägg SMK Hälsinge Mitsubishi
2. Niklas Karlsson Vallentuna MK Mitsubishi
3. Magnus Henriksson SMK Linde Mitsubishi
Inte heller i den här klassen har skett någon större boom utan är i stort sett som i fjol bortsett från att veteranen Mikael Lindquist med Hässleholmskartisen Per ”Börje” Andersson, tvåa i fjol lagt av. Borde så klart även ha tippat bronsmannen 2014, Jan-Erik Folkesson till en pallplats men gör inte så. En liten tröst Jan-Erik, jag har tippat fel förut.
Trimmat 2WD
1. Leif Peterson Göteborgs MF Toyota
2. Victor Henriksson MK Speed Citroén
3. Mikael Eriksson SMK Trollhättan Golf
Spänningen är stor hur Victor Henriksson ska hantera klassens vassaste bil, nya R3-Cittran? Tror ändå att Peterson blir svår att rå på, verkar vara i grymt slag. Svårt att räkna bort Patrik Flodin, men Volvo 240 och vinter, känns inte som en solklar vinnar-kombo. Samma undran gäller ende skåningen i SM-premiären, Hans ”Kräbbleboda” Johansson, 240:an kan bli bortmanövrerad i snön…
Trimmat 4WD.
1. Pontus Tidemand SMK Eda WRC-Ford
2. Jerker Axelsson SMK Trollhättan WRC-Subaru
3. Robin Friberg Ludvika MS WRC-Citroén
Känns märkligt och lite korkat att inte tippa Mats Jonsson på pallen, men ”Gamla Bettan” får allt svårare att hänga med de moderna WRC-utmanarna. Å andra sidan är Mats alltid Mats så det skulle inte förvåna mig alls om han t.om står överst på lördag kväll.
Junior-SM Klass 1.
1. Markus Theorin Skillingaryds MK Citroén
2. Erik Telehagen Wäxjö MS Honda
3. Robert Scholander SMK Eksjö Citroén
Tufft att tippa tre smålänningar överst i en vintertävling, gör mig inte besviken grabbar!
Junior-SM Klass 2.
1. Pelle Willén Strängnäs AMS Golf
2. Daniel Röjsel SMK Dala Opel
3. Philip Haag Kullings MS Citroén
Pelle Willén är säkert grymt revanschsugen efter drivaxel-knaset i SM-Sprinten. Då tror jag inte att ens en Opelåkare rår på den vita Golfen.
*
Har du ingen chans att åka till Sandviken så kan du alltid följa SM-spänningen via Rallyradion på www.sbfplay.se . Rally Live gänget med Sebastian Bourghardt i studion och de flygande reportrarna Per Johansson och Ola Strömberg kommer där att ge dig all action live. Intervjuer vid sträckmålen och bäst av allt, resultat i realtid. Trots att fredagens etapp ställts in kommer ändå Rallyradion snacka upp premiären av Rally-SM 2015.
Sändningstider: Fredag: 18.00-19.30, lördag: 07.00-(ca) 17.00.
*
Ännu mer positivt inför Rally-SM, Expressen, (du läser rätt) kommer att sända på Expressens Webb-TV. Varje söndag klockan 11:00 efter tävlingen sänds en efterhandsproduktion som ska spegla tävlingen. Magasinet kommer även att kunna ses på sbf-play.
– Det känns riktigt bra att vi får till det här magasinet för Rally-SM och att rallyserien nu kommer ut på en mer publik plattform igen. Expressens webb-TV är en stark kanal ut mot en bredare sportintresserad publik, säger Sören Emmervall PR och kommunikationsansvarig på SBF.
Bra jobbat och en liten men ändå på sikt positiv nyhet för rallyfansen. Nästa steg borde kunna bli att hitta en väg till någon av de mera etablerade tv-kanalerna. Då kan vi snacka om att det börjar våras för rally på riktigt…
*
Tråkigt nog kan man inte säga detta om Rallyutskottets ambitiösa försök att erbjuda även Grupp E, VOC, Tjejer och Ungdomar chansen att köra om ett eget Riksmästerskap. Bäst respons har man fått från Grupp-E åkarna som lyckats mobilisera tolv ekipage varav en skåning, min klubbkompis Thobias Svensson i ”Golf-fyran”. Tjej-RM är inget annat än katastrof med bara två anmälda, förstår att snabbe Evelina Olofsson hellre mäter sina krafter med killarna i SM. Med ny vass motor i Corsan kan hon där bli en obehaglig överraskning för många.
Inte mycket bättre är det i VOC-klassen eller Grupp F RWD, fyra anmälda och så plussar vi på med en Volvo 850 i FWD. Inget snack utan att VOC-åkarna slutit upp både kring sitt eget ”RM”, Sverige-Serien som ändå lockar mellan fyrtio och sextio anmälda var gång. Bäst vore nog att hela Grupp F RWD lades i den s.k malpåsen och att istället ge dispens för de få bilar som nu är byggda att tillåtas i VOC Mekonomen Rallys tävlingar. En tanke bara…Som sagt, tycker faktiskt att Rallyutskottet den här gången fått alldeles för lite tillbaka för sin ambition att höja statusen även för de motorsvagare bilklasserna. Siffrorna 21 tävlande totalt och sex föråkare säger ju allt om stort hur intresset är för RM.
*
I morgon är det premiär för RallyX on Ice och då i ett vintrigt Höljes. Fjorton förare är anmäld, bland dessa Richard Göransson, succémannen från Sprint-SM och även ”hygglig” STCC-åkare.
– Att köra bil på vintern är fantastiskt roligt, säger Richard.
– Förra helgen tog vi SM-silver i Rally Sprint och nu väntar Rallycross på is. Startfältet är väldigt starkt och det ska bli spännande att se hur det är att tävla i Rallycross på vintern. Det här är ett fantastiskt initiativ och jag är säker på att det blir succé.
I starfältet finns namn som världsförarna Andreas Bakkerud (Fyra i Rallycross-VM 2014) och Joni Wiman (Mästare i Global Rallycross USA 2014) samt legenderna Per Eklund och Thomas Rådström. Även unga hungriga rallycrossförare som Kevin Ericsson (Mästare RX Lites 2014) och Sebastian Eriksson (Svensk Mästare Rallycross 2014) är med och fightas.
*
Långt ifrån rallycross, snö och is så har Kristianstads Kartingåkare Noha Milell varit på ”träningsläger ”i Italien, på La Conca banan med Champions Cup som körs två helger i rad. 55 startande där många kommer åka EM och VM framöver.
Noah inledde som 16:e man på tidskvalet. Sedan blev lördagens heat riktigt regniga, blev 9,10,11,12:a.
– Söndagens final inleddes med torr asfalt vilket snart ändrades. Himlen öppnades och ett riktigt ösregn med hagel, berättar Noah.
– Tufft i finalen men slutade till sist på 13:e plats vilket jag inte är nöjd med.
– Nu ska jag gå i skolan tre dagar och sedan åker jag iväg på onsdag igen för andra deltävlingen.
*
Här snackar vi om det ska köras med eller utan dubb på vintern, att det ska vara vinterdäck är dockf ör de allra flesta helt överens om tack och lov. Skillnad mot Danmark som i mångt och mycket har ett klimat som liknar vårt här nere i Skåne. Nu har man kollat de danska bilisternas däck och fann då att av 4 500 undersökta bilar hade 660 bilar enbart sommardäck trots snö och is även där. Omräknat till hela landets bilbestånd skulle detta innebära att 340 000 bilar rullar på helt livsfarliga däck när det är halt.
Nu kräver både däckbranschen, trafiksäkerhets folk och inte minst bilisterna att det införs lag om vinterdäck precis som i Sverige.