En tumme i WRC2 mindre, lite inför WRC i Monte och upprop från VOC-värnare!
En tumme mindre att hålla i WRC 2, ”The Kiwi” Hayden Paddon skiftar fokus från ”2:an” till riktiga WRC. Inleder med att hoppa av Rally Monte Carlo där han var anmäld i WRC 2 och satsar istället på sex starter i WRC med hjälp av co-drivern/huvudsponsorn John Kennard. Bilen blir fortfarande en Fiesta men ingen R5:a utan en WRC-Fiesta.
*
Om några dagar, redan på onsdag egentligen, drar årets WRC-säsong igång med ”Monte”. Ett av seriens tuffaste och mest svåråkta tävlingar, där det oberäkneliga vädret ofta ställer till det. Har kollat in långtidsprognosen för området och det ser tyvärr ut precis som i fjol, (bilderna Mads Östberg på Col de Turini i ösregn och tålig dyngblötta Latvalafans) eller mer konkret det ser för dj-ligt ut. På torsdag regn, runt 2-3 mm och så fredagen som öppnar upp med regn runt 16-20 mm. Håll i hatten, lördagen ser något bättre ut med ”bara” moln och inget regn. Detta gör det så klart extremt ”svårvallat” och just Monte är enda tävlingen där förarna kan välja mellan fyra olika däcktyper. Vinterdäck med eller utan dubb, slicks både mjuka och hårda är vad förarna har att välja mellan.
”Isnot-åkarna” är under de här förhållandena extremt viktiga och deras noggrannhet kan vara skillnaden mellan seger och katastrof. Till detta helvete ska så även läggas till att det ofta råder tjock dimma i bergen, dimma som ställer till det då sikten kan bli metern förbi motorhuven…
Kylan är något annat som kan vålla problem, t.ex år 2000 fick hela Peugeot-teamet ge sig sedan bilarna vägrat starta efter nattens parc ferme…
*
Två rättelser från gårdagen, Emil Bergkvists co-driver heter Sofie Lundmark och inget annat. Dessutom påpekar hon att det ännu inte är hundra klart med Opel . Sofie skriver ( rätt namn, stort…) ”Det här med Tyskland är på gång men inte 100 % pga vi väntar på svar från ADAC. Tyvärr läckte detta ut innan det var klart, men vi släpper egen pressrelease i slutet av veckan där vi förklarar vad vi har för planer för 2014″. Volvo-fantomen Lars Mårtensson agerade heller inte skogsmaskin i SSRC-finalen utan i Rally Småland, då var detta avklarat.
*
Inte bara Rally Sweden som öskar hjälp med att sprida ”kunskap” utan även ”VOC-värnarna” i
”Rädda VOC Mekonomen Rally” genom Rickard Gustafsson och Andreas Liljeberg vill ha stöd. I ett mejl skriver de båda,
”Hej Tommy
Vi skriver till dig som en engagerad rallyförare på gräsrotsnivå. Som du säkert vet har hösten 2013 kantats av omvälvande beslut och diskussioner kring klassen VOC Mekonomen Rally. Det har debatterats fram och tillbaka i olika frågor som är mer eller mindre intressanta i sak. I nuläget gäller som du säkert vet att det finns två MYCKET lika klasser; VOC Mekonomen Rally och Grupp F RWD. De har i stort identiska reglementen och det har även klargjorts att syftet med F RWD är att vara ett rent alternativ till klubbar som inte vill bjuda in VOC Mekonomen Rally. (Det finns en mängd rationella skäl varför VOC Mekonomen Rally borde bjudas in som vi gärna tar en vidare dialog med dig om om det är av intresse. I dagsläget får dock VOC Mekonomen Rally bilar köra i tävlingar dit endast Grupp F RWD är inbjudna.)
Med denna bakgrund är vi några förare som tagit initiativ till en Facebook sida. Vi kallar den ”Rädda VOC Mekonomen Rally”. Vi har bara EN fråga som vi brinner för och vill uppmärksamma Rallysverige på. Nämligen att uppmana alla arrangerande klubbar att bjuda in VOC Mekonomen Rally som en egen klass. Detta då vi är rädda att i vårt tycke, Sveriges bästa klass inte får marginaliseras och försvinna bort ur Rallysveriges medvetande. Efter att sidan startades gillades denna av över 600 personer på bara ett par dagar. Det här alltså av folk som direkt delar vår vilja att man bjuder in klassen.
Noterbart är att man som arrangör idag inte förbinder sig till mycket mer än att nämna klassen vid namn i inbjudan, start-/resultatlista och i mediasammanhang. I våra ögon är den positiva responsen från Sveriges aktiva en tydlig signal till klubbarna. Vi vill också tydliggöra att vi inte har någon åsikt vad gäller hopslagning av klasser och prisbedömning. Det här är, som alltid, upp till varje arrangerande klubb och ev. cuper och mästerskap. (Klassen har ju tidigare ofta slagit samman med t.ex. ”lilla Grupp N”.)
Vårt önskemål Tommy, är om du kunde skriva några rader om denna sida och framförallt den tydliga respons som finns bland aktiva förare. Vi tror inte klubbarna ute i landet är medvetna om den här inställningen och bjuder idag säkert in till Grupp F RWD då detta uppfattas som enklare. Det har framkommit att man på distriktsförbundsnivå informerar att: ”VOC finns inte längre, det är Grupp F som gäller nu” vilket är helt absurt och det är då klart att klubbarna inte vet hur dom ska bjuda in. Vi finns och vi vill bli inbjudna!”.
Klart jag hjälper till med detta, men ska jag vara helt ärlig känns oron lite obefogad. Åtminstone i Södra BF kommer DM-klassen D1a bjuda in både Grupp F RWD och VOC Mekonomen Rally, i DM-reglerna står skriver klart och tydligt ” I D1a ingå VOC”. Är man petig kanske där skulle stått ”VOC Mekonomen Rally” men andemeningen är ändå solklar, Silver-VOC:en körs i D1a. Men detta är i Södra BF, jag har inte full koll på andra distrikt där kan kanske den här uppmaningen vara viktigare…
*
Ett annat mejl handlade om en Peru-resa som Björn Gustafsson gjort,
”Hej Tommy
Är en f.d VOC-åkare och biltokig ”brukspöjk” från Hällefors, numera boende i Göteborg som läser din blogg i stort sett varje dag. Gillar det jag läser för det mesta 🙂
Var på en resa till Peru och hälsade på damens släkt över julhelgen. Biltokig som jag är kunde jag inte låta bli att fota lite. Fanns många intressanta bilmodeller som jag inte sett förut. Eftersom jag vet att du, som jag gillar Opel så skickar jagnågra bilder på Oplar. Fanns en variant på Opel Kadett 1985-91. Där hette den Daweoo Racer. Fanns även som GSi-sedan och GSi-halvkombi 🙂 Tyvärr fångade jag ingen GSi på bild.
Såg lite 60 och 70 tals Oplar när vi åkte runt bl.a en Rekord Coupé 61-62. Skickar kort på en röd Rekord jag såg när jag gick runt i Lima en vanlig dag i december.
VW var ett vanligt märke, bubbla såg man ganska ofta. Volvo 240 fanns det oxå en del.
Mvh Björn Gustafsson”.
Visst är det så, att även om en Opel både är gammal och väl använd så pryder den sin plats var än i världen den står parkerad. Vet inte om Volvon, även om det är en kusin till Silver-VOC:en känns lika klockren…
*
Hittade en härlig bild angiven som tagen i Rally Värmland 1970 ( hade för mig att det hette Värmland Runt sedan sextiotalet?). Det som är kul är att på denna bild mitt i, står faktiskt en Simca, dock ingen 1000 som jag skrev om utan den modernare 1100:an. Dessutom längst fram till höger en Plymouth Valiant, dock inte i rallyskick utan mer som en glidare kanske för tävlingsledaren som ville åka lite ståndsmässigt.
Härlig bild från Värmland 1970, men lite förvånad att du missade Rallye Kadetterna mitt i bilden! 🙂
Hej.
Börjar väl se lite dåligt…
Saaben t.v missade jag dock inte!
MVH
Tommy