Tom och Petter vann ROC, Olas ”baby” Grupp G, tankar kring Rally-SM och tre skånska Opelprofiler!
Efter sex år av total tysk dominans i Race of Champions Nations Cup bröts den i går av Tom Kristensen och Petter Solberg. Med Team Nordic visade Le Mansvinnaren och rally/rallycross världsmästaren att den här gången var det nordiska stålet tuffare än det tyska.
För tyskarna var det ingen lustig utfärd till Barbados och de som var närmast att hota de nordiska triumfen var istället Team Scotland med F1-förarna Sussie Wolf och David Coulthard. Men bättre än 2-1 i finalen blev det inte för skottarna. På tredje plats slutade Team France och som fyra kom överraskande ”the local heroes”.
Kan inte utan säga att det var väldigt stor variation på bilarna som det tävlades med, Ariel Atom Cup, Audi R8 LMS, Stadium Super Truck, VW Polo RX, KTM X-Bow, ROC Car och Euro NASCAR kördes på paralellbanan Bushy Park.
– Tom var helt omöjlig idag och det är verkligen synd att han nu lägger av med motorsport, menade Solberg efter segern och la till.
– Jag är verkligen stolt över den här segern och tack till alla Barabadians som skapade en fantastisk stämning här på Bushy Park!
Idag fortsätter ROC med den individuella tävlingen, kan man hoppas på nordiskt i topp även där…
*
Volkswagen Motorsport sänder en julhälsning till alla rallyfans så här den tredje advent och tänder det tredje extraljuset på WRC-Polon. Kul ide tycker jag!
*
I går släppte vad jag vet iallafall, det första regelutkastet till Ola Strömbergs ”baby” nya rallyklassen Grupp G. Egentligen är det ju tre nya klasser då det i Grupp G finns tre olika nivåer. Tänker inte analysera det tekniska, alla som känner mig vet att detta är ett klokt beslut. Men en sak måste man ha respekt för oavsett om man gillar idén eller ej och det är tiden/jobbet som Ola lagt ner på ”babyn”. Vid en snabb genomläsning så känns det tänkta reglementet gryteklart och skulle i mina ögon kunna träda i kraft i morgon om så vore.
Min egentligen enda invändning mot Grupp G är att de spär på en redan svåröverskådlig klasshysteri som om det blir verklighet innebär 3×3 nya klasser, alltså nio stycken. I årets TV-Sväng tävlades det i nitton klasser, minns jag inte helt fel var där ytterligare fyra-fem stycken i inbjudan men som tur var där inga anmälningar till dessa. Med Grupp G hade vi alltså haft tjugoåtta klasser och det måste man väl ändå erkänna är lite för många?
Så för att göra plats åt Grupp G måste några klasser tas bort och i mitt huvud så är det hitintills misslyckade Grupp F-experimentet en självklar kandidat att flyttas över till G. Grupp E känns också som den enkelt skulle kunna inlemmas i nya klassen. Då har man teoretiskt åtminstone, minskat med sex klasser (delar man sedan Grupp F i två, så är det nio klasser färre). Då kan jag tycka att klassproblemet plötsligt är hanterbart och om det nu är som Olas FB-grupp menar att det finns ett stort önskemål om en utvecklad ”standardklass” ”so what the heck”…
Sedan detta med förarklasser vad är motiveringen till att ha tre olika klasser? Kunde man inte helt enkelt skippat t.ex B-förar nivån? Istället en insteg/nybörjarklass och efter antingen ett visst antal år/tävlingar eller genom meriter, sedan kunna avancera upp till ”Rallyklassen”. Plötsligt hade vi då minskat med ytterligare 5-6 klasser i en vanlig rallytävling. Bara en idé alltså…
Nu blir det spännande att se om Ola kan förverkliga drömmen, entusiasm har den gamle Saab-åkaren så det räcker iallafall!
*
Fick igår utmärkta Bilsport Rally & Racing i min brevlåda och när jag läste innehållsförteckningen blev jag väldigt förväntansfull för där fanns rubriken ” Så ska SM-serien hanteras”. Bläddrade snabbt fram till sidan 51 för att äntligen få ta del av hur Rally-SM ska se ut 2015 och framåt. Ingen skugga på reporter Mikael Johansson, men när jag läst färdigt insåg jag att det enda konkreta som framgick var att man skulle förverkliga f.d koordinatorn Micke Lindhs idé med ”Power stage” i likhet med WRC. Artikeln avslutades med ett ”läs mer” på sidan 67 där förbundsdirektören Tomas Jansson själv ville förklara tankarna från SBF. Trots en nästan helsida med ord blev jag inte mycket klokare mer än att, citerar ” Styrelsen ser ett behov att stärka Svensk Bilsports egen kompetens när det gäller övergripande koordination kring mästerskapen”. Lite längre ner i texten, ”Det är viktigt att se att det här är ett strategibeslut som styrelsen tagit och inte bara något som gäller Rally-SM, utan Svensk Bilsports verksamhet i stort där styrelsen har som mål att stärka Svensk Bilsport som förbund till att bli större, bredare och mer intressant för potentiella partners”. Som sagt det blir ”Power Stage” i Rally-SM till nästa år…
*
Bläddrade tillbaka till sidan tre där Mikael Johansson gav sina synpunkter på saken (för övrigt synpunkter som jag delar) och där han avslutar med de tänkvärda meningarna, ” Kanske är SBF på rätt väg med MSAB och sitt programkontor. Men troligen måste ännu mer nytänkande till för att lyfta Rally-SM till den höga nivå där serien hör hemma”. Jag kunde inte skrivit det bättre själv!
*
Fick ett inlägg via FB från en som undrade om det här med klasserna i kommande Sprint-SM i Örebro. Han skriver, ”Nu har jag läst att det bara blir en 4WD och 2WD i SM Vinter Sprint. Tycker det borde vara uppdelat i två klasser i 2WD. Förbundet skulle ju LYFTA fram juniorerna, hur tänker dom när nästan alla främsta juniorer kör R2-bilar. Detta har jag inte läst i din blogg men jag önskar du tog med din syn eller varför och hur dom tänker på förbundet. Din blogg läses av dom flesta i rallykretsen”.
Har inget bra svar, men för mig känns det allra mest naturligt att man kört i samma klasser som i Rally-SM, varför klydda till saker mer än nödvändigt!
*
”Dagens Opel” är två och skulle egentligen varit tre för som ni ser saknas en bil på bilden. I början av åttiotalet fick de här tre snabba skånska Opelåkarna en idé att gå samman i jakten på villiga sponsorer. Minns jag inte helt tokigt så var arbetsnamnet något i likhet med ”Tre Skåne” och det var fr.v Stefan Wereén, Peter Strid och Mikael Wereén som stod för nytänket. Bröderna körde för Hässleholms MK medan Strid precis som idag körde för SMK Hörby. Bilen som saknas på bilden är Stefans och tar inte gift på detta, men antar att den var på verkstad för någons sorts plåtjobb. Var det något som Stefan var känd för så var det mottot ”full fart spar tid”. Tyvärr räckte inte alltid väghållningen till hos Oplarna för att se till att målsättningen höll hela vägen…
*
Avslutar med en sann historia berättad av en till mig närstående bilmekaniker i samband med gårkvällens lilla kalas. Chefen kom in och förklarade för min ”släkting” att man behövde ”smörja” en bra kund lite extra då man ofrivilligt strulat lite med dennes bil.
– Stick ner på bolaget och köp en flaska ”gula änkan”, löd ordern till släktingen.
Nu är denne inte så bevandrad i finare alkoholhaltiga drycker och uppfattade inte heller riktigt vad chefen beställde. Gick runt lite planlöst på ”bolaget” utan att hitta något som påminde om det som skulle inköpas. Till slut fick han fråga om hjälp från personalen.
– En flaska gula ankan!
Även om Systembolaget lägger ner mycket pengar på att utbilda sin personal så finns där blottor i utbildningen och detta var en sådan. Tjejen skrattade rakt ut och efter en stund förklarade hon.
– Du menar väl champagnen ”gula änkan” eller som den heter Veuve Clicquot?
Min släkt alltså…