Neuville kraschade i WRC shake down, ingen Mikkelsen till Australien, The Fling Norwegian har slutat flyga och en riktigt säker Opel!

Har klurat länge på ett riktigt ”experttips” inför WRC ADAC Rallye Deutschland som startar fredag morgon. Inte på vinnaren, tror faktiskt stenhårt på Sebastien Ogiér den här gången, utan på resten av gänget. I fjol imponerade Thierry Neuville nere i Moseldalen även om det bara blev en andra plats i Fiestan. Frågan var om belgaren mörkat sin och Hyundais asfaltform och om Citroéns Kris Meeke fått så mycket självförtroende efter Finland att han kan vara mogen att skugga Ogier? BloggNeuvilleSvaret kom direkt på dagens shake down där Neuville rullade kraftigt, sex varv i sin tredje vända och detta 1,7 kilometer från målet i en dubbel vänster-höger kurva, allt enligt en kommentar från Hyundaiteamet. Varken Neuville eller Nicolas Gilsoul skadades utan kunde lugnt lämna resterna av Hyundaien bland vinrankorna där det tog stopp, bilderna från Twitter. Bilen blev dock kraftigt skadad, speciellt högersidan fick mycket stryk och frågan är nu om mekarna nere i Trier hinner få ordning ”på skrotet” tills starten i morgon? Till kvällens ceremoniella start behövs ingen bil, där kan Neuville och Gilsoul promenera över startrampen utan problem…

* Rally Germany 2014

Nu satte Jari-Matti Latvala bästa tid med Ogier och Mikkelsen strax bakom. Bäste ”icke-polo” blev Kris Meeke med Cittran och därefter Dani Sordo, Hyundai och Mikko Hirvonen. Stoppar nu in de här senaste uppgifterna i ”tipsmaskinen”, blandar med tidigare resultat och toppar med lite av eget tänk och då ser vinnarraden ut så här. 1. Sebastien Ogiér Polo 2. Kris Meeke Citroén 3. Jari-Matti Latvala Polo 4. Dani Sordo Hyundai 5. Mikko Hirvonen Ford.

*

Någon start blev det inte för irländaren Craig Breen, FIA-läkaren satte stopp för detta. BloggBreenDet var i Finland (bilden) som Breen landade alltför tungt efter ett hopp och skadade ryggen. Direkt efter sträckmålet klev han ur bilen och mer eller mindre föll ihop av smärta. Nu har inte ryggen tillfrisknat så pass att läkaren ville ge klartecken. Frågan är om den blir så pass mycket bättre till nästa veckas för Breen och Peugeot viktiga ERC-tävling i Tjeckien, Barum Rallye? Nu handlade detta inte bara om Breens rygg utan FIA ser mycket allvarligt på detta med att tävla utan att vara helt frisk. I fjol kraschade polacken Michal Kosciuszko kraftigt i Tyskland och bara någon vecka senare körde han på nytt i ERC-tävlingen i Polen och slutade fyra. Dock har han inte kört en enda tävling efter detta och enligt utsago på grund av en krånglande rygg. Det nya programmet som FIA Institute ligger bakom fokuserar speciellt på ryggskador i motorsporten.

*

Som lite uppvärmning inför morgondagen rekommenderar jag ett kul filmklipp som jag hittade på ”F1-bloggen”. VW-gänget lyssnar på motorimitatören Daniel Jovanov också känd som “Human Sound Machine” och ska sedan gissa vilka bilar han imiterar. Kul!

*

Idag släppte FIA anmälningslistan i WRC Rally Australia och där det mest anmärkningsvärda var att inte Andreas Mikkelsen fanns med i VW:s ”line up”. Chris Atkinson tar plats i Hyundais andra bil efter Sordos inhopp i Tyskland. Hayden Paddon kompletterar i Hyundai nummer tre. Totalt är bara elva WRC-förare anmälda.

