Lite onyttigt WRC-vetande, ett tidkort betyder så mycket och ”gamlingarna” förgyllde 50:e TV-Svängen!
Vet inte om Motorbloggen saknats under den här hektiska helgen med för mig fullt fokus på femtionde upplagan av TV-Svängen? Om så är fallet är jag tillbaka nu och känner mig idag piggare än i söndagskväll då känslan närmast kan beskrivas som min far brukade säga ”känner mig som udskeden äpplagrööd…”. Då toppades helgen med att chefen kallade in mig för extra valbevakning 18-24 söndagskväll. Efter en vecka ständigt på ”varvstoppet” med allt jobb inför tävlingen så kändes sängen vid midnatt extremt skön…
*
Tänker inte orda så mycket om WRC Rally Australia som i stort sett gått mig obemärkt förbi. Noterade dock att VW säkrade konstruktörstiteln och att Ogier i praktiken är klar världsmästare. Hörde att tävlingen visades i tv i går och vad jag förstod av mina kompisar var det riktigt häftigt ”down under”.
Kollade in lite kul fakta förmedlad av VW Motorsports mediaavdelning som till exempel, att VW vunnit nitton av de 23 WRC-tävlingar som körts sedan deras debut 2013. Det har körts 428 specialsträckor och av dessa var det en Polo som var snabbast på 297. Poloåkarna har kört sträckor i temperaturer från minus 12 grader i Rally Sweden till plus 34 i Rally Italy och detta så klart i skuggan…
*
Till VW:s-museum i Wolfsburg anländer snart Polo R WRC med chassinummer 11, bilen som tog den allra första WRC-segern i händerna på Ogier och detta i Rally Sweden. Bilen kördes i sex tävlingar efter detta och vann fyra av dessa. Detta gör ”elvan” till den mest segerrika Polon under de här två åren.
Noll är siffran för hur många gånger Polon har råkat ut för motorhaveri under de här åren. De tekniska problemen har varit så få att på listan tar man upp att Andreas Mikkelsens bil råkade ut för att generatorremmen gick av i Rally Argentina. Skicka listan till Peugeotingenjörerna som jobbar med nya R5 208:an, där vore ett sådant fel antagligen inte ens värt att anteckna…
*
Att bygga en WRC-bil är ett utpräglat hantverk och en Polo behöver 350 timmar för att bli färdig från omålad kaross till att trycka på ”the engine-button”. Sedan ska motorn på officiella 315 hästar knattra på i 250 mil specialsträcka plus tusen mil transport innan det är dags för service. Motorn är plomberad av FIA så det går inte att ”kubbla”. Man har 355 millimeter stora Alcon-bromsar som tål hyggligt med värme, 900 grader ska de palla för. För att serva en Polo behövs endast 66 olika verktyg.
*
Till och från WRC-tävlingarna kör VW-teamet cirka tiotusen mil och då ingår inte de 47217 kilometerna sjötransport till de tre ”overseas rallies”. Teamet använder sju lastbilar för allt tekniskt material för att ta sig till tävlingarna. Tillkommer gör tre likadana lastbilar för media, restaurang och toaletter. I restaurangen dricks 1400 burkar Red Bull vid varje tävling plus 240 liter kaffe. Med detta helt onyttiga vetande lämnar vi WRC för dagen.
*
När man jobbar med en rallytävling som TV-Svängen, vet så klart inte hur det funkar i andra klubbar men hos oss pendlar man i ett tillstånd av mellan himmel och helvete, kritvitt och djupsvart, sol och regn och detta oftast flera gånger om dagen. Ena sekunden något strul och man åker rätt ner i källaren, nästa minut kommer något oväntat positivt och känslan av att molnen passeras uppåt i raketfart infinner sig direkt. När Bertil G.(tävlingssekreterare och KIA-ägaren ni vet) gick igenom ”Tidkorten” infann sig himmelskänslan omgående när Södra Sunnerbos Volvoåkare Mikael Andersson med namnen med Johansson i efternamn, när han kollade deras tidkort. På baksidan hade man skrivit ner ”Tack SMK Hörby för en fin tävling, många +++”. Förr brukade man säga att ”ett brev betyder så mycket” i det här fallet fyller ett tidkort exakt samma uppgift, stort tack ”Mikaelarna”!
*
Söndagen gick åt till det vanliga, att försöka återställa mer eller mindre svårt regn/rallydäckskadade vägar. Ett tufft jobb då vägskrapan gjort sitt jobb men dessvärre på kuppen skapat rena lervällingen vilket gjorde räfsandet och stenplockningen ännu svårare än normalt. Glädjande nog verkade inte så många ha provat att ”plocka kantareller”, de gula stenarna var nämligen tämligen okörda vilket jag tycker är positivt. Däremot hade man under tävlingen inte bara hunnit projektera utan även byggt helt ny mötesplats på Stänkelösavägen (bilden). Själva vägen var i stort sett helt okörd, däremot hade de tävlande bestämt sig för att bygga ”ny väg” vid sidan av. Runt två meter rätt ut i Skåneskogen drog man en helt ny vägsträckning. En liten undran, är det så himla konstigt om väghållare är skeptiska till att låna ut sina vägar, bara undrar alltså…
*
Bästa känslan efteråt är när vi avslutar med korvgrillningen på klubben. Den känsla av att trots allt ha gjort ett gott jobb är obeskrivligt skön och det där lilla som gör att vågskålen ändå väger över, för att det troligtvis blir en en 51:a TV-Sväng den 12 september 2105!
*
Mycket skit samlas i skogen vilket vi så klart ser till att plocka med oss hem. En som samtidigt såg både lite skamsen men även lycklig ut över att ha hittat en trofé var Ola Wingren. En tidigare snygg röd postlåda hade helt annan form efter ett möte med ”Silver-Grisen 2″. En postlåda som enligt min bedömning stod mitt på en raksträcka på sträcka ett, Ola höll inte med.
– Raksträcka, det var en snabb vänster som krävde ett tufft spårval med min hastighet, var B-VOC-tvåans förklaring.
Snabb vänster? Jo så klart, men då är även E22:an norr om Ekerödsrasten ”en snabb vänster”…
*
För mig var inte Stoffe Nilssons sjätte raka och kartisen Jesper Johanssons tredje raka seger höjdpunkten i lördags. Inte heller att jag än en gång misstippade vinnaren i A 2WD Magnus Johansson, Älmhult totalt. Att Tom Kristensson ( på bilden i guldhattar med kartisarna Jenny Söderlund och Mikael Ottosson) försvarade sitt DM-guld, vann A-VOC och dessutom gjorde samma sak i fredagens uppvärmning Jubileumssprinten var inte heller detta den största behållningen. Nej för detta svarade segraren 1965-66 Åke ”Bryggaren” Andersson från Uppsala och så vinnaren 1967 Bertil Johansson från Värnamo. Bertil tog dessutom med sig sin kartläsare från samma år Anders Fransson ner till Hörby för att ta emot vår enkla minnesgåva. Vid deras sida radade sedan upp sig några andra tidigare vinnare, John Nilsson, Leif Nilsson, Bengt-Göran Bergström och så klart Stoffe Nilsson. Tyvärr fick vinnaren 2003 Mats Karlsson, Vimmerby lämna återbud med ögonkrångel på lördagsmorgonen. När gänget presenterades och sedan kompletterades med fyra ur den allra första organisationskommittén plus SMK Hörbys enda klassegrare 1965, Gordiniåkaren Nils ”Nicke” Rungstam. Ja, då blev rösten tjock, orden stockade sig i halsen och en tår rörde sig i mina ögon. Känslan av att vara en av många som förvaltat det som en gång (2 oktober 1965) startade på ”ANA-Traktor” gjorde mig faktiskt mer än lite stolt. Nu är jag så klart lite barnslig som låter sådant här påverka, men så´n är jag och det står jag för…
*
Tänker inte trötta er med mer om TV-Svängen, känns ju lite gammalt i dag måndag. Men kan inte utan berätta om Ryds Gert Bengtsson med Ulf Thörjesson i högerstolen på den silverfärgade Amazonen i Klassiska Rallycupen. Gert slutade tvåa men inte i ”Amazonklassen” där omöjlige Thomas Theorin vann utan i den nyare klassen med endast Rune Nilssons Opel Rally Kadett före. Men det är inte detta som är värt att nämna utan istället tror jag att Gert var den i startfältet som kört TV-Svängen tidigast av årets146 anmälda. 1972 med nummer 91 i den 43 bilar stora ”C-förare Grupp ll” , även detta i en grå Amazon fanns att läsa i startlistan, ” 91 Gert Bengtsson/Gunnar Rapp Ryds MK Volvo med starttid 19.43″. Respekt!
*
Är du sugen på lite bilder från TV-Svängen så kolla in på Facebook, https://www.facebook.com/jonas.larsson.1656/photos?ref=bookmarks#!/jonas.larsson.1656/media_set?set=a.796000100460788.1073741961.100001524167137&type=3
*
Lämnar rally för dagen men vill gratulera Evelina Olofsson, Hofors och Opel Corsa till klassegern i B2WD i Rally Norduppland. Fler tjejer behövs i rallysporten!
*
Som ni förstår har jag haft noll koll på allt utom TV-Svängen i helgen. Hade därför ingen som helst susning att Johan Stureson var på RHK-tävlingarna i Falkenberg och körde Porsche. Men så var det och i Bo Strandells Porsche 934 från 1976 vann Knislingesonen.
–Både pole position och seger är ju aldrig fel, kommenterade Johan med ett leende.
-Bilen är mycket potent racebil trots sin årgång. Mycket effekt, lättkörd bil och bra väghållning. Bo Strandell har byggt bilen under det senaste året och detta var första racet och det blev ju en lyckad premiär!
*
Kristianstad Kartingklubbbs Tomelillaboende Alexander Jeppsson körde i helgen SKCC uppe i Jönköping och det blev ny segerkrans i Junior 60. I finalen fick Alexander starta från ytterspår och kom iväg som fyra cirka 30 meter efter ledartrion.
– Jag lyckades så småningom jaga ikapp försprånget och köra om alla tre och tog därmed hem segerkransen, förklarade Alexander.
Finaltävlingen i serien går i Uddevalla redan nästa helg där han ligger tvåa i serien, 2 poäng efter teamkompisen och regerande svenske mästaren Alfred Nilsson också från Tomelilla. Alexander har redan säkrat titeln Distriktsmästare i Södra Bilsportförbundet samt mästerskapet Kart Cup Väst och leder Aspen Race Fuel Cup även kallad Elitserien med 2 tävlingar kvar att köra.
Det är klart att du är saknad
Hej.
Tack, känns så klart bra!
MVH
Tommy