Ogier WRC-ledare, generatortips till M-Sport, R5-Peugeoten ”krigsmålad” och Madde utklassade Ramona!
Om drygt två timmar startar sista etappen av WRC Rally Mexico där då Sebastien Ogier i WRC-Polon leder med Mads Östberg som tvåa, 26,1 sekunder bak. Trea är ”min vinnare” Jari-Matti Latvala med 42,5 upp till sin teamkompis i ledning. Än är det inte avgjort, Jari-Matti kan fortfarande vinna…
*
Trion i topp står i en klass för sig och överraskningen Elfyn Evans på fjärde plats är hela 2.24 efter och därmed bästa Ford. Thierry Neuville flåsar i nacken, 1,5 sekunder bak vilket kan betyda att Hyundaien får sin första riktiga framgång. Till en pallplats bär det inte utan att någon i trion framför gör bort sig.
*
Annars har detta med att ”göra bort sig” varit vanligt i Mexico. Andreas Mikkelsen hade en alltför optimistisk not på sträcka tre.
– Allt för positivt för en ”second-gear corner” så jag kom in lite för fort och kurvan snävade till mer än jag väntat mig, berättade Andreas för wrc.com.
– Vi klippte några stenar vilket förstörde höger bak, men det är sådant som händer. Ibland har du tur ibland otur!
Ungefär samma sak upplevde Kris Meeke men här var det vänster bak som valde att lämna den trygga boningen hos Cittran. (bilden). Även här var det en ”second gear corner” som ställde till det.
– När jag klev på gas igen hoppade bilen lite ur spår, förklarade Meeke.
– Blev en liten smäll, såg inte ens vad jag körde på men strax före mål på sträckan tappade vi hjulet…
Både Meeke och Mikkelsen startar om idag.
*
Lite förargligt var det för Rober Kubica som rullade på fredagens sista sträcka, superspecialen framför de tusentals mer eller mindre galna åskådarna. Med Thierry Neuville på andra banan blev det ”taklägg” direkt efter start och heatet fick flaggas av. Även Kubica startar om i dag.
*
Ingen kan komma och påstå att ”Fru Fortuna” sitter som kartläsare hos Mikko Hirvonen och ett nytt bevis på detta kom i Mexiko. När Mikko låg på tredje plats började än en gång generatorn bråka på Fiestan. Samma sak hände i Monte Carlo men där på allra sista sträckan vilket tvingade Mikko att ge upp. På sträcka sju 44 kilometer långa ”El Chocolate” tändes laddningslampan med knappt två mil kvar att åka. Mikko kom till sträckmålet men tre kilometer in på sträcka åtta var ”krämen” slut i batteriet och han fick parkera. Mikko analyserade.
– Det här måste vi verkligen titta på, andra gången med samma fel…
Tror jag kan hjälpa M-Sport med problemet. När vi byggde Kadetten ändrade vi även från sex till tolv volt. En begagnad Opel-generator köpte jag hos ”Pelle i Vä” eller Kristianstad Bildemontering för er som inte är från trakten. Denna har sedan funkat utan problem i 50-60 tävlingar vilket är f-n så mycket mer än vad en Ford-generator verkar klara. Så därför Malcolm slå en signal till Pelle, där kan ligga någon gammal Opel-generator kvar på hyllan!
*
Har varit mycket rykten kring nya R5:an från Peugeot men nu verkade äntligen var klar för race. Premiären blir i ERC-deltävlingen Akropolisrallyt i slutet av mars. Bilden visar hur Paolo Andreucci’s Peugeot Italia 208 T16 är strajpad för det Italienska Mästerskapet. Hur Peugeots egna bilar ska se ut och som kommer att köras av Kevin Abbring och Craig Breen får vi vänta och se.
*
I september firar TV-Svängen den 50.e upplagan sedan starten 1965 och till detta har ”Mr President” eller ordförande Lars Servin pekat med hela handen och gett order om djupdykning i historien. Så klart är det jag som är ”dykaren”, har redan börjat leta gamla bilder och jisses vad mycket intressant i bildväg som kommer fram. I går visade jag Björn ”Nalle” Johansson med Asconan på hockeyrinken i Hörby vilket fick till följd att skånske rallyikonen Leif Nilsson hörde av sig.
– Helt rätt, året var 1982, mindes Leif.
– Dagen innan hade Nalle och jag själv kört SM i Kalmar, Kvastadansen tror jag den hette så det var inte så långt för Nalle att sticka ner om Hörby.
Leif mindes också intervjun som klubbens hedersordförande Macke Elofsson gjorde med Nalle där han frågade hur det gått i Kalmar.
– Vi blev tvåa efter ”Jeepdj-eln”, svarade Nalle och syftade på Stig Blomquist i Audin och fortsatte
– Men glöm inte att er egen skåning Leif Nilsson blev trea totalt och detta med en Ascona B(bilden)!
Ord som värmde åskådaren Leif i det som blev hans riktiga genombrott.
*
I ”lådan” dök även upp en Opel-annons där jag svarade för bilden och även här var det Nalle som satt bakom ratten. Bilden är från South Swedish Rally 1984 och sträckan/kurvan är den i Karlskrona som jag skrev om häromdagen där Bernt-Inge Stefansson hamnade i diket med 240 Turbon. Hittade även en bild Stefansson när han körde ”vanlig” dessutom ”fulbrun” 244:a och försökte ragga folk till Volvo i Olofström genom rally. Noterbart är också hans ”tuffa” byxor…
*
Det som slår mig är att Opel annonserade med rallyframgångar ( redan då 23 segrar i Rally-SM) i dagspress, dessutom utan att skämmas med en bil som inte längre tillverkades. 1984 var ju Ascona framhjulsdriven och så långt från rallyskogen man överhuvudtaget kan tänka sig. Översätt detta till 2014, tänk om Subaru hade gjort motsvarande attack med Jerker Axelssons seger i Östersund som säljande budskap? Eller Toyota där man framhävt Corollans fantastiska egenskaper som gör den till vinnare i rallyskogen. Tyvärr är detta flydda dagar och i dag verkar det enbart vara VW som förstår vilket marknadsvärde där finns i en rallyseger…
*
Idag är det Internationella Kvinnodagen och till alla tjejers ära hade de fantastiska ”bröstslåarna” på Expressen,GT/Kvällsposten (finns väl ingen tidning som är så bra på att slå sig för bröstet och berömma sig själv som dom) listat hundra ”Årets kvinnor”. Att Charlotte Kalla blev nummer ett har jag inga som helst problem med men att inte Ramona Karlsson ens fick plats på listan bedömer jag som rent ut sagt för dj-ligt. Inte ens sist på listan ansåg ”tjej-juryn” att Ramonas silverplats i Rally-SM var värd. Den placeringen togs istället av Prinsessan Madeleine som i mina ögon inte gjort ett dyft mer än i likhet med tusentals andra tjejer som inte hamnade på listan, fött ett barn…
För att hedra alla tjejer i motorsporten visar jag här en bild när jag åkte med Susanne Kottulinsky i en Opel Ascona när hon blivit en av ”Swedish Junior Rally Team”. Inte heller Susanne fanns med på listan!
*
Till sist glöm inte att rösta på Sanna Nielsen i Mello-finalen i kväll. Jag vet att Linus Svenning kommer från Hörby men det hjälper inte, Sanna bara ska till Köpenhamn så enkelt är det!