Det jäktar med nya WRC-bilar, olycksföraren i Karlstad mår bättre, Hagman kör på ”franska” och vad hände efter det att SBF förlorade?
Idag träffades FIA och WRC-promotorn i Geneve för att lägga grunden för nästa generations WRC-bilar. Promotorobasen Carlos Barbosa säger till Autosport att man redan känt av opinionen i frågan för rallybilar som tävlar på den absolut högsta nivån men dagens möte är det första formella steget mot ett nytt reglemente. Det är bråttom nu menar Barbosa med tanke på att 2017 är tänkt som startår med de nya bilarna.
– Vi måste besluta snabbt hur bilen ska se ut , menar Barbosa.
– Dagens team måste få veta och vi måste även se till att även tänkbara nya team får tid att bygga sina bilar.
Känns väl ganska hoppfullt kan jag tycka, att man redan 2014 snackar om regeländringar för 2017. I motorsportvärlden brukar det tyvärr annars vara allt för mycket ”korta puckar”…
*
Hyundai Shell World Rally Teams Thierry Neuville och Juho Hänninen kommer att delta i två deltävlingar i ERC eller mer officiellt FIA European Rally Championship. Något som avslöjades idag men sensationen var inte riktigt så stor som man trodde från början. De bägge WRC-förarna ska nämligen vara expertkommentatorer för tv-kanalen Eurosport. Neuville greppar mikrofonen i hemmatävlingen Ypres Rally i juni medan Hänninen gör samma sak när ERC landar i Estland.
*
Rally Karlstad drabbades som de flesta vet av en svår olycka eftermålet på sträcka två. Bilen, en Ascona B rullade ett par varv ut på ett fält och räddningstjänsten fick sedan klippa av taket för att få ut de bägge östgötarna i bilen. Kartläsaren fick relativt snabbt lämna sjukhuset medan den 45-årige förarens skador var betydligt allvarligare. Rallyts säkerhetschef Niclas Ess besökte föraren på Centralsjukhuset i Karlstad under tisdagen och berättar i Värmlands Folkblad.
– Föraren mår efter omständigheterna väl och vårdas inte i respirator längre, säger Niclas Ess och fortsätter.
– Han har följt rapporteringen i media och vill att de kommer ut att han efter omständigheterna mår väl. Skadorna är inte livshotande. Att han vårdades i en respirator var en ren försiktighetsåtgärd.
*
Brukar skriva ”gör om gör rätt” och nu drabbar detta även mig själv. Först skrev jag i förra veckan om Jan Hagmans kommande äventyr i Marocko med f.d WRC-kartisen Dennis Giraudet till höger i Escorten. Ändå envisas jag med att bluddra om att sonen Martin läser kartan i Afrika, skäms.
Till och med Jan tycker att jag är mer än lovligt förvirrad och mejlade mig i morse, direkt från ”ökenkriget”. Jan skriver, ”Hej Tommy !
Ligger på hotellet före start men måste läsa din blogg först ! Jag kör en Ford från Viking motorsport, och inte samma som hemma. Kartläsare är Denis Giraduet och vi ligger runt 38:e plats och tar det ”Lugnt”! Lite svårt med en Fransman som läser engelska…
Men det förstod jag, alltid något nytt att prova på men han är oerhört proffsig !!!
Martin är hemma och jobbar.
Hälsningar
Jan Hagman”.
Efter sträcka tio ligger Jan och Dennis Giraduet (rätt!) nu tolva i klassen, drygt arton minuter efter nye ledaren Bernhard Munster i en Porsche 911. Tvåa, även detta i en Porsche är Alain Deveza. I fortsatt totalledning är Escortåkaren Berenguer.
Dagens etapp lämnar slätten och drar upp i bergen utanför Agadir med tunn luft som ett av problemen. Fyra sträckor på totalt åtta mil väntar Jan och Dennis.
*
I helgen är det dags för STCC igen och nu promotar Vankivaåkaren Mattias Lindberg sig själv och sina Kia-upplevelser live på http://www.facebook.com/mattiaslindbergracing.
*
I går var det stor kulturfest i Hörby och där sprang jag på kommunens största idrottsman genom tiderna, silvermedaljören från OS i London, Håkan Dahlby. Med sig hade han även sin danspartner från Let´s dance Jeanette Carlsson. Det visade sig även att ”Västerstadspågen” och Jeanette visat upp sina färdigheter på den tillfälliga dansbanan till storpublikens förtjusning. Ingen större hemlighet att ”sambo Ewa” tillhör Let´s Dance-fansen och hon blev absolut inte glad när det visade sig att att hon missat Dahlbys stora uppvisning. Som tröst blev det en ”Jag mötte Lassie-bild” (Ewa i mitten). Vad har då detta att göra i en Motorblogg? Tja, Håkan gillar bilar och är teamkompis med mig även om han inte kör 240 utan vit Volvo XC90. Dessutom är ju WRC-meriterade Nasser Al Attiyah även han ”trapskyttt” som Håkan. Frågor på detta?
*
Samtidigt med detta möte hade man ”Notkurs” i SMK Hörby där superrutinerade förarkontaktmännen Thord Johansson och Lars Mårtensson med hjälp av lite annat ”löst folk” hjälpte till att dela med sig av sina kunskaper. En nyttig kväll verkade vara allas uppfattning även om jag nu inte på något sätt bidrog, eller var det kanske därför den blev lyckad?
*
Hörde på Sportradion att speedwayåkarna nu bryter sig loss från SVEMO och bildar ett eget förbund. Är noll insatt i speedway och har ingen som helst koll på varför beslutet tagits. Det som slog mig var vad som hände med allt ”nytänk” som formligen skulle explodera när domstolen sagt sitt om SBF:s monopol. Ingen hejd på hur många nya klubbar och tävlingar som skulle blomma upp nu när man slapp oket från SBF. Frågan, har där överhuvudtaget hänt någonting på den här fronten? Eller är det så enkelt som min far brukade säga, att snacka går, men snacka så det går det är värre…
Det speedway folket och SVEMO inte är överens om fördelningen av TV-pengarna om jag för stått det som stod i RACE tidningen som motsvarar Bilsport rally&racing fast på två hjul
Hej.
Okej, alltid kul med pålästa kamrater!
MVH
Tommy