Breen tror på ERC-guld(?), VOC:arna intar Pirelli Rally, anonyma” Carlsöner” kör Legends Cup, svårt att följa beslut och p-strul/musikutbud…
Inget snack utan att irländske ERC-föraren Craig Breen är optimist. Slutsatsen drar jag när jag läser på Twitter att Breen fortfarande menar att han har chans på EM-guld. Till saken hör att det bara återstår två asfalttävlingar närmast Rallye International du Valais i Schweiz 23-25 oktober och så finalen Giru di Corsica-Tour de Corse 6-8 november.
Nu ligger Breen fyra med 74 poäng och upp till ledande Skodaåkaren Esapekka Lappi skiljer 49 tunga, väldigt tunga poäng. Tvåa är Lappis teamkompis Sepp Wiegand, 104 poäng och trea Kajetan Kajetanowicz med 94 hopkörda ”pinnar”. Ändå ger han inte upp hoppet och menar.
– Ingen tur i år men inget kan stoppa oss, ”we will be back”!
Breen inledde med seger i Akropolis-rallyt men sedan har varit mest ”unluck” för honom även om det blivit flera sträcksegrar. Men som Breen menar, hoppet är det sista som överger. Fast det ser i mina ögon väldigt mörkt ut, i synnerhet som förarna framför i tabellen kör fungerande Skoda och Ford medan Breen brottas med en mer eller mindre ständigt trilskande Peugeot…
*
I lördags var det ”tribute to Waaldegaard” i England och i dag begravs vår kanske allra största rallyhjälte någonsin. En begravning som helt naturligt sker i Björns hemkyrka i Rö i kretsen av familjen och de närmaste vännerna. På fredag är det sedan minnesstund på Tidö Slott där motorfolk från hela världen kommer för att visa Björn sin respekt. I sanning är det i dag en tung dag för alla oss som gillar sport med motorer. Vila i frid Björn och hälsa Ronnie, Joakim, Gunnar, Lars-Erik och alla andra kollegor när ni träffas där uppe…
*
På fredag drar det stora rallyäventyret i gång för de svenska VOC Mekonomen Rally fantasterna som finns på plats i finska Tammerfors för Pirelli Rally. Ett långt tvådagarsrally på vägar som tidigare använts av det mytomspunna finska VM-rallyt. Totalt sextio mil långt och strax över femton mil special.
– De sträckor vi kommer att åka har nästan uteslutande använts tidigare i finska VM-rallyt, berättar ”basen” Roger Fransson som själv kör i helgen och tillägger.
– Alltså kilometer-efter-kilometer av ren rallypornografi om uttrycket tillåts…
Tävlingen räknas som två deltävlingar i SverigeSerien, ett sprintrally i mörker på fredag kväll och resten av sträckorna som en riktigt långt rally på lördag.
Lördagens sträckor utgör också deltävling i VOC-klassens Europaserie, Nordic West Euro Cup.
– Precis som i fjol så kommer det här att blir ett rallyäventyr i absolut världsklass, lovar Roger.
Totalt 24 VOC:are tar sig över Östersjön och glädjande nog finns även en skåning, SMK Hörbys vinstmaskin Tom Kristensson (bilden) plus två smålänningar Erik Karström, Nässjö och Thomas Carlsson, Växjö bland dessa.
*
Sticker inte under stol med att jag gillar både Danmark (i synnerhet Bornholm) och danskar så där helt allmänt. Tycker även att man ofta där har en lite mer avslappnad inställning till rally och tar inte allting på samma blodiga allvar som på den här sidan Sundet. När man nu annonserar inför finalen i Danska Mästerskapet ”Danboring Rally” i månadsskiftet oktober-november som avgörs i trakterna av Silkeborg på Midtjylland gör man detta under parollen ”kaempe oktoberfest”. En sak är helt klar i detta politiskt korrekta och mellanmjölkens förlovade land, här hade aldrig en sådan här annons gått hem. Inte för att jag tror att FI-anhängare är några tillskyndare av rally, men med den här annonsen hade sporten definitivt hamnat längst ner i källaren hos Schyman och hennes ”hang arounds”…
*
Två verkligt anonyma racingkändisar i Hörby är bröderna Jonas och Anders Carlsson. Till vardags driver man betydligt mer välkända Häggenäs Auto med tonvikt på försäljning av lyx/sportbilar. Nästa helg är det dags för bröderna Carlsson att sätta sig i de allt mer populära ”Legends-bilarna” när Legends Cup intar Ljungbyhed för Track Attack. Legends Cup är små bilar i skala 5/8, med MC-motor och totalt har 50 bilar sålts varav ett tiotal kommer till start den 5 oktober.
Bröderna är fulla av tillförsikt med all sin erfarenhet från diverse lång och ”kortlopp” på Nürburgring .
– Vi ska köra hem de stora pokalerna med de minsta bilarna, lovar Jonas och Anders fyller i.
– Kan vi inte vinna så ska vi åtminstone vara dem som sladdar mest och bjuder publiken på en bra show…
*
Samma helg, söndagen den 5 oktober som Legends-bilarna intar Ljungbyhed är det dags för näst sista deltävlingen i Södra BF:s RS-DM/Asfaltcup, Svedala MK:s ”Svedala Runt”. En tävling som avgörs på Sturup Raceway och så långt är det väl inga konstigheter. Konstigheten börjar först när man läser i Tävlingsinbjudan och då undrar jag om tävlingsledningen sovit sig igenom hela säsongen?
