Latvala testar tufft (!), Toyota till WRC 2017, norsk WRC2-satsning och SBF vill att reglerna följs…
Kollade på Twitter och det verkar som att Jari-Matti Latvala verkligen tar vintertesterna med WRC-Polon på fullaste allvar. Både fram och bakhjul ser ut att behöva en mindre justering innan testerna kan fortsätta…
*
I Kall är det vinter vilket Patrik Sandells snygga vinterbild visar. Hyundai-teamet är mitt uppe i snsöprutningen inför Rally Sweden.
*
Ryktena blir allt hetare vad gäller Toyotas återkomst till WRC och nu har källor på företaget bekräftat att det finns en stark önskan om comeback men först 2017. I år har ”testmulan” Yaris-WRC figurerat i diverse olika rallyn och till nästa år ska den synas ännu mer enligt källan. Bland annat ska man börja vintertesta bilen, något som inte gjorts ännu.
Även om Toyota Motorsport GmbH har bekräftat tester med Yarisen finns det ingett beslut att det blir just den modellen som blir grunden för ett WRC-bygge . Nu nämns även Corollan som tänkbar WRC-utmanare. Något som ytterligare stärker känslan att Toyota är på väg in i Rally-VM igen är att företaget deltagit i alla möten som den tekniska kommittén i WRC haft. Från Toyota dementeras också ryktet att man pressat FIA på att införa/godkänna hybridteknik i det nya reglementet.
– Finns ingen sanning i detta, säger den anonyme ”Toyotaren”.
Tänk så fel man tänker borta i Japan, satsa pengar i motorsport? Finns där inga segelbåtar eller vad är problemet…
*
När vi ändå är inne på Volvos nya strategi där man hellre syns ute till havs än på land så undrar jag hur marknadsgurun på Volvo Cars, Alain Visser tänkte när han sa.
– Motorsport passar inte ihop med vårt varumärke, där vi står för mindre motorer och säkerhet!
Säkerheten är väl inte mycket att säga om, men mindre motorer? Kollade lite på nya flaggskeppet XC 90 som kan fås med motor på 320 hästar (?). Sedan läser jag senaste numret av Teknikens Värld där det skrivs om nästa generation Volvo-motorer och nu snackar vi hästkrafter Alain. Runt 450 pållar ska det finnas i den ”lilla motorn”, det går tungt nu Alain…
*
Norska framtidslöftet Andes Gröndal gör nu en storsatsning med sin nya DS3 R5. Förutom tre starter i Norska Mästerskapet blir det fullt fokus på WRC2-serien och där sex deltävlingar är inplanerade. Premiär blir till glädje för både norska och svenska rallyfans i Rally Sweden. Därefter är planen att köra i Portugal, Italien, Finland, Spanien och klassikern Wales Rally GB.
Uppbackningen ekonomiskt kommer från Bilbutikken As, Citroën Norge, Valvoline Europe, Valvoline Norway, DNB och Pirelli Motorsport.
*
I går kväll fick 15-årige rallycrossföraren William Nilsson ta emot 40 000 kronor som mottagare av Michelsens Bils stipendiet. Till Ystads Allehanda berättade William.
– När jag ur motiveringen hörde ord som motorvärlden, 15 år gammal och Tomelillagrabb började hjärtat bulta på mig. Då började jag förstå, berättar William.
Detta var andra året som stipendiet delades ut och initiativtagaren Christer Browall, ägare till Michelsens bil var nöjd.
– Stipendiet är ett sätt för oss att ge tillbaka något, att ta ett socialt ansvar. Det går till en person under 25 år, som med sina idrottsliga, kulturella eller sociala prestationer satt Österlen på kartan.
Premiäråret i Supercar Lite blev tung för William som nu står inför ett vägval
– I nuläget är det inte givet att jag fortsätter med rallycrossen, men något på fyra hjul blir det garanterat, om det sen blir rallycross, banracing eller gokart får vi se…
*
Mikaela Åhlin-Kottulinsky hoppas snart kunna offentliggöra nästa års satsning, januari ligger bra till. I Värmlands Folkblad säger racingtalangen.
– Jag har ett mål som jag jobbar mot och det ser väldigt bra ut. Troligtvis får jag ihop det, men jag kan inte berätta vad det handlar om än.
Två gånger har Mikaela testat Audi R8 Le Mans, vad detta riktigt betyder för framtidsplanerna framgår inte. Hetaste spåret är kanske Porsche Carrera Cup Deutschland, supportserien till DTM där hässleholmaren Ola Nilsson körde i år. Ett annat spårval kan vara nya Audi Sport TT Cup som ersätter VW Scirocco R-cup, serien som Hammarötjejen kört de senaste tre åren. Hon provade även på rallycross vilket hon gärna vill fortsätta med som komplement.
– Banracing är det jag vill fokusera till 100 procent på. Men det skulle vara kul att köra i Höljes igen även om det inte blir någon heltidssatsning. Det är väldigt lärorikt att köra rallycross…
*
Vet inte om det kan klassas som ”breaking news” men i veckan kom det som officiellt meddelande från SBF att man 2015 ska kolla så att de tekniska reglerna i rally följs? För mig är detta självklart och inget som borde behöva ett extra meddelande. SBF skriver, ” Efter stickprov vid ett antal rallytävlingar under hösten 2014 har det tydligt visat sig att det sprider sig tekniska lösningar på i huvudsak Gr-H bilar som inte har stöd i varken ID-handlingar eller tekniska regler Rally.
Detta gäller bl.a:
-Förlängda rattnav
-Stolar placerade bakom huvudbågens främre yta
-Felaktiga eller otillåtna pedalställ
-Ej klassade länkarmar och andra delar i hjulupphängningar
-Urkapningar ur kaross eller ramben för att ge plats åt infästningar och fjäderben
Pga det nedslående resultatet har TK beslutat om förstärkta kontroller under 2015 med inriktning på ovanstående komponenter och system, och vi vill på detta sätt ge mesta möjliga framförhållning för berörda bilägare att korrigera felaktigheter i tid till säsongsstarten 2015.”.
Har sagt det förut och mina s.k kamrater skriver gärna under på detta, jag är ingen tekniker. Dristar mig ändå att undra, hur svårt kan det vara? Till exempel, är inte stående pedaler godkänt så är det inte, oavsett då om de sitter i en 940 eller en liten Peugeot, såklart om det inte är originalmonterat. Huvudbågen sitter där den ska, är det då snudd på kärnfysik eller hjärnkirurgi att räkna ut var stolarna sedan ska placeras?
Självklart är jag lite ironisk i min inledning detta är ett stort och mycket bra steg från SBF, att sätta ner foten och rensa ut bland alla ”fuskvarianter” som florerar. Bra!
*
Vill passa på att säga ett jättestort tack till alla som kommit ihåg mig på min födelsedag, både via telefon, kort, SMS och inte minst på Facebook. Tack!
*
Vad passar då bättre på sin födelsedag än att ta en sväng nu efter jobbet och dela ut klubbens årliga julhälsning till markägare och boende vid TV-Svängens sträckor? Årets julkort är med vinnaren av den 50:e TV-Svängen, Stoffe Nilsson, Hässleholms MK. Lägg också märke till den åtråvärda autografen av Mr President Lars Servin ovanför Tomten, ett samlarobjekt…