Mer beskt efter Novemberskölden!
Det beska efterspelet i Klassiska Rallycupens final där tre Volvoåkare blev diskvalificerade verkar inte vara helt över, åtminstone inte om man följer cupens egen hemsida. Efter några mer eller mindre genomtänkta inlägg har nu nye ordförande Anette Åhman gått in och stämt i bäcken vilket är helt rätt!
Hon skriver här: ”Efter helgens efterkontroll av bilar i Novemberskölden undanber vi alla skriverier och spekulationer i gästboken tills ärendet är utrett och klarlagt. Styrelsen återkommer med information så fort ärendet är slutfört”.
Måste säga att jag tycker det är mycket tråkigt när man ger sig på tekniker och andra funktionärer, ditsatta för att se till att reglerna följs. Idealister som utan att få någon direkt ersättning mer än kanske en kopp kaffe plus en halvtorr ostmacka. Entusiaster som trots detta ser till att rallysporten fungerar. Måste betänka att teknikerna förväntas besitta all kunskap om hur t.ex en två-takts Saab från 1964 ska vara byggd, eller vilka bromsar som är godkända på en Ford Cortina, om där finns vipparmar på en BDA-Escort o.s.v. Det begriper ju var och en att detta är omöjligt att läsa in när man gör det på ideell basis. Hade man varit avlönad för jobbet hade det varit viss skillnad, men här snackar vi fritidssyssla!
Utan alla dessa funktionärer, inte bara tekniker utan alla som står i skogen och fryser skulle sporten dö på nolltid. Detta kanske inte alla tänker på när man känner sig förorättad. Ibland, kanske till och med ofta, har funktionären fel, men då måste man försöka göra sin sak hörd utan att ta till brösttoner.
Det är ju ingen hemlighet att rallysporten lider av funktionärsbrist, akut funktionärsbrist. Medan förarna köper häftigare och mer sofistikerade rallybilar, är återväxten bland funktionärerna snudd på katastrofal. Skulle tippa att medelåldern på en rallyfunktionär ligger runt sextio år och då är det inte svårt att lista ut vad som händer framöver. Att hitta nya yngre frivilliga är inte lätt och det blir inte lättare om de sedan riskerar några rejäla utskällningar när de visar sig på tävling…
Du har helt rätt, just p.g.a detta och liv som varit i samband med besiktningar (särskilt klassiker) så tänker inte jag hålla på med teknik på förbundsnivå, det blir kanske inte ens på klubbnivå…
Hej Jimmy.
Förstår ditt resonemang och kan inte mer än hålla med. Behövs en skärpning hos oss aktiva om vill fortsätta ha kul i rallyskogen…
MVH
Tommy.
PS. Det är inte så att jag har din f.d Volvo Originalare i mitt garage, BPE242?DS
Funktionärer i tex GB har ju till och med klubbar (http://www.marshals.co.uk/) som jobbar med utbildningar och annat. Det vore kanske något för motorsportsverige att ta efter och få upp statusen på våra funktionärer. Förr verkade de flesta funktionärer vara släktingar eller kompisar till sträckchefen. Jag antar att situationen är densamma idag.
Funktionärer i tex GB har ju till och med klubbar (http://www.marshals.co.uk/) som jobbar med utbildningar och annat. Det vore kanske något för motorsportsverige att ta efter och få upp statusen på våra funktionärer. Förr verkade de flesta funktionärer vara släktingar eller kompisar till sträckchefen. Jag antar att situationen är densamma idag.
Hej Anders.
Helt rätt situationen är densamma idag, det är oftast de som inte är snabba nog att hinna undan eller släktingar/kompisar som känner sig skyldiga att ställa upp.
GB-modellen verkar vara ett bra sätt, men är ändå lite skeptisk. I Småland har jag för mig, att man försökte bilda en funktionärspool, men det slog inte så väl ut.
Men något måste göras och det snabbt annars är risken stor att det blir ”morsning o goodbye”.
MVH
Tommy
Hej Anders.
Helt rätt situationen är densamma idag, det är oftast de som inte är snabba nog att hinna undan eller släktingar/kompisar som känner sig skyldiga att ställa upp.
GB-modellen verkar vara ett bra sätt, men är ändå lite skeptisk. I Småland har jag för mig, att man försökte bilda en funktionärspool, men det slog inte så väl ut.
Men något måste göras och det snabbt annars är risken stor att det blir ”morsning o goodbye”.
MVH
Tommy
Hej Jimmy.
Förstår ditt resonemang och kan inte mer än hålla med. Behövs en skärpning hos oss aktiva om vill fortsätta ha kul i rallyskogen…
MVH
Tommy.
PS. Det är inte så att jag har din f.d Volvo Originalare i mitt garage, BPE242?DS
Hej Jimmy.
Förstår ditt resonemang och kan inte mer än hålla med. Behövs en skärpning hos oss aktiva om vill fortsätta ha kul i rallyskogen…
MVH
Tommy.
PS. Det är inte så att jag har din f.d Volvo Originalare i mitt garage, BPE242?DS
Hej Tommy, nej det är inte min gamla, min gamle bil vet jag inte riktigt status på idag, den skulle ha körts i Ungdomsrally nästa år men dom har köpt en Gr. E Golf också