Latvala”skakade ner” snabbast, Ogier till Hyundai (?), klart med SSR till Blekinge och första dubbdäcken monterade!
Trots att det strulade med understyrning på testerna för Jari-Matti Latvala inför WRC Rally de France-Alsace var han ändå snabbast av WRC-gänget på shake down-sträckan.
– Var lite bekymrad hur Polon skulle uppföra sig med tanke på testerna men redan på första körningen kändes allt helt okej, menade Latvala.
– Vi ändrade lite set-up vilket gjorde bilen ännu bättre så nu har jag ”a good feeling”!
Han gör inte något för att dölja att det är seger som gäller efter katastrofen i Tyskland, dessutom hans mikroskopiska chans att lura Ogier från världsmästartitel två.
– Drömmen är att vinna ett asfaltrally och jag var så nära i Tyskland, förklarade han för wrc.com.
– Men detta var helt mitt eget fel och nu jobbar vi för att få till det i helgen…
*
Näst snabbast var Kris Meeke, 1,2 sekunder bak och jag är helt övertygad om att hans första VM-seger inte är långt borta. Att rätta sig efter tiderna på shake down är så klart inget att bygga ett tips på, men Meeke imponerar i stort sett hela tiden på mig. I stort sett skriver jag, för där har ju varit några få sekunder som inte varit lika imponerande under året…
Bästa Hyundai blev Dani Sordo, 0,5 långsammare än Cittran och lite förvånade. Mitt första val i tipset är trots allt Thierry Neuville men han var ,3,3 efter finnen och 1,6 efter Sordo som faktiskt delade tiden med Sebastien Ogier.
Fortsatt tungt för Mads Östberg, sjua och ännu tyngre för Mikko Hirvonen, bara fjortonde tid över sju sekunder bak Latvala. Sorry, Mikko men den här gången får du inte plats på mitt tips.
1. Sebastien Ogier Polo
2. Thierry Neuville Hyundai
3. Kris Meeke Citroén
4. Dani Sordo Hyundai
5. Jari-Matti Latvala Polo
Fråga mig inte hur jag tänker för det är omöjligt att förstå ändå, men har en känsla av att Ogier blir svår på hemmaplan. Han lärde sig läxan i Tyskland, det går inte att fokusera på annat när det handlar om att köra fortast i det här gänget. Egentligen samma sak för Latvala även om han säkerligen fokuserar även han, det blir inte i helgen han tar sin första asfaltseger!
*
För någon vecka sedan skrev jag på bloggen att det verkar som att Ogiers stol i VW Motorsport inte verkar kassaskåpssäker. Nu har ryktena tagit nya fart efter Tyskland och i dessa sammankopplas ”Loeb ll” både med Citroén och Hyundai.
Basen Jost Capito sitter dock lugnt i båten och tycker inte att det jäktar med att varken presentera sin ”line-up” för 2015 eller dementera ryktena. Detta tolkar jag som att han och Ogier ännu inte skakat hand för en fortsättning och jag är säker på att det är Ogier som fortfarande har näven i overallfickan. Anledningen till dödläget skrivs så klart pengar, Ogier vill säkerligen ha mer betalt med hänsyn till inom kort två VM-titlar i bagaget. Sedan är det nog inte utan att han känner en viss press med att ha en så snabb ”andre förare” som Latvala flåsande i nacken. Säkerligen hade han hellre sett Mikkelsen som ”tvåa” och så någon ”junior” i tredje bilen. Capito skrattar dock åt alltihop.
– Om vi berättade allting skulle ni bli uttråkade, menade han till Autosport.
– Vi gillar att snacket går och något för er att skriva om…
När dessutom Thierry Neuville öppet välkomnade Ogier i den andre i20:n till nästa år, gick rallyfansen ”bananas”.
– Jag vill ha en teamkompis som är snabb och som kan hjälpa till att utveckla i20:n så snabbt som möjligt, menade Neuville.
– En riktig utmanare så vi kan ”pusha” både varandra och bilen till gränsen…
Schysst mot din nuvarande teamkompis Sordo, i belgarens ögon verkar han vara mer ett ”rundningsmärke”. Detta med Ogier och Neuville ihop tror jag dock inte ett smack på, två ”asfaltprinsessor” i samma team, no way. Däremot en ”switch” vore inte omöjlig i mina ögon, Neuville i Polo och Ogier i Hyundai. Hur som helst, ryktena är minst lika spännande som själva tävlingen kan jag tycka…
*
Gick ju inte så bra för Ott Tänak i Australien, krasch och sjukhusbesök blev resultatet för estländaren. Nu är det dock andra tongångar för till WRC-finalen Rally GB kommer Tänak att återigen sitta i en riktig WRC-Fiesta. Däcktillverkaren DMACK är hans huvudsponsor, (har inte tänkt på det men detta gör ju faktiskt att Ott, Ola Wingren och jag själv är lite av teamkompisar med samma gummi på fälgarna, stort…) och det är även dom som pröjsar starten. Till sträckorna i Wales har DMACK utvecklat ett helt nytt däck som chefen Dick McCormack har höga förväntningar på.
– Ingen tvivlar på hur snabb Ott verkligen är och en pallplats är högst tänkbar, menar däckbasen.
Vem kan säga emot, femma i Monte Carlo och uppe på andra plats i Portugal innan vägen försvann…
*
Det blev ett lyckat uppstartsmöte för South Swedish Rally i går i Tingsryd, berättar ordförande i SSR Lasse Mattsson. Han avslöjar dessutom att det nu är helt klart att Karlskrona blir centra för tävlingen 14-16 maj 2105.
– Ett möte i klar positiv anda och där klubbarna i sydöstra hörnet av Blekinge/Småland var vädligt engagerade, menade Mattsson.
Med Karlskrona som huvudort blir det hemmaplan för Karlskrona AK som legat lågt i de här sammanhangen sedan Rally-SM 2008. Vid sin sida får nu blekingarna Nybro AC, Gullabo RC och Ryds MK. Dessutom aviserade Asarums MS att även dom var intresserade att jobba med SSR. För att inte flytten från Tingsryd ska göra ett allt för stort och smärtsamt hål hos smålänningarna överger man inte ”hästriket” helt.
– Vi kommer inte att ha central serviceplats utan målsättningen är att ha minst en service i Tingsryd, berättar Mattsson.
Tävlingscentra däremot blir på Telenor Arena i Karlskrona och där väntar ännu en godbit om man får tro Mattsson.
– Vi ska försöka få till stånd att köra inne på Rosenholmsområdet på fredagskvällen då som en riktigt häftig publiksträcka!
Nu börjar jobbet med att få ihop en bana och där tävlingsledare Martin Holm, Hässleholm blir den som ska få ihop det hela.
Årets succé med Asfaltsprinten i Tingsryd hoppas Mattsson blir en del av South Swedish Rally ”happeningen”.
– Absolut hoppas vi på detta och Ryds Mk har redan kommit en bra bit på väg med förberedelserna.
’
På tal om Rally-SM så påpekade Kjell Mattsson att det ser ut att bli en rejäl tävlingskrock till nästa år då SM-premiären i Sandviken kolliderar med Rally Sweden som fått flytta på grund av att Monte Carlo flyttat. Tänk så mycket enklare allting hade varit om man följt mitt råd och danskarnas system, att det var SBF som bestämmer tävlingssdatum. Då hade sådant här enkelt kunnat undvikas.
*
Inne på samma område, snackade med Rickard Nilsson som håller på med Simrishamnsmixen, tänkt DM-premiär i Södra 2015.
– Vi tänker köra den 28 mars, berättar Rickard.
Direkt plingar det i skallen, SMK Hörbys RS-tävling ”Express-Specialen” är tänkt att köras dagen efter, inte bra, inte bra alls. Lite senare på dagen kommer nya problem, den här gången från SSRC-generalen Anders Martinsson som jag sökt i annat ärende.
– Ni vet om att TV-Svängen ligger på samma datum som Rally Småland den 12 september, undrar Anders.
Till och med jag förstår att denna kombination är omöjlig och därför lär inte mycket annat återstå för den 51:a TV-Svängen, att byta dag men till vilken har jag dock ingen aning om. Någon som ändå tycker att SBF:s system är det optimala sättet att fördela tävlingsdagar?
*
Opelfantasten från Sjöbo Jan Perdén var inte sen att rusa till Rune Nilssons försvar för Opel Kadett Cityns tvivelaktiga design. ”Hej Tommy.
Jag måste stötta Rune i frågan om Opel Kadett Citys skönhet eller som det står i Opels reklambroschyr ”Så vacker kan en praktisk bil vara!”
Bara synd att Opel aldrig stoppade i någon större motor i Cityn som Vauxhall gjorde i kusinen Chevette HS 🙂
Mvh
Jan Perdén”.
Som sagt det finns ju till och med dom som tycker att BMW GT är snygg, så varför inte…
*
I dag den 2 oktober började vintern i Hörby, Stefan meddelar att han monterat säsongens första vinterdäck. En noggrann man körandes en Volvo C30 ville vara väl förberedd och då kom vinterdäcken på. Med dubb så klart!
Sandvikens kör sitt SM helgen före Svenska (6-7 feb)
mvh Kalle Andersson