Ingen direkt hemlighet att det på ett arrangörsmöte i Södra BF sent i höstas togs beslut om hur anmälan i Rally/RS skulle ske. Sista anmälningsdag söndagen två veckor före tävling och sista betalningsdag, tisdagen i tävlingsveckan. Sedan var det upp till var och en arrangör om man ville tillåta efteranmälan mot ett prispåslag av 50 procent ovanpå ordinarie avgift. Samma beslut i stort sett, togs även av Smålands BF. Här var man dock tuffare och gick ytterligare ett steg, man förbjöd efteranmälan helt och hållet. Systemet har slagit väldigt väl ut, arrangörerna har varit nöjda, tidigt har man fått klart för sig hur många som kommer till tävling. Deltagarna så klart med vissa undantag, har även dom gillat läget och tyckt att systemet funkar bra.
Därför blir jag väldigt förvånad när jag upptäcker att Svedala MK valt att inte följa beslutet på arrangörsmötet utan ”går sin egen lilla väg”. Sista anmälningsdag för Svedala Runt är en vecka före tävling nu den 28:e istället för som det borde ha varit den 21:e. Märkligt nog följer man mötesbeslutet med efteranmälningsavgiften och sista betalningsdag?
Frågan jag ställer mig, varför väljer arrangören att bryta ett system som är under inkörning och som vi aktiva nu börjar vänja sig vid? Vad hoppas man att uppnå med att avvika från resten av arrangörskollektivet, jag och många med mig undrar?
*
Parkering det är svårt det. Idag hade jag lite tur och precis när jag kom till ”min gata”, som vanligt fullproppad med bilar körde en vänlig själ ut från sin parkeringsruta. Rullade fram Subarun, ut med blinkern till vänster, i med backen och hoppas jag, backljusen tändes. Allt detta missade föraren i den svarta Volvo V70:n som kom bakom mig, istället rätt upp i häcken och stannade. Lugnt satt jag kvar och förväntade mig att föraren skulle inse sitt misstag, backa tillbaka och släppa in mig till parkeringen, ”nemas problemas”. Bara det att föraren inte gjorde minsta ansats att förstå utan höll kvar. Efter ett tag fylldes gatan av stillastående bilar efter V70:n, till slut förstod Volvoföraren och antar jag dessutom djupt irriterad på ”gubbadj-eln” i Subarun, backning påbörjades. Lugnt gled jag så in i ”min ruta” och när V70:an passerade med en sur blick från föraren, förstod jag vad problemet var. Hon (det var faktiskt en blond tjej) hade sin Iphone djupt intryckt i vänsterörat och var engagerad i allt annat än trafiken. Lite märkligt, trodde det var förbjudet att snacka i mobilen när man körde…
*
Inte blev det bättre när jag kom tillbaka efter lunch och såg nästa ”snilleparkering” (bilden). Mitt framför våra portar där ut/inkörning ständigt sker under dagen (enda förmildrande i fallet, det var en Opel…). Bara undrar, vad är det med folk?
*
Egentligen kanske inte detta hör hemma i Motorbloggen men jag kör som bekant mycket bil varje dag och då lyssnar jag på P4 Radio Kristianstad. Kanalen är inne i en en vecka som präglas av pengainsamling till ”Världens Barn” och ett av inslagen i detta är att dagen tillägnades musikönskningar från lyssnarna. Musikproducent Olle Nilsson fick ”a day off” så att säga. Redan i morse fick jag därför Kingston Trio med ”Tom Dooley” i bilradion, en stund senare dök Danne Stråhed upp. I rask takt kom så en Streaplers låt, följd av klassikern ” Me and you and a dog named Boo”. Senare på dagen, hördes alltifrån Tommy Körberg till Mats Bladhs. Dessutom för ovanlighetens skull släpptes till och med Lasse Stefanz fram i sin ”egen kanal”.
Hur som helst, dagens spellista var i stort sett väldigt njutbar till skillnad från årets övriga dagar. Man behöver inte enligt min åsikt spela Avicci tio gånger om dagen. Inte heller behöver man hämningslöst släppa fram andra mer eller mindre talanglösa ”idoldeltagare” med inriktning på åldersgruppen 8-17 år. Radio Kristianstads lyssnargrupp är om ni inte råkar veta, mer i ålderspannet 45 år och uppåt. Så för guds skull, börja spela musik som riktar sig mot era lyssnare och sluta dröm om nya öron, dom har redan skippat er för de kommersiella kanalerna.
Tyvärr hade dagens musik inga som helst likheter med den som levererade i tisdags och kommer garanterat att inte heller likna morgondagens utbud. Vad borde då kanalen ta för lärdom av detta? Jo kanske att deras från Stockholm antar jag, påtvingade musikutbud inte alls är samma som vad lyssnarna allra helst vill höra. Borde räcka för Olle att lägga dagens spellista vid sidan av någon ordinarie för att förstå vad jag menar…