Citroéns WRC-lillebror tävlingsklar, Mattias A. fick blodad tand i Frankrike, Emil till Opel Adam Cup och bruna Oplar, nej tack!
Medan Citroéns WRC-bilar oftast fungerat som rena urverken verkar det ha varit lite motigare när nya R5:an skulle plockas fram. Försening på försening men nu verkar dock allting vara klart och dagen för Rally Portugal blev homologeringen klar. Tyvärr för premiärföraren Sebastien Chardonnet som egentligen skulle ha kört bilen i Portugal. Istället blev det italienaren Rudi Michelini som tog Cittran till sin första start och sjätte plats i Rally di San Remo.
För Chardonnet blir det nu debut i WRC Rally Italia Sardegna i juni som blir hans första start i sinn ”sex tävlingars program” som han vann genom att fjolårets framgångar i WRC2.
Med detta kan nu Citroén erbjuda rallybilar i samtliga klasser från R1 till WRC och redan nu har man fått order på trettio R5-bilar. Vem blir först i Sverige?
*
Från Citroén är det enkelt att glida över till Mattias Adielssons Frankrike-äventyr i helgen. Från Torslanda till Catdemac, femton mil från Toulouse i södra Frankrike där Mattias begick premiären i den franska Peugeot-Cupen är det exakt 210 mil enkel resa. Ändå ett avstånd som Mattias och co-driver Patrik Barth tyckte var helt okej och som man dessutom planerar att göra om längre fram på säsongen. Anledningen är enkel, SM-vinnaren i Otrimmat 2WD 2013 fick så kallad blodad tand.
– Jätteskoj och oerhört utvecklande, berättar Mattias i andra änden av mobilen.
– Vi slutade tia i cupen, trettonde 2WD-bil och 28:a totalt av 126 startande, något jag är nöjd med.
– Fast vinnarskallen var så klart ändå inte nöjd, man vill ju alltid vinna!
Hemmamotståndet var faktiskt tuffare än vad Mattias väntat sig, det åktes grymt fort på de stenhårda franska grussträckorna, berättar han.
– Vi åkte på Michelins hårdaste grusdäck, hårdare än de vi använder hemma och ändå blev det till att åka på ”slicks” mot slutet…
Ett par topp-tre tider fixade Mattias i Rallye Terre des Causses som innehöll tio sträckor på totalt 13,5 mil. Kände också att han hade mer att ge och vill därför väldigt gärna åka några cuptävlingar ytterligare. Cupen hade även lockat två finnar och en engelsman annars var det bara fransmän i startlistan. Men trots språksvårigheter vill Mattia tillbaka och visa ännu mer vad den svenske ”Peggan” kan.
– Det var väldigt proffsigt och nu tror jag också att vi presenterat oss…
*
Glider smidigt över till Emil Bergkvist och Sofie Lundmark som gör sig startklara för andra framträdandet i tyska Opel Adam Cup. Tävlingen körs i Erzgebirge i närheten av tjeckiska gränsen och blir test nummer två inför cupsäsongen som startar om två veckor i Vogelsberg.
Helgens testtävling består av totalt 108 km asfalt, fördelade på 12 specialsträckor. Asfaltträning är något som Emil fått en ordentlig dos av för två veckor sedan.
– Vi hade ett lyckat asfalttest i Tyskland där jag fick ställa in bilens inställningar, det känns bra inför säsongen, säger Emil.
Under de tyska tävlingarna har Emil och Sofie stor uppbackning på plats i Tyskland.
– Vi får väldigt bra stöd från Anders Anderholm från Trelleborg, som på senare tid agerat koordinator i teamet, säger Sofie.
Anderholm (bilden) pratar flytande tyska och har följt med Emil och Sofie på de senaste eventen. Han är dessutom en profil som ofta figurerar i rallysammanhang hemma i Sverige, bland annat som tävlingssekreterare i South Swedish Rally.
– Han är en stor tillgång och ett stort språkligt stöd, säger Sofie.
Utöver Anderholm får teamet stor uppbackning av Opel, som alltid finns på plats under tävlingarna. Både ingengörer, kontaktpersoner, cupgeneral och mediefigurer finns tillgängliga på tävlingsområdet för att stötta och hjälpa de startande i Opel Adam Cup 2014.
– Vi vill passa på att tacka alla som ställer upp och hjälper oss, både ekonomiskt, socialt och kunskapsmässigt. Er tid och ert engagemang är ovärdeligt för oss och utan er hade det här aldrig varit möjligt, säger Emil.
*
Debatten huruvida ”guldfärgad” Opel Rally Kadett är rätt eller fel rullar vidare. Inte helt oväntat har Rune ”Runes Roliga Rallyresor” Nilsson mer att tillföra. Rune skriver,” Om jag förstår rätt så har Perden (han är vår Opelkompis) skickat dig en bild på en guldfärgad Kadett, men jag är så snäll och har med en silverfärgad på mitt foto.
Men folk säger ju att silverfärgade bilar är bara grundmålade???
Vilken bilfärg gillar du?????/ Rune”.
Vad gör man när även modellbiljätten Revell ställer sig på ” the goldlovers” sida och tillverkar både silver och guldfärgad Rally Kadett. Som tur är finns det även en ”snygg” Kadett i deras serie, en ”Sprint-gul” som jag själv har hemma i bokhyllan. Vad som är min favoritfärg på bil undrar Rune? Röd så klart, allt annat är egentligen istället för…
Dock måste jag erkänna att precis som att jag ”tävlar” med en Volvo trots att jag gillar Opel, har inte heller favoritfärgerna präglat mina rallybilar genom åren. Först en grön Saab V4 som byttes till en röd 73:a. Den i sin tur fick se en ”Indisk gul” som arvtagare som sedan efter den lömska målsvängen på ”Broslätt” blev ljusblå. Följdes upp med en Chamonix-weiss Kadett och senast en Laupiz-blau. Men en röd VOC-244:a hanns även med innan det blev Silver-VOC:en…
*
Plötsligt kommer där ett yxhugg från högst oväntat håll (hade det kommit från Fordnästet i nordväst Skåne eller Volvo HQ på Hörby Bil hade jag inte blivit förvånad) men detta kom som en blixt från klar himmel med Opelälskaren/samlaren Jan Perden som avsändare. Han ”hugger” med ”Hej, skönheten kommer inifrån har någon sagt och det stämmer säkert. Kan hålla med om att bruna bilar inte är så snyggt, men guld är något helt annat! Även om jag haft ett par bruna Oplar… :)”.
Med mejlet bifogas bild på det som jag tror både jag och designgänget i Rüsselsheim helst vill förtränga, Opel Manta Combi Coupé. Måste faktiskt erkänna att här lyckades man inte fullt ut med linjespelet. Ska jag var ärlig så ser den för d-lig ut…
*
Till slut blev det i hastigheten fel namn på Conny i Älvbygdens MK och Tudor City Race. Conny heter Andersson i efternamn och inget annat. Ber om ursäkt…