Hirvonen ”surar” inför WRC Rally Wales GB, Latvala favorit och Nina satt på ”unik” Opelbild!
Nu är Miko Hirvonen sur på ledningen i Citroéns WRC-team och anledningen är att man ”frivilligt” beslutat att lägga träningen inför Rally Wales GB på en allt för låg nivå. Nykomlingen Robert Kubica fick en dag extra och testade i söndags vilket Miko tycker är helt OK, ny som han är i DS3:an i WRC-skick. Men för Miko och Sordo blir det endast de två körningarna på ”shake down” innan det är skarpt läge.
– Jag och Dani får bara de här två sträckorna innan det är dags för den ”very important qualifying stage”, säger Miko till autosport.com.
– Det är absolut inte idealiskt, speciellt inte när Volkswagen har gjort långa tester och kommer till Wales med en bra känsla för förhållandena.
Miko är helt säker på att kvalificeringen kommer att bli extremt viktig med tanke på de leriga förhållanden som råder borta i Walesskogarna. Att starta längre bak i fältet kommer att innebära ännu tuffare väglag, menar Miko.
– Normalt sett i ”GB” vill du köra först, kan du inte göra detta får du också väldigt svårt att vinna, slår vinnaren av rallyt 2007 fast.
Med ”tänket” hos Citroén topparna är det kanske inte så konstigt att ”Vinkelseger ” i Wales inte varit aktuell sedan Loebs tre raka vinster 2008, -09 och -10?
*
Nu får ”vi som inte gillar Latvala-gänget” lite extra fjutt på brasan, Latvala är nämligen favorit till sin tredje raka seger i Rally Wales GB. Detta om man får tro ”experterna” på wrc.com och i det här fallet har jag ingen anledning att betvivla deras kompetens…
*
En som inte kommer att köra WRC-finalen är M-Sport Nasser Al-Attiyah som idag meddelade att han tvingas avstå på grund av en skadad hand. Qataren skadade sig i samband med en olycka i den spanska WRC-deltävlingen och har nu på läkarens inrådan bestämt sig för att avstå. Han hälsar dock att redan till premiären i Monte Carlo hoppas han vara tillbaka bakom ratten i Fiestan.
*
Olyckspåsen Kris Meeke har ännu inte gett upp hoppet helt om WRC-styrning 2014. Nu avslöjar han att han snackat med andra team förutom Citroén som fortfarande är hans största chans trots sina två ”failure”.
– Jag hoppas fortfarande vara i fleras ”radar” inför 2014, inget är klart och ännu återstår mycket ”talk”, menar Meeke.
*
Det blir inget Scirocco-åkande för Rickard Rydell i Macau, sjukdom sätter stopp. Troligen fick Rydell en släng av salmonella i samband med förra helgens WTCC-tävling i Shanghai där han körde för Nika Racing.
*
Vad är det för fel på svenskarna? I rally är både Norge och Finland rikligt representerade genom bland annat Östberg/Mikkelsen och Latvala/Hirvonen. I Formel 1 kör Kimi Räikkönen och nu kommer där också en dansk i F1, Kevin Magnusen. Pappa Jan är tämligen välkänd och nu tar sonen plats vid sidan av Jenson Button i McLaren-teamet. Sergio Perez får ”move out” och nu är det Magnusen som är tänkt att bli lite ”rookie” till nästa år. Något som Mclaren har viss erfarenhet av t.ex när man plockade fram Lewis Hamilton…
*
Då har Ken Block släppt en ny Gymkhana-film, nummer sex där han slänger runt Fiestan bland grävskopor och liknande. Han kan faktiskt mer än bara sladda runt och bränna gummi, för i helgen vann Block en deltävling i Global Rallycross. Serien vanns av Toomas Heikkinen och där Patrik Sandell slutade sexa.
*
Har varit lite tyst från Opel-Spottare ”world wide” senaste dagarna. Blev därför extra glad när duktige co-drivern Nina Jonasson, bisittare till Erik Telehagen skickade en snudd på unik bild. Inte många som lyckats fånga en Opel i en avåkningscen men någon har lyckats här. Nina skriver: ”Spenderade farsdag med att titta i fotoalbum med far min och hittade där denna bild på pappa(Lennart) och farbror Göran Jonasson, från SM i Kalmar sägs det.
Kom osökt att tänka på dig och din opel-spotting! 🙂
/Nina Jonasson”.
Hade jag inte sett det på bild hade jag nog aldrig trott att det verkligen inträffat…
*
Nu tar Motorbloggen ett par dagars paus för ”teknisk uppdatering” men håll ut ( om ni vill så klart, en del är kanske lite trötta på ”dravlet” som mina kamrater säger), men till er andra säger jag
I´ll be back!
Är det ”teknik” för ölhävning eller? hehe
Men vi kan ivf glädjas över att WRC stannar några år till i mellanmjölkens land!!!!
Mvh Kennet