Mats vann för ”moosan” Christina, WRC-Jocke berättar, en svensk och tre danska rallymästare klara och Emil jagar på med Opeln…
Det blev en annorlunda start på dagens RS-DM, Arlövs AMC-Rajset i Dalby när Lars Servin inledde förarmötet med att påkalla en tyst minut för Christina Andersson som så hastigt gick bort i veckan. Som mamma till Mats ”Asfaltkungen” Andersson och fru till veteranen Östen har Christina varit ett givet inslag i alla tävlingar där Mats kört, men den här söndagen var allt annorlunda.
– Det var mycket känslor, konstaterande Servin rörd av stundens allvar och uppmanade sedan startfältet.
– Idag kör vi alla för Christina!
* Allra mest körde inte oväntat Mats med dotter Frida för ”moosan” och farmor. I vanlig ordning och trots alla känslor vann familjen Andersson överlägset före Mats Lundahl, från Svedala. Trea slutade SMK Hörbys Jocke Kristiansson och på fjärde plats klubbkompisen Tommy ”Krull” Andersson. För den riktiga skrällen i Dalby svarade även det en Hörbyförare, snabbe tjejen Terese Lennartsson med pappa Jan vid sin sida i Kadett GSi:n. Seger i B-förare 2WD och dessutom på en tid som räckte till femte platsen totalt, imponerade verkligen i det stora startfältet.
*
För att undvika ilskna Grupp E-åkare, så vann Johan Edquist SMK Hörby, A-klassen, Mikael Andersson, Kullings MS tog hand om B-klassen medan Hässleholm Fredrik Dehlin var snabbast i C-klassen.
*
Numera är det lite ovanligt med lagtävlan i rally men i AMC-Rajset fanns det och där var SMK Hörby bäst med sina totalt fem klassegrare. Jim Nilsson, A-VOC, Erik Andersson B-VOC, Robin Svensson C-VOC, Johan Edquist A Grupp E och så ”the unstopable” Terese Lennartsson i B-2WD.
*
När vi ändå nästan är i Danmark så blev tre av fyra Danska Mästare klara i samband med deltävling fem, Stilo Oder Rally i trakterna kring Århus i lördags. Kenneth Madsen vann ”Tunet national” (Trimmat nationell för er som inte är hemma i danska språket) med en Suzuki. Samma märke körde Kasper Nyman som tog DM-guld i ”Standard national”. Tredje klara ”mesteren” blev Kim Madsen som kör en Peugeot 208 R2-bil. Fortfarande helt öppet i ”stora klassen” där guldstriden står mellan helgens vinnare och tvåan i mästerskapet, Christian K Jensen med nya Peugeot 208T16 och DM-ledaren IB Kragh i den äldre varianten, en Super 2000 208. Kragh slutade tvåa i Århus men leder med tio poäng inför sista deltävlingen.
*
En klar svensk mästare blev det i East Sweden Rally och det blev Leif Peterson i Trimmat 2WD, Göteborgs MF med Toyota och Toni Sundquist i högerstolen. Två segrar och två andra platser gör honom ouppnåelig för Viktor Henriksson & Co.
*
Gav inte mycket för Mattias Adielssons chanser att försvara SM-guldet inför Snapphanerallyt som han vann. Med ny seger i Linköping i hop med rutinerade Bosse Holmstrand är det plötsligt högst sannolikt att Mattias tar hand om guldet igen. Visserligen ligger han ”bara” trea med Peugeoten, men de två framför, Gustav Thorsell och Martin Jansson har plockat poäng i samtliga tävlingar och måste börja räkna bort. Mattias däremot kan lägga till alla poäng han kör ihop i Uppsala. Han verkar också klart laddad inför uppgiften.
– Det här är den bästa tävlingen i Rally-SM!
– Arrangören gör alltid ett kanonjobb i Linköping, alltid trevliga och positiva funktionärer vart man än kommer och då höjer man sig själv en del också.
– Nu laddar vi för finalen första helgen i oktober där vi kör helt utan press, avslutar Mattias Adielsson. Tufft blir det också i 4WD-klasserna och utan djupanlys, blir det nog så att snabbast där vinner. Mina tips är att de svenska mästarna heter Jerker Axelsson och Mikael Lindquist…
*
Nådde en mycket besviken Jocke Grahn på telefon i morse som förklarade vad som hände med WRC-Focusen i Linköping.
– På transporten ut till sträcka åtta larmade det för något strul med motorn. Vi försökte lösa det på plats men tyvärr, vi fick sätta oss i vägkanten och bli åskådare istället, berättade Jocke och fortsatte uppgivet.
– Det är precis som allting ska dj-las med oss, har för f-n inte fått åka en enda tävling utan problem på hela året. Jag är dj-ligt. dj-ligt besviken!
Nu är bilen tillbaka i Skara och Bengt Thorsell som ska försöka få ordning på grejorna till TV-Svängen nästa helg.
– Vi håller tummarna för att det är något med tändmodulen och då ska det inte vara något problem att åka i Hörby, om inte… *
Henrik Åkesson tog kameran, åkte i helgen till tyska Opel Adam Cup och Ostsee Rally för att ge mig fräscht material till bloggen, tack Henrik. Med två tävlingar kvar av ”Adamcupen” är det tätt värre mellan ledaren Julius Tannert och tvåan Emil Bergkvist, bara två poäng skiljer. Ner till trean och vinnaren i Grömitz, dansken Jacob Madsen skiljer fyra poäng. Han var 6,3 sekunder snabbare över de elva snabba sträckorna före Bergkvist med Joakim Sjöberg vid noterna. Next stop är ADAC Litermont-Saar den 19-20 september.
*
Totalsegrade i tävlingen gjorde något så ovanligt som en Porsche 911 GT3 i händerna på Ruben Zeltner. Porschen var 1.40 före Herman Gassner i en Mitsubishi medan trean, ännu en bakhjulsladdare Kim Boise i BMW M3 var ännu längre bak. Hässleholms Saab-entusiast Jan Grip tog den röda V4:an till en åttonde plats i Appendix K-gänget och 41:a totalt.
*
Svensk Mästare och detta för första gången blev Kristianstads Jens Edman i V8 Thunder Cars. Detta var klart redan efter första heatet på Solvalla genom att ta en fjärdeplats bakom trean Alx Danielsson som utgjorde det enda hotet om titeln. Poänggapet ned till Danielsson räckte för att Edman skulle kunna fira i förtid med tre heat kvar att köra av säsongen. Med Edman som klar mästare finns ändå kampen om andraplatsen att gotta sig åt när mästerskapet kör sin sista deltävling på Mantorp Park. Hela sex förare har chansen att ta hem silvret. Alx Danielsson toppar den fajten på 111 poäng, sjuan i tabellen Marcus Palnér har 78 och det finns 50 poäng kvar att köra om.
*
I rallycrossens Supercar Lites-finalen höll Kevin Hansen undan för sin titelrival och namne Kevin Eriksson när finalen avgjordes på Solvalla. Det räckte med att bli trea i finalen trots att Eriksson vann. Hansen har legat i ledning under större delen av säsongen men han har aldrig tagit segern för given.
– Det var nervöst inför Solvalla men vi lyckades hålla ihop det, säger Hansen. Han (Kevin Eriksson) ger aldrig upp och jag har känt mig jagad länge. Det var skönt att kunna ta hem segern här inför all publik och alla sponsorer.
Patrik Flodin slutade trea i mästerskapet, en placering som han kanske inte hade räknat med. Men när Richard Göransson, som ju låg trea inför helgen, inte kunde vara med efter fredagens krasch låg vägen till bronset öppen.
*
I Supercar finalen var det dramatiskt och till slut stod där en Ford som vinnare både på Solvalla och i SM-tabellen. Sebastian Eriksson tog hand om guldet före Robin Larrson och Johan Kristoffersson som hamnade på samma poäng. En glad Eriksson och en besviken Krisoffersson som inte ens nådde finalen efter tekniskt strul på Polon.
– Inte vad jag hade hoppats på, men jag är minst lika besviken över att jag inte nådde finalen och kunde bjuda publiken och våra egna gäster på en riktig show, sa Kristoffersson.
– Så är det ibland i den här sporten. Kanske hade vi inte lyckats ta guldet ändå, men det hade i alla fall varit roligt att få starta i finalen och bjuda publiken på en riktig show i säsongens sista SM-heat.
Rallycrossfinalen, som avgjordes ihop med STCC, blev en stor publiksuccé med över 15.000 åskådare på Solvalla över två dagar.
*
Tomelillapågen Jimmy Eriksson verkade vara ”the man to beat” i GP3 på Monza det blev champagnesprut för ”the Koiranen GP-driver”. Segern förde upp honom till en femte plats i tabellen där Alex Lynn leder och som slutade sexa i helgen.