Idolstatus efter Ekratten, FIA vill ha snörally och BMW+Saab= Sant!
Efter avåkningen i Ekratten har man nästan nått ”Idol-status” på Facebook och andra lite mera halvskumma sidor. Kul men ett lite onödigt sätt att höja sin status på, om ni frågar mig…
Riktaren inspekterade skadorna på måndagen och har gott hopp att återställningen blir tämligen smärtfri. Skadan bakom framhjulet kommer att kräva mest jobb med rikthammaren, men turligt nog är det ju en Opel så all plåt är frisk och tål lite motion. Om en dryg månad, står märkligt nog inte längst upp på hans kölista, ska Kadetten vara i skick som ny och sedan gäller det bara att jobba med det tillstukade egot!
Noterade att Rally Swedens bas Bertil Klarin varit i Paris hos FIA och fått positiva nyheter i form av ett besked att man vill ha snörally i VM även 2012. Eftersom värmlandsalternativet är det enda som finns kvar sedan Norge tagit ”time out” bäddar det för VM-fest i minst två år framåt. Härligt!
Skrev häromdagen på bloggen om att det skulle vara obligatoriskt med möjlighet att tv-sända sista sträckan, ett rent skräckscenario på SVT. Då trodde jag att det var sista sträckan, alltså den som körs ute på Färjestads Travbana, men här var jag lite snett ute. Istället gäller regeln ”en sträcka sista dagen”, kallas Power-stage, som ska kunna ses direkt i tv. I Rally Swedens fall är det klassiska Hamra-sträckan som är aktuell för visning i vardagsrummet. Om SVT redan pustar och stånkar över Färjestads Travbana kan man bara tänka sig reaktionen över beskedet, att man ska ut i obygden mellan Hagfors och Torsby och sända tv.
– Finns där el, finns där vägar och bor det överhuvudtaget folk därute eller är det bara björnar och älgar?
Frågorna är säkert många på SVT redaktionen, men vi som varit med förr vet att svaret är ja på de två första frågorna. På den sista är det också ja, men här finns förutom björnar och älgar även massor av trevliga värmlänningar.
Grattis till Fordåkaren Calle Ward som blev årets Top-Driver efter andra platsen i norska Rally Hedemarken. Nu väntar finalen i form av en ”shoot-out” i England där det ska avgöras vem som får det hett eftertraktade jobbet hos Fords VM-team M-Sport under ett helt år.
Själv trodde jag att Wards karriär mer eller mindre tog slut på Kong Christian Race för några år sedan när han totalskrotade sin Renault på Vässlarp-sträckan. Men Calle bet ihop och via lite mindre spektakulära rallybilar är han åter i hetluften. Bra gjort!
Nåddes just nu av nyheten att Saab skrivit på ett avtal om motorleveranser med BMW. Redan 2012 ska en ny mindre Saab presenteras och under huven sitter då tyska maskiner. Klart positivt och visar att Saab åter är på gång. Saab plus BMW känns oerhört mycket stabilare än på ”storhetstiden” på sjuttiotalet då man lierade sig med Lancia och tillsammans skapade den ”fantastiska” Saab 600. I jämförelse är en Ford Taunus 12M rena önskedrömmen som reskamrat…
Hörde igår hos utmärkta Lotta Bromé på P4 ett inslag från Piteå, där två skoltjejer dragit igång en kampanj för rätten att bära mössa inne på lektionerna. Båda var oerhört irriterade över att rektorn sagt nej och de försökte förklara för radiolyssnarna hur viktigt det är att kunna dra en mössa över huvudet när man hade en så kallad ” bad hair day”.
Båda var även mycket irriterade över att de blev beskyllda för att vara ”puckos”.
– Vi är inga puckos, absolut inte, Förstår inte hur vi kan bli beskyllda för det?
Ja det är ju väldigt konstigt att sådana beskyllningar kan uppstå, jag fattar det inte?
Tänker även på vilket uppvaknande ”mösstjejerna” får när man lämnar den skyddade verkstaden och ska ut och börja jobba. Tror att det kan bli problem med mösskrav i arbetslivet. Jag skriver tror, för jag vet inte…
Mitt förslag till rektorn är att inte säga nej till förslaget tvärtom, kräv ”mössa på” på alla lektioner, punkt slut!
Fast då protesterar man väl mot detta.
– Varför måste vi ha mössa inomhus, det är ju inte riktigt klokt.