Ingen teamorder hos VW inför WRC-duell, budkavlen går, Hugh Grant till Knutstorp och är det för många kalsser?

Måste tycka att VW-bossen Jost Capito är en schyst kille när han inför kommande WRC Rally Australia sätter ner foten och förklarar.
I duellen Ogier och Latvala har både fått klartecken att slåss om segern!
Rally Portugal 2014Capito hoppas också så klart att Tysklandsfiaskot inte upprepas utan att han kan korka upp champagnen för att fira segern i Märkes-VM redan i Australien. Inget som verkar omöjligt med tanke på att Ogier vann 19 av de 22 sträckorna i fjolårets upplaga. Om så sker blir Volkswagen historiska genom att säkra titeln så här tidigt på säsongen, något som inte hänt de senaste tjugofem åren.

*
I dag kom där mejl från Södra BF:s ordförande Claes G Elofsson där han ville berätta om ”budkavlen” som nu ”kavlar” runt landet. CG skriver: BloggBudI samband med Svenska Bilsportförbundets förbundsmöte, 13 april i Sundsvall överlämnades denna budkavle, i form av en skäktkniv, från MellanNorrlands Bilsportförbund till Södra Bilsportförbundet. Budkavlen är en symbol för att belysa trafiksäkerheten för alla idrottsutövare, idrottaren såväl som funktionären. Södra Bilsportförbundet förvaltar denna under året och kommer att låta den vandra runt bland många av distriktets olika tävlingar/möten/kurser.
Budkavlen har sin grund i en trafikolycka, för cirka 20 år sedan, där ett ungdomslag i bandy var inblandad, vilket tragiskt nog resulterade i flera dödsoffer. Flera andra idrottsförbund har fått liknande skäktknivar och nu skall vi förvalta denna i trafiksäkerhetens tecken under ett år. Vid förbundsmötet 2015 kommer vi att utse och överlämna skäktkniven ett annat distriktsförbund, vilket också blir den sista ’vandringen’. På senhösten 2015 skall nämligen samtliga vandrande budkavlar återlämnas under en stor ceremoni i Ovanåkers kyrka där allt en gång startade.
Det är med stolthet som vi mottagit denna budkavle för att påkalla och uppmärksamma trafiksäkerheten för alla vänner och kamrater inom idrottsrörelsen i allmänhet och bilsporten i synnerhet.
För Södra Bilsportförbundet
genom Claes G Elofsson, ordförande”.
När det gäller att göra säkerheten i trafiken är alla initiativ välkomna, så även detta.


I morgon klockan 16.00 kommer storfrämmande till Ring Knutstorp och detta i form av storstjärnan Hugh Grant som i helgen ska köra Ferrari i samband med Autoropa Racing Day på lördag den 13 september. BloggGrantTävlingen är ett välgörenhetsrace för Barncancerfonden och med Notting Hill-Grant på startlinjen borde det rimligtvis bli en del klirr i fondkassan kan man hoppas. På plats vid pressträffen finns även Richard Göransson. Nog snabbare på banan men kanske något sämre framför kameran…

*
Häromdagen kom ett mejl från en trogen bloggläsare som av hänsyn till eventuell småländsk vedergällning vill vara anonym (jag vet vem han är). Han vill bringa lite balans i bland annat min hyllning av ungeBloggTheorin Markus Theorins J-SM seger i Linköping. Han skriver, ”Hej Tommy!
Har bara en liten synpunkt ang. våra unga talanger i landet. Väljer att skriva den direkt till dig och inte på bloggen så man inte ”trampar nån på tärna”. Du skrev i lördags om Markus Theorin och vilken stor talang han är. Håller med, han är jätteduktig och han överöses också med beröm överallt. Brukar lyssna på rallyradion när det är SM tävlingar och alla hyllar honom hela tiden som vår blivande stjärna och jag hoppas naturligtvis det samma……men….jag tycker vi glömmer ett par andra pojkar:
Gustav Thorsell: Pojken är bara 19 år, alltså 2 år yngre än Markus och det är ganska mycket i den åldern med tanke på den erfarenhet man behöver i rally. Deras bilar måste väl anses likvärdiga, det är ju R2:or båda. Gustav slog ju Markus med nästan 1 minut i East Sweden, eller närmare bestämt 56 sekunder. Det måste väl vara minst lika talangfullt med tanke på hans ålder tillika?
Daniel Röjsel: Också han bara 19 år och alltså 2 år yngre än Markus. Han kör en gammal Opel Corsa som måste vara från 80-talet nästan. Den bör ju vara 20 år äldre än Marcus bil och det kan inte skilja många hästar mellan deras bilar. Läste att Markus skrev någonstans att han hade betydligt fler hästar i Cittran än i Corsan han hade tidigare. Vet att Evelina Olofsson har 170 hk i sin Corsa och då lär väl Markus haft minst detsamma. Har han då mer i Cittran så bör det väl vara cirka 200 då. Tror inte Röjsel kan ha mycket mer i sin gamla Opel. Röjsel slog Markus med 33,5 sekunder i East Sweden med en 20 år äldre bil och som sagt 2 år yngre.
Jag måste säga att dessa två grabbar imponerar minst lika mycket på mig!”.
Med den här analysen framför ögonen är det svårt att inte hålla med skribenten. Men vi kan nog ändå enas om att alla tre tillhör framtida storförare och det är bara att hoppas att såväl bilar som plånböcker funkar framöver. För ska man uppåt i den här branschen behövs som bekant båda delarna…

*
Nästa planerade start för Silver-VOC:en är Kristianstad MK:s RS-tävling C4-Specialen den 21 september. I måndags klockan 18.00 gick anmälningstiden ut och då med 63 namn i listan, en bra siffra kan jag tycka. Något som slår mig när jag kollar på listan är att där finns totalt sjutton klasser i tävlingen. I sju av dessa är antalet anmälda noll och i två bara en i var klass. Med andra ord, det är i mindre än hälften av klasserna som de allra flesta kör. Nu vet jag inte riktigt vad jag vill bevisa, men nog känns det som ett överflöd av klasser när man ser detta? Kanske man skulle hitta på någon form av t.ex golfens handikappsystem så det blev färre klasser, men att alla ändå har vinstchans. Vet inte, men nog verkar det tokigt med så många tunna klasser. Å andra sidan är vi i Sverige och där gäller ju ”allt åt alla”och ingen diskriminering. Alla måste kunna vinna annars är det orättvist och vem vill slå ett slag för orättvisa…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *