Vilka nya bilar kommer in i WRC, topptrio ”straffas” i MSR (?), tuff RallyX-helg, VOC-kriget upptrappat och det är på Knutstorp det händer i helgen!

I och med att ”WRC-bestämmarna” nu satt sig ner kring bordet och börjat snacka om reglementet för 2017 så börjar också rykten cirkulera. För FIA är ”the main target” inte att få nya team till VM utan ännu starkare fokus har man på att behålla de fyra som finns idag. Kan summeras med ”det gamla är viktigare än det nya” så några dramatiska förändringar är knappast att vänta.
Fabrikanter som ligger i ”pipelinen” för WRC-satsning enligt brittiska rykten är bland annat Opel, Mitsubishi, Toyota, Fiat och Skoda. Bland annat visar man bilder på den svenskbyggda Mitsubishi R5:an. Till detta läggs också riktiga ”superryktet” att Mercedes skulle kunna bli ett helt nytt team i WRC. Detta sedan WRC-promotorn syntes i deras monter på mässan i Frankfurt. Behövs inte mycket hönsfjädrar för att göra en hel hönsfarm…

*
I dag dominerar M-Sport med Ford Fiesta helt den nya R5-klassen och har enligt egen uppgift gjort 63 bilar tävlingsfärdiga. Värre är det för Citroén och Peugeot som drabbats av lite ”barnsjukdomar” och nu verkar de tilltänkta köparna tröttna på att vänta på sina bilar. Senast att hoppa i en Fiesta är nu spanske Xavier Pons som länge väntat på sin Citroén men istället ringt Malcolm Wilson och köpt Ford.
Finns även några ”fransoser” som beställts av svenska åkare som så klart även de går i väntans tider. Fast någon start i första grustävlingen i SM, Kolsva den 14 juni tror inte jag på. Kanske kan istället ”The Wilke show” eller mer korrekt Snapphanerallyt i början av augusti bli premiärtävling för ”fransmännen”…

*
KAK som arrangerar Midnattsolssrallyt var generösa när man gallrade till årets upplaga smed start i Västerås den 9 juli. Av de dryga hundraåttio anmälda får alla utom fyrtio starta, tjugo mer än vad som var tänkt enligt inbjudan. Riktigt hur det gallrats har jag ingen aning om ser bara att tre välkända, för att inte säga riktiga profiler i sammanhanget är med i gänget som kan ta semester i lugn och ro utan att tänka på rally. Segerkandidattrion har alla en sak gemensamt, de har på något sätt ”strulat” i tidigare upplagor och nog slår en tanken att man nu ska ”straffas” för detta. Ola Axelsson, Tomas Nordqvist och Arne Bäckström finns alltså inte med bland de lyckliga hundrafyrtio…

*
När vi ändå är inne på klassiskt så hade vi ju den årliga ”stora tipsrundan” i motorklubben i går. Samtliga frågor för killarna (en av tjejfrågorna gällde vad man hade nytta av om man hade en bruschetta i handen? Svaret en smörkniv så kalrt och att bruschetta är ett italienskt bröd visste inte ens ”Todde Bagare”, lite märkligt. eller….) handlade om kunskaper i vår egen och snart 50-års firande tävling, TV-Svängen. Gav i gårdagens blogg ett exempel på fråga, vem som satt till höger 1995 när Eddie Hörbing vann TV-Svängen? Svaret var busenkelt Pecka Svensson, men ingen av tipsrundedeltagarna kunde detta precis som jag också förutspådde. Men allra flest rätt hade faktiskt ”Slöjdläraren” eller Curt Jeppsson som klarade nio av de tretton frågorna. Värt en stor applåd!

*
För att glädja Curt ännu mer än första priset igår tar jag med en bild på hans stora kärlek när det gäller bilar, BloggKojaAustin Cooper S. Bilen på bilden är Rauno Aaltonens Monte Carlo-bil från 1964. En bil som är ett dragplåster till Goodwood festival of Speed där finnen ska köra den två gånger på en grussträcka. Andra heta rallybilar på ”Fartfestivalen” är Roger Clarks RAC-vinnande Escort från 1972. Ari Vatanens världsmästar-Ford från 1981 och Timo Mäkkinens RAC-vinnare år 1975, även detta en Boreham-produkt är två andra heta pjäser. Nästan en Opel är Tony Ponds vinnare i Brittiska mästerskapet, en Vauxhall Chevette, kanske festivalens höjdpunkt vad vet jag?

*
Rallycrossen är ju på Lydden Hill den här helgen och förutom Ramona kommer även Richard Göransson och Robin Larsson köra. För Robin blir det debut i VM och detta på en av de snabbaste banorna i Europa.BloggRobin Då får alltså Audi A1:an alltså chans att varva ur, om man säger…
Rallycross photos © QNIGAN.COM 2014Richard ligger verkligen inte på latsidan och i helgen blir det fjärde raka tävlingshelgen och till England kommer han som VM-tvåa och förväntar sig en tuff helg. Utöver RX Lites och Sverigeeliten på plats kommer också förre F1-föraren Nelson Piquet Jr och Global Rallycross Lites-stjärnan Mitchell de Jong att köra i helgen.

– Det här blir mitt hårdaste RX Lites-motstånd hittills, konstaterar Richard.
Lydden Hill har mer asfalt än banan i Portugal så det kan passa mig lite bättre men det kommer att bli en tuff men också kul helg!

*
Har varit lite lugnt i kriget mellan SBF och VOC Mekonomen Rally och för en kort, väldigt kort stund trodde jag faktiskt att fredspipa var rökt mellan de båda. Ack så fel och när SBF i går publicerade ett ”förtydligande” blev det om möjligt ännu rörigare. SBF eller rättare sagt Rallyutskottet ”förtydligade” med,” Rallyutskottet vill förtydliga att Gr.F och VOC Mekonomen rally är två klasser.
Om man bjuder in till dessa två klasser så kan man slå samman dessa till en tävlingsklass och göra eventuella efterkontroller efter respektive reglemente. I dom tävlingar som inte bjuder in till VOC Mekonomen rally kan dom aktiva som vill, åka i Gr.F om arrangören tillåter det. Man kommer då vid eventuell efterkontroll att kontrolleras efter Gr.F reglementet.”.
Nu är jag inte alls tekniskt insatt, men nog är det konstigt att om man har en rallybil byggd enligt ett reglemente som sedan helt plötsligt kan/ska bedömas efter ett annat? Min mejlkorg har också varit målet för många irriterade VOC-åkare som undrar om jag vet vad utskottets syfte med ”förtydligandet” betyder? Svaret är så klart nej, har ingen aning om vad syftet med den här skrivningen skulle vara.
Även i VOC:arnas” Gästbok” går vågorna höga efter RU:s nya skrivning och jag har sagt det tidigare, vad är problemet? Det är ju hur enkelt som helst att ordna ”peace in the valey” om bara arrangörerna bjuder in till både Grupp F RWD och VOC Mekonomen Rally så blir vad jag förstår, alla glada och lyckliga. Vad syftet är från vissa rallyarrangörer att enbart bjuda in Grupp F-bilarna som dessutom är väldigt få i förhållande till VOC:arna kan jag inte fatta, eller är det bara jag som är korkad?

*
I helgen är det alltså dags för Picko Trobergs stora grej på Ring Knutstorp, Knutstorp Revival. Måste berömma alla som har jobbat med denna nostalgikernas våta dröm, sällan har väl ett motorarrangemang haft en sådan stor och genomarbetad mediauppbackning. Nu är det bara för publiken att ställa upp när de runt trehundra klassiska racerbilarna ska luftas på Söderåsens sluttning både lördag och söndag.
BloggSvalöfBland dessa finns även en snygg ”IFK Kristianstad-orange” Ford Escort BDA som byggts av eleverna på Svalöfs Motorsportgymnasium som huserar på just Ring Knutstorp.

*
Lite mindre uppmärksamhet har Kristianstad Karting Klubb fått för sina tävlingar ute på Åsum Ring i helgen. Men Motorloggen missar inget och uppmärksammar er och förresten är en av mina ”tjänsteförättningar” i helgen just på kartingen, vilket sammanträffade?

*
På torsdag rullar South Swedish Rally igång med Asfaltsprinten och fick igår mitt startnummer. Samtidigt nåddes jag av beskedet att ”rallymarknaden” som skulle dra igång samtidigt har ställts in på grund av för klent intresse. Tråkigt, men ännu tråkigare upplever jag det som när jag läser tidsschemat för sprinten. Nu ska vi anmäla oss fram till 12.00 och sedan ha besiktigat senast klockan två. Då ska vi också ha hunnit med att ”reka” banan men det är sedan det uppstår ett vakuum som jag ser det. Första start är inte förrän klockan 17.00 och då till min lilla undran, vad är tanken att vi ska hitta på under de här tre timmarna?

Hade nu marknaden blivit av så hade det så klart varit lite annorlunda, då kunde vi ”hängt” där men nu är det ju en annan verklighet. Mitt förslag, flytta fram allting och stäng anmälan klockan två istället för tolv. Då har vi ändå en hel timme dötid innan racet börjar…

*
Jan Hagman och Denis Giraduet pinnar på nere i Marocko. Med en sträcka kvar att åka i dag och totalt fem kvar så ligger Escortåkaren nu nia i klassen. Leder klassen gör Patric Borne i en Porsche 911.

*

SDS-master 3.0bTill sist måste jag puffa för lördagens motoruppslag i Kristianstadsbladet. Förutom min lista med ”Fullvarv” och ”Motorstopp” har sportchef Nilsson besökt ”Familjen Larsson” i Vinslöv där rally är en livstil.

*
Trevlig helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *