Syrienbråk ställer till det för RallyX, nya RM-klasser i rally och Theorin årets bästa ”klassiker”!
Nu ställer Syrien-konflikten även till det i motorsporten och till helgens VM-runda i Rallycross ”World Rallycross Championship” i turkiska Istanbul Park har nu bägge amerikanerna Ken Block och Tanner Foust lämnat återbud. Först var det Fiesta-åkaren Ken Block som hoppade av, angivande personliga orsaker. Nu lämnar även Tanner Foust den näst sista deltävlingen där han skulle kört en av Marklunds ”folkvagnar”.
Ska man tro Autosport och varför skulle man inte göra detta, så beror avhoppen inte alls på personliga skäl utan på att USA:s UD avrådde de båda för att köra i Turkiet. Något ingen av de två kommenterar utan väljer ”personliga skäl” som orsak.
– Ett svårt beslut och jag är ledsen att ha gjort fansen besvikna men det är omöjligt för mig att komma till Istanbul den här helgen, förklarar Foust.
Ken Block använde ungefär samma ord men tillade.
–Jag är så klart besviken och senast jag var i Turkiet i samband med WRC 2010 gillade jag både landet och människorna. Hoppas kunna återvända någon gång i framtiden…
Petter Solberg, som kör i helgen menade att det var trist för de bägge publikfavoriterna och att han inte funderat på att stanna hemma.
– Organisatörerna har gett oss ett härligt välkomnande och det verkar som man satsat på att göra en ”great show” för oss.
*
I går meddelade Rallyutskottet genom Jörgen Joons att det till nästa år blir en utökning och förändring av RM (Riksmästerskapet). Så här skriver Jörgen: ”Ett spännande 2015 gör sig beredd vi kommer att köra ett RM med två vinter och fyra sommartävlingar.
RM kommer att köras i följande klasser:
Tjejer Klass1 4WD, Klass 2 2WD, Klass 3 Grupp-E + F och VOC
Ungdom Klass1 Grupp-E, Klass 2 Grupp-F, VOC ,Grupp- N 0-1400CC.
Senior Klass 1 Grupp-E, Klass 2 Grupp-F RWD,VOC,Klass-E Mellan Norrland, Klass 3 Grupp-F FWD.
Det kommer även att delas ut en prisbonus till C-förarna. Vi kör om ett ett RM-tecken för Tjejer , ett RM för Ungdomar och ett RM för Seniorer.
Tävlingsskalender och Regler kommer att komma ut i slutet av november.
JÖRGEN JOONS & RALLYUTSKOTTET”.
Detta låter riktigt bra och det jag gillar allra bäst är att RU koncentrerar till enbart tre RM-vinnare även om det är betydligt fler klasser som tävlar. Utgår från att det blir en klurig poängberäkning som avgör hur poängen fördelas. Kan kanske till och med vara något för Rally-SM att fundera över? Tänk detta scenario, en enda SM-vinnare 2015 även om det tävlas i fyra olika klasser. I mina ögon en schysst utveckling…
I TINTER Classic Rally Cup har vi använt ett sådant, dessutom mycket enkelt poängsystem i många år. Tävlar i fyra olika klasser där man sedan får poäng i sin klass, fallande från 15-13-11 o.s.v. Poängen läggs sedan samman i en totallista och där den förare med flest poäng oavsett klass vinner cupen. Skulle man hamna på lika många poäng är det förare i lägsta klass som går före högre, detta för att stimulera de ”riktiga” klassikerna upp till 1965.
Förstår inte varför exakt samma poängsystem inte skulle funka i Rally-SM? Kollar man på årets upplaga hade ändå Jerker Axelsson vunnit på sina 55 poäng, silvermedaljen hade gått till 2WD-åkaren Leif Peterson på 54 poäng medan vinnaren i Otrimmat 4WD, Niklas Hägg fått SM-bronset. Har inte alls räknat på Otrimmat 2WD som av någon outgrundlig anledning inte har samma poängberäkning som övriga SM-klasser (detta måste ju ändras 2015, vem utom närmast sörjande fattar detta?). Kanske hade Mattias Adielsson med samma poängberäkning puttat ner Jerker vad vet jag…
*
Märkligt nog nämns inte Klassiska/Historiska RM-serien alls, kan det vara dags att skrota? Helt klart har RM för klassiker inte alls blivit den succé som man en gång drömde om, fortfarande är det helt annan status på att vinna KRC/HRC än att ta RM-guld. Mer än lite synd enligt mitt sätt att se, statusordningen borde så klart vara RM sedan KRC och efter detta övriga cuper. Nu vann Thomas Theorin (bilden) både RM och TINTER CRC och enligt ”regelboken” borde han då också koras som årets mest framgångsrika klassikeråkare. Men nu är det ju inte jag som bestämmer…