Femtio papp i WRC-böter för ”cutting”, Östberg rullade i Polen, Stoffe vann, Opel-Theorin utklassade och säljer Suzuki flip-flops eller bilar?
Arrangören av WRC Lotos Rally Poland menade allvar med sitt uppsåt att stoppa ”gening” i kurvorna. Först att drabbas var nuvarande rallytvåan Andreas Mikkelsen som togs på bar gärning när han hade mer än hela bilen (hade faktiskt varit plats för en Polo till) utanför vägen(bilden). En vänsterkurva över en grön jämn och fin äng var alltför lockande att ”cutta”. Ett spårval han också erkände att han bestämt att åka redan på reccen. Varken han eller teamchefen Jost Capito bråkade heller om straffet, 5000 euro. Värre är, uppdagas han att upprepa sina tuffa spår utesluts han från tävlingen. Tuffa, men inte desto mindre helt rätta pix om ni frågar mig.
*
Annars blev sträcka 14 dagens snackis där det mesta hände och allra värst drabbades trean Mads Östberg som rullade Cittran kraftigt. Dessutom låg bilen så illa till att Sebastien Ogier fick stanna och för detta tilldelades en ”snitttid”. Ett beslut som innebär att han fortfarande leder rallyt trots stoppet.
Även Kris Meeke, Jari-Matti Latvala och Elfyn Evans fick problem i form av förstörda hjulupphängningar. Trots problemen linkade sig Latvala i mål och ligger sjua efter sexton sträckor. Bästa Hyundai är inte Neuville som jag tippade utan Juha Hänninen som just nu är på pallen och detta tretton sekunder före den belgiske Hyundaien. En enda sekund efter är Miko Hirvonen som femma.
*
Sträcka sjutton har precis påbörjats och klart är att Robert Kubica inte hamnar på ”topp-fem i hemmatävlingen. 3,6 kilometer in slog han bort höger bakhjul och har stannat inne på sträckan. Dagen avslutas med ytterligare en sträcka.
*
Kallade ju StoffeNilsson för ”unstopable” i gårdagens bloggtips inför Skilling 500. Inget kunde varit mer korrekt för Stoffe var helt outstanding i par med Jesper Johansson och när dessutom Jocke Grahn fick ge upp med ytterligare bromsproblem vann Vinslövsföraren ohotad. Tvåa var Kullings-veteranen Bengt Abrahamsson i Mitsubishin, men nästan minuten efter. Som trea körde Åke Jacobsson in före Urban Stacke och Claes Engwall.
*
Såg länge ut som att mitt 2WD-tips skulle bli nästan klockrent men på allra sista sträckan satte hemmaföraren Markus Theorin en sådan kanontid att jag häpnade framför datorn. Fram till sträcka fem ledde Mattis Olsson tämligen komfortabelt och såg ut att gå mot en säker seger. Men då blixtrade uppenbarligen Corsan till som om man stoppat något småländskt dundermedel i både den och Markus. Mattis fick stryk med 22,6 sekunder vilket innebar nerflyttning till plats två medan Theorin kom överst på pallen. För att riktigt förstå vilken tid vi snackar om så kan den jämföras med Stoffe Nilssons, han var runt fyra sekunder långsammare på sträckan. Då ska man dessutom veta att han har fyra hjul som greppade i regn och lervällingen, Markus hade bara ynkliga två…
Trea slutade Johan ”Kalle” Green från Hässleholm med Golfen före Volvoduon Thomas Grönberg och Magnus Johansson.
*
Säger stort grattis till min klubbkompis Tom Kristensson med co-driver Mikael Ottosson som tog sin första klasseger som A-förare i VOC Mekonomen Rally-klassen (det som smålänningarna envisas med att kalla enbart Grupp F…). Tom hade en hård fajt med Lessebos Magnus Gad som kom med nyinköpt 940 efter den vådliga rullningen i Dackefejden. I ledning var han också men på sista sträckan vattenplanade Volvon och nu lär högersidan behöva en städning…
*
På tal om Grupp F, noterade att man inte gjort något åt den enligt SBF-reglerna, felaktiga sammanslagningen av FWD och RWD-bilarna bland B-förarna. I resultatlistan är klasserna fortfarande sammanslagna men egentligen borde Jens Persson, Hässleholm med sin Volvo S70 stå som klassvinnare i B-förarnas FWD-klass istället för som nu nia i den felaktigt hopslagna klassen?
*
Noterar även att det än en gång inträffade två olyckor med personskador i Värmland och detta i Team Westoms Rally Edane. Enligt TT skedde den första olyckan på sträcka två. Föraren tappade kontrollen över bilen och körde in i ett träd.
— Han var avsvimmad enligt ambulanspersonalen och vi fick klippa upp bilen, säger Johnny Hjalmarsson, räddningschef i beredskap.
Föraren och kartläsaren fördes till sjukhus, men ska inte ha varit allvarligt skadade. Tio minuter senare körde en bil av vägen på sträcka ett. Enligt räddningschefen fick föraren och kartläsaren där lindriga skador. Vet inte om detta har med saken att göra men jag har aldrig sett en ”bruten lista” där fem förare gett upp med motiveringen ”bristande motivation”?
*
Nu börjar man känna igen rallycrossen. Efter att Johan Kristoffersson straffades i Strängnäs med att ha använt för många däck, hotar nu Team KMS att kanske skippa SM helt och hållet och enbart sikta på VM.
– Vi får se hur det blir med våra åtaganden här hemma, säger teamchefen Tommy Kristoffersson till Värnlands Folkblad.
Jag går inte in på detaljerna utan bara konstaterar att nu börjar det röra på sig. Men fortfarande är där långt till storhetstiden när sådana som Per Eklund och Martin Schanke hade huvudrollerna. Då var det riktig med fart, inte bara på banan utan även i depån.
*
Igår kom ett pressmejl från Svenska Suzuki som stolt berättade att man även i år var samarbetspartner till Beach Soccer Sweden som drar igång i Åhus nu i helgen.
– Sedan 2010 har Suzuki varit samarbetspartner till Beach Soccer Sweden och aktiviteterna kring varumärket kommer i år utvecklas ytterligare, säger marknadschef Mattias Andersson.
Nu är detta värre än att svära i kyrkan, att ifrågasätta något som har med de heliga korna kommande ”strandhandboll” och så ”stranfotbollen”. Men för mig hade det varit f-n så mycket roligare om Suzuki visat samma ambitoner inom motorsporten ocn även där varit med och visat upp sig. Slå en koll över på andra sidan Öresund Mattias, där har danska Suzuki Motorsport fattat att det är bilar man säljer och inte några dj-la flipp flops eller badbyxor…
*
Silver-Vocen är lastad, regndäcken likaså och nu väntar Ljungbyhedsprinten imorgon. För en stund sedan ringde Roland (Black Beauty) och önskade lycka till ( han står över av oklara skäl, mumlar något om dragracing…) så allt verkar klart. Bara att invänta morgondagen och se hur det blir med det utlovade regnet. Fast det spelar mindre roll, även Tyko Nilsson har regndäck numera även om han verkar kika efter mörka moln från kranhytten…