*

Vi som hoppats på en comeback i WRC för Marcus Grönholm nu när han anslutit sig till VW Motorsport, vi kan sluta hoppas enligt Marcus själv.

Min roll hos VW är enbart ”testing”, definitivt inget steg i riktning mot comeback, säger han till autosport.com

Synd, hade varit kul att se Marcus, åtminstone en enda gång till i hetluften och detta i en riktig WRC-Polo. Tror jag mejlar basen Matton och ber honom stöta på? Frågan är ju fri som man säger…

*

I lördags blev Norge av med en av sina stora ”rallykjører” då Trond Schea avled, 84 år gammal. Med smeknamnet ”The flying Norwegian” menades han vara den dominerande Fordföraren i Europa i slutet av sextiotalet. En mångsidig förare då han behärskade både rally, racing och isbana med sina olika Fordar. Han var inte direkt rädd av sig, bland annat körde han bil nerför den olympiska bob-banan i Cortina d´Ampezzo. Sista tävlingen för Trond var 1997 och efter detta körde han ofta bilar i olika filmer, t.ex ”Olsenbanden og Dynamitt-Harry”. Schea var även aktiv kommunpolitiker hemma i Drammen. BloggTrondMitt första möte med den snabbe norrmannen var i Värmland Runt 1971 då han körde högerstyrd Ford Escort Twin Cam (bilden). Minns fortfarande det häftiga ljudet från Escorten, är nästan säker på att han var ensam om att åka en sådan i rallyt.

*

Skämsfilten hänger nu på tork efter mitt önsketänk i ARC-Rallyt där jag felaktigt utsåg finske D:Usersmagnus.brudigamPicturesRallybilderARC-14.JPGOpelfriskusen Juha Selänne till vinnare i Klass 1. Nu har en av mina ”riktiga” vänner Magnus Brüdigam skrivit och tröstat, ” Hej Tommy! Ta nu av dig skämsfilten för du vet väl att även den bästa kan ha fel och även om dom justerar minutfelet så blir den lilla fina Kadetten trea och den framfördes som dagens finska WRC chaufförer brukar säga Flat out och med Finsk Sisu, mycket trevligt att se och höra. Sedan har jag viktiga saker att förmedla via dig och bloggen. Har haft lite hjälp med denna Opel spaning för han som håller i ratten är en man som på lördag 23/8 blir 70 år ung och idag åker kartis med sonen som står och ser fundersam ut framför farsans svårt demolerade Rekord -66. Denne man har även suttit bredvid Harry Joki och nästan mist livet när Harry satte högersidan på Toyota Celican i ett träd under Barumrallyt -84. BloggOlof1 BloggOlof2 BloggOlof3 BloggOlof4Ynglingen som står böjd och tittar in i vraket är kartläsaren vid kraschen Gunnar Hjertström lillebror till Kent Hjertström. Mannen jag beskriver är Olof Lindelöf och den lille gossen då 4 år är Fredrik Lindelöf som har varit i farsans bildarkiv och lånat mig bifogade bilder. Lite om bilderna den från Ydrerundan-76 är premiärtävlingen med Rekorden, vurpan skedde under en tävling i Enköping på hösten samma år, bilden från -77 är med nya tag, ny kaross och för säkerhets skull även ny färg ( dock ej grön) så alla vi som känner honom höjer ett leve och ett 4-faldigt ”Svenskt” Hurra för honom. Ha det bra. Magnus Har studerat bilden på den röda Opel Rekorden och som vad jag kan se inte har någon båge överhuvudtaget. Ingen tvekan utan att Olof var mycket tacksam för att han satt i en bil där säkerheten var inbyggd redan för nästan femtio år sedan. Hade det inte varit för att höger bakskärm går i bakhjulet hade antagligen Olof fortsatt tävlingen, kanske t.o.m vunnit klassen. Motorbloggen sällar sig till gratulanterna och lyfter på hjälmen för än idag unge Olof Lindelöf.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *