Min vinnare Neuville, när WRC intar Tyskland, Mikkelsen letar kartis och mer däcksnack!

Strax före klockan arton drar WRC ADAC Rallye Deutschland i gång och ska man döma av gårdagens ”ner skakning” så vinner Jari-Matti Latvala som var snabbast där. Nu är jag inte så korkad att jag än en gång tippar ”min favorit” som vinnare efter strapatserna bland vingårdarna i Moseldalen. Om det nu är som vissa påstår att mina vinnare ”är rökta ” redan före start tänker jag därför om inför Tysklands-tipset.
1. Thierry Neuville Ford
2. Dani Sordo Citroén
3. Jari-Matti Latvala VW
4. Miko Hirvonen Citroén
5. Sebastien Ogier VW
Utanför topp-fem är både PG Andersson och Mads Östberg och om ni väljer att tro mina belackare är detta någonting PG och Mads enbart ska vara glada över….
Neuville visade i Finland att han har tempo att vara ”försteförare” hos M-Sport vilket säkerligen inte Mads Östberg är så lycklig över. Men det är bara att konstatera, det har varit lite för mycket ”stolpe ut” för Mads och svenske co-drivern Jonas Andersson. Detta samtidigt som det mesta gått den 25-årige belgarens väg och som jag tippar, Thierry är snart mogen för sin första WRC-triumf.
Tvåan Sordo kör säkert i någon sorts dimma med isntällningen ”jag ska dj-lar visa hur snabb jag är” efter beskedet att Kris Meeke tar över Cittra-ratten i Australien. Antingen är Sordo på pallen, kan till och med vinna eller så kommer han att ägna sig åt vindruvsplockning i helgen…
Men Ogier, femma på ”Das Autos” hemmaplan? Tänker som så inga träd växer till himlen, någon gång måste det strula till sig för WRC-ledaren ( Sebastien Loeb-trädet slutade dock aldrig växa…). Varför inte dags för ett Latvala-misstag för Ogier i helgen?

*
PG Andersson gjorde en fullt godkänd shake down och körde in som åtta, placeringen strax bakom Mads Östberg. Positivt för PG, mindre för Mads.
– Vi fick en bra känsla i bilen, kommenterade PG körningen.
Låt oss nu hoppas att den ”bra känslan” håller i sig fram till söndag lunch!

*
BloggR2WRC-värstingarna får ursäkta, jag utgår nämligen från att det största publikintresset knyts till premiärkörningen av den nya R2-Opeln. Ser verkligen läcker ut, även om jag inte förstår varför man inte lackade den Laupiz-