Perfekt WRC-genrep för Tidemand, Opel-Emil sprintade bäst i 2WD, Hagman Afrikafyra, Tom skottade snö och tufft i Rally Hadeland!

Finns ingen direkt anledning att traggla så mycket om dagens SM-Sprint i Örebro, antar att majoriteten av er bloggläsare följde SVT:s fina sändning live. Ni vet då också att Pontus Tidemand i Team Tätabs WRC-Fiesta var helt outstanding i 4WD-klassen före racingstjärnan Richard Göranson och där Jerker Axelsson tappade på slutet och blev bara trea.BloggTidemand

*

BloggEmilBloggRöjselI 2WD var det lite jämnare men det blev storslam för GM (General Motors om ni inte visste) när Emil Bergkvist vann i f.d Per Svans SM-vinnande Opel Astra och med unga superlöftet Daniel Röjsel i Vauxhall Kit-car som trea. Däremellan trängde sig Leif Peterson med Toyota Corollan och så ärlig får man väl vara att säga, hade inte göteborgaren glidit ut i sista svängen hade det nog blivit tajtare. Men tror ändå att Emil grejat det, med lite marginal dessutom. Måste kännas skönt med ett bärgat SM-guld dessutom när säsongen knappt ens börjat och av bara farten räknar jag iskallt med Emil och kartisen Joakim Sjöberg på pallen nästa helg i Lettland och J-ERC!

*
Måste även nämna Thomas ”Lången” Pettersson i den vassa Escorten. Inte enbart för att glädja alla Ford-Lovers som numera Hörbybon Ulf Olofsson, utan mer för att Lången även blev bästa bakhjulsdrivna bil med en femte plats. Bakom sig hade han två Volvo, Peter Zachrissons 940 och Daniel Walls 240. Blir en tuff bit att tugga sig i Volvonästet Hörby Bil? Utgår från att ”FWD-entusiasten” Tommy ”Stockholmare” Andersson kommer att ”vrida runt kniven” ett extra varv när det blir frukostdags på måndag…

*
Trist för regerande mästaren Pelle Wilén som ledde inför sista åket men fick tekniskt fel på Golfen och kom aldrig över startlinjen i finalen.
Riktigt jävla surt, men vi visade farten i kvalen och publiken verkar vara nöjda med attacken, menade Pelle klart besviken.

Största överraskningen var Mattias Ledin i sin hästkraftmässigt underlägsna R2-Peugeot. Var på väg mot en skräll i finalen men istället blev det lite ”tap-dancing” i allra sista kurvan. Att få ner Peggan på hjulen igen efter den tvåhjularen var inte dåligt…

*
Berömde SVT och kunnige Jonas Kruse för sändningen och måste erkänna att i mina ögon har det här med ”Sprint” förut varit på gränsen ”vad katten släpat in”. Men jag är inte sämre än att jag kan erkänna misstag och kombinationen Sprint och TV är faktiskt klockren. Skulle vilja dra detta ett steg till och ställa frågan till Rallyutskottet, varför kör man inte en hel SM-serie med sprintar? Tror faktiskt detta skulle bli en riktig publikdragare och får man dessutom med sig tv i någon form är succén given. Tänk en SM-serie med kanske sex tävlingar två vinter, två grus och så den ultimata utmaningen, två asfalttävlingar som verkligen skulle sållat agnarna från vetet. Precis som idag, två bilklasser och med vinnare som verkligen då visar att do, behärskar alla underlag. Tävlingarna i anslutning till lite större städer, Hörby är t.ex för litet. Gratis bussning ut i rallyskogen, kunnig speaker, säkra publikställen och så klart servering, var hittar ni felet i detta upplägg? Kan vi räkna med att detta blir verklighet redan 2016?

*
Sveriges närmaste WRC-tävling åtminstone för oss i sydsverige om man bortser från Rally Sweden är det polska bidraget LOTOS RALLY POLAND, sjunde deltävlingen i Rally-VM. I år tänker polackerna helt nytt och meddelar att nästan nittio procent av sträckorna är nya jämfört med fjolårets. Nitton sträckor på totalt 332 kilometer och där man är speciellt stolta över att erbjuda den längsta sträcka som någonsin körts i Polen, en helt ny sträcka på hela 42 kilometer.
Centralort för rallyt blir precis som tidigare semesterorten Mikołajki, med sträckor runt Masurian sjön. Nytt är att rallyt blir en ren polsk affär och sträckorna i närbelägna Litauen är nu borta. Nytt är också att hela tävlingen avgörs i dagsljus efter kritik mot fjolårets upplägg där man även körde i mörker.
Den cermoniella starten sker torsdagen den 2 juli och på kvällen är det så första sträckan, en superspecial på Mikołajki Arena. Precis som övriga WRC-tävlingar avslutar man med Power stage runt lunch på söndagen.

*
Vet inte riktigt hur långt i mil det skiljer mellan Sverige och England men när det gäller rallyengagemang är det klart närmare att åka till månen. Läser att Peugeot UK, Peugeot Financial Services och oljetillverkaren Total ställer sig bakom unge britten Chris Ingram och ger honom chansen att vinna Junior-ERC. BloggIngramTänk att istället fått skriva att Peugeot Sverige eller någon annan importör med sina ”hang arounds” gett en svensk förare samma chans, då hade vi haft lite större chans att återigen bli en stormakt internationellt. Men nu är det inte så utan man får istället glädjas åt Ingram som spås en lysande karriär efter fjolårets andra plats på Azorerna, trea i Belgien och så det kanske bästa av allt, att få ta emot Colin McRae ERC Flat Out Trophy efter en fantastisk körning på Irland.
Nu har han fått möjlighet att köra hela ERC Junior Championship som inleds nästa helg med Rally Liepaja. Ingram menar att han har stor respekt för de skandinaviska förarna ( Emil Bergkvist, Mattias Adielsson och Steve Røkland) på snö och is.
Men efter vår fina avslutning i Wales Rally GB har vi stort självförtroende, så konkurenterna ska få kämpa ”for the money”, konstaterar Ingram segervisst. Hör till saken att han vid snacktillfället inte hade en aning om vilken uppladdning Opelåkare Bergkvist haft i Örebro

*
Lite som gamla tider, har inte lyckats hitta ett enda resultat från varken Sverige-Serien/KRC och Härjedalsbrickan eller LBC-Ruschen. Har dock haft lite telefonkontakt med succémannen från VOC-premiären Tom Kristensson, Hörby. Den här lördagen blev det dock ingen succé.
En avåkning på SS2 som vi lyckades ta oss ur efter cirka 8 minuter som gjorde att motivationen lämnade kroppen ganska rejält, meddelar Tom besviket.
Svårt att vara positiv just nu, men det är ny dag imorgon och ännu mer snö väntar…
Lördagen bjöd alltså Tom på en helt ny upplevelse.
Jag har aldrig kört av vägen någon gång så det var en ganska konstig upplevelse som uppstod i bilen!
Preliminärt hamnade Tom och co-driver Timmy Berntsson elva medan värste konkurrenten från premiären Thomas Lathi, Boden vann.

*
Inte mycket har nått mig från LBC-Ruschen i Lima mer än att Mats Jonsson totalsegrade och Ola Strömberg var snabbaste Suzuki. Dessutom körde USA-siktande Robin Sandberg med nya co-drivern Miriam Walfridsson hem segern i A-VOC med 240:an.

*
BloggHagman1BloggHagman2Från snö och vinter till sol Afrikas stekande sol, igår gick Jan Hagman och Hans Sylwan i mål i Classic Rally South Africa. Svenskduon slutade fyra med Escorten där Johnny Gemnel vann med Porschen. Verkar ändå som att Jan och Hans firade fjärde platsen med samma bravur som vilken WRC-vinnare som helst med sprutande champagne…

*
En trist dag blev det i Vännäs där det kördes Stärkemarksrundan som fick avbrytas sedan en åskådare blivit påkörd på den första av de fyra sträckorna. Personen blev påkörd i enligt polisen ” hög fart” men enligt uppgift är denne dock inte svårt skadad.
Jag vet inte exakt hur olyckan gått till. Men enligt uppgift är ingen allvarligt skadad, berättar tävlingsledare Leif Sjöström, Vännäs Motorklubb.
Enligt uppgift fick rallybilen sladd och körde därefter på åskådaren som stod vid sidan av vägen.
Efter olyckan tog tävlingsledaren det kloka beslutet att avbryta tävlingen.

*
Inte heller från Bilorienterings-delen vid ”SM-veckan” i Örebro har jag lyckats hitta någon resultatlista. Far och son Nilsson från Hässleholm, Rune och Andreas skriver dock.
Ett blixthalt Örebro mötte oss och bilen styrde mer själv än jag på det hala underlaget, berättar Rune och drar en klok slutsats som jag känt till i många år.
Skulle kanske kört dubbat?
Rune fortsätter.
Vi hade hoppats att bli bland de tio första och vi slutade nia så vi är nöjda.
Han berättar också att det var jämnt i toppen förutom segrarna Björn Henriksson/Ulf Andersson som körde i en egen liga.

*
BloggGröndahlMed sjätte och sista sträckan kvar att köra i norska Rally Hadeland är det stenhårt mellan Citroénåkarna Mads Østberg och Anders Grøndahl (bilden). Lite överraskande är att Grøndhal än så länge håller mer (än så länge är kanske bäst att tillägga?) namnkunnige Østberg bakom sig. Inte mycket men ändå skiljer fem sekunder mellan de båda. Trea är Trond Lyseng som har knappt halvminuten upp till toppduon. Rally Sweden-aktuelle Frank Tore Larsens chanser till pallplats försvann direkt på sträcka ett där han tappade över fyrtio sekunder med R5-Fiestan. Ligger ändå femma men har exakt minuten fram till ledande R5-Cittran.

*
BloggMikkoHar inte snackat med Mikko Hirvonen men av alla Twitter inlägg tror jag nog att han håller med om slitna klyschan ”det roligaste du kan göra med byxorna på” när han sammanfattar föråkarjobbet i finska Peurunkaralli med den läckra Rothmans-Escorten.
I’ve really loved driving on those snowy stages with my Mk2. What a day, very happy, summerade Mikko Ford-comebacken.

*
BloggMatnaAvslutar med en bild på en läcker Opel Manta A från Härjedalsbrickan som ”Opel-spottades” av Tom Kristenssons ”service crew” och Carsten Magnusson.
Så dj-la fin och snygg. Klart tävlingens fränaste bil och en sådan som man verkligen vill äga själv, berättade Carsten på en knastrig mobillinje (jag kan delvis ha hört lite fel…).

*

Förresten, den dag som Skavlan lägger kavajen på hyllan är det bara att ringa Oliver Solberg, han fixar den ”talk showen” hur lätt som helst. Vilken kille!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *