Pelle Sääw i WRC-Skoda(?), Atko kör Hyundai i Mexico, Emil/Sofie klar för Opelstart och snöskoter inget för en skåning!

Pelle Sääw i en riktig WRC-bil skulle kunna vara den injektion i Rally-SM och som ”Trimmat 4WD” är i nästan desperat behov av. Läser i Östgöta Corren att Pelle är intresserad av Ramona Karlssons WRC-Skoda. Till Corren säger han.
– Hennes bil är till salu och det är en riktigt bra bil. Kanske lägger jag pengarna där i stället.
Istället betyder för Pelle, att han då avstår ursprungsplanen att hyra en R5-Fiesta till Rally Sweden och kanske även för Rally-SM. En av pusselbitarna som inte fallit på plats är ett samarbetsavtal med en däcktillverkare som skulle hjälpa till med finansieringen av starten i Värmland om en vecka. Trots detta har Pelle ännu inte avanmält sig.
– Jag är inte avanmäld ännu och i rally kan det gå fort. Men just nu är det ytterst, ytterst liten chans att det blir en start.
– Det ser dessutom ut att bli ett riktigt tufft rally med nästan ingen is på vägarna och låga snövallar. Då är det frågan om det blir så kul att lägga en massa pengar…
Nu lockar alltså ett bilbyte, från S2000-Skodan till den häftigare varianten som gav Ramona ett SM-silver.
Att få köra en säsong med en WRC-bil innan man lägger av lockar faktiskt väldigt mycket, avslutar Pelle
BloggSääwLägger av? Snälla Pelle säg inte så ( på bilden med annan rutinerad SM-åkare Mats Jonsson). Du är en av sportens verkliga färgklickar och utan dig kommer t.ex Rally-SM att bli betydligt mer ”kommunalgrått” och vem önskar detta…

*
Då blir det debut för Chris ”Atko” Atkinson i Hyundai Shell World Rally Team när det är dags för deltävling tre, Rally Mexico. Den 34-årige australiensaren ska då stötta upp Thierry Neuville som verkar uttalad ”försteförare”. Tanken hos Michel Nandan bossen hos Hyundai är inte fel, i Mexico har Atko tagit sin bästa WRC-placering någonsin, tvåa 2008.
Det har varit jätteskoj att vara involverad i testen av i20WRC och att dessutom få möjlighet att köra bilen i Mexico känns fantastiskt, säger Chris.
– Här har jag haft många bra placeringar genom åren och den här gången blir det extra intressant att se hur Hyundaien uppför sig på grus. Jag hoppas jag kan betala tillbaka till teamet med ett bra resultat!
BloggAtkoHäromdagen undrade ”slöjdläraren” om jag mindes Atkinson? Själv har han full koll på vem som körde vilken Amazon i ”Knäckebrödsvängen” 1969, däremot är det inte lika bra med WRC-kollen. För hans skull visar jag därför även bild på Atko så att han kan se att han fortfarande finns…

*
Sista pusselbiten är nu lagd i pusslet som skulle ge Emil Bergkvist och Sofie Lundmark (lägg gärna märke till att det är rättstavat Sofie…) chansen att köra tyska framtidsereien Opel Adam Cup.
– Det känns otroligt kul, säger Emil direkt nere från Tyskland.
Hoforsföraren ska köra för det tyska Opeltemet ”Audex Motorsport” och det hela började med ett telefonsamtal i oktober.
– En dag ringde en tysk karl på min mobil och sa att han ville erbjuda oss en plats i tyska Opel Adam Cup 2014, säger Sofie.
Döm av min förvåning, jag trodde att han skämtade.
BloggEmil2Efter överläggning med teamet och några ytterligare telefonsamtal till Tyskland bestämde de sig ändå för att åka ner och träffa ansiktet bakom samtalen. Bilägaren heter Guido Deppe och är en privat Opelhandlare som äger företaget Auto Deppe, med säte i Extertal några mil väster om Hannover. Utöver kontraktet med Deppe har Emil också en överenskommelse med ett serviceteam, Knöbel Motorsport, som ska ta hand om bilen före, under och efter tävling.
Det ska bli skönt att kunna lämna bilen i Tyskland mellan tävlingarna, så vi kan fokusera på att enbart tävla, förklarar Emil.
I team Auto Deppe körs ytterligare två bilar varav en rattas av belgaren Yannick Neuville, bror till den mer kände Thierry Neuville.BloggEmil1 Den andra bilen körs av tysken Benjamin Krusch och alla tre bilarna är ljusblå , men den bil Emil och Sofie ska köra är även svart och röd nertill för att anknyta till teamets egna färger.
Vi planerar att även köra de SM-tävlingar som inte krockar med den tyska kalendern och förhoppningsvis några tävlingar där emellan, säger Emil. och närmast väntar SM i Östersund sista helgen i februari.

*
Fick en hel del återkopplingar för inlägget om straffskatt på 4WD-bilar, dock ingen som stöttade Trafikverkets förslag. En som mejlade in var Rallyutskottets sekreterare med samma namn som ”översnillet”, Håkan Johansson.  ”Skulle bara vilja säga att det är inte jag som är ”Översnillet” som jobbar på Trafikverket, och delar inte heller hans åsikter angående bilteknik. Ibland kan det vara bra att ha ett lite ovanligare namn.
Med mycket Vänliga Hälsningar Håkan Johansson Rallyutskottet/Sekreterare”.
Inte för en sekund misstänkte jag att ni var identiska ”Rally-Håkan”, men ett namnbyte är kanske ändå något att tänka på…

*
BloggAnnonsMats Brodin hittade däremot ett utmärkt exempel på felaktig ”produktplacering” hos DN.Se. Annons för Passat 4WD med artikeln om oss ”miljösvin” direkt under, tror inte VW:s marknadsavdelning är helt nöjd med den placeringen?

*
BloggOpelFick en bild på en snygg Opel GT från min kamrat Roger Rooth, texten därtill var dock inte lika snygg. Roger skriver ” Köp en Opel, bli belåten, se naturen genom plåten!”. För att få lite perspektiv på det hela, Roger kör själv en ljusgrön(!!!!!!) Saab V4. Inte många rätt där…

*
Årets första avåkning råkade jag ut för i dag och naturligtvis var det snöns fel. Nu hade det inte ett dugg med dubbäck eller fyrhjulsdrift att göra utan istället fick en av mina käpphästar ny näring. Har alltid hävdat att skidor, branta backar, snöskotrar inte hör ihop med oss skåningar. Lika lite som ”rögad ål” och vaniljsås hör ihop gör en skåning och snöskoter det. Idag blev jag ivägskickad för att dokumentera förberedelserna med snökanoner och annat dj-elskap på ”skyhöga” Vångabacken. BlogggSkoter2På plats tyckte Robin Svensson att vi borde ta bilden på toppen och aningslöst nog svarade jag ja på detta.
Vi tar skotern, blir lite drygt att gå, menade Robin varpå jag hoppade upp bakom ”skoterfantomen”. Fortfarande utan onda aningar.
Vill inte påstå att att Robin körde som ”idioterna” jag sett på tv i skotercross eller vad det heter, men det gasades ändå på rätt hyggligt uppför branten. Ungefär halvvägs upp kunde jag konstatera att den där Newton hade tämligen rätt, det finns ett fenomen som heter tyngdlag. BloggSkoter1Plötsligt började Robin, skotern och i viss mån även jag, luta betänkligt neråt dalen till. Dröjde några sekunder innan Newtons teorier förverkligades ( bilden är tagen sekunden före) och jag låg i den djupa Vångasnön, fånstirrade på en vält skoter plus en halvstående skoterförare.
F-n den grävde ner sig, urskuldade sig Robin.
Ingen skada skedd, lite snö har ingen dött av och snart var vi på väg mot toppen och ”the rest is history”. Men jag är ytterligare styrkt i att skåningar absolut inte ska befatta sig med färdmedel avsedda för eskimåer…

4 svar på “Pelle Sääw i WRC-Skoda(?), Atko kör Hyundai i Mexico, Emil/Sofie klar för Opelstart och snöskoter inget för en skåning!

  1. Hej.
    Kan inte tycka att avåkningen med snöskotern var så oväntad. Det är väl samma förhållande på snöskoter som i små flygplan och då tänker jag på den viktiga ”vikt och balansuträkningen” och där placerar man helst inte de tyngsta passagerarna i baksits.
    Hälsning Anders

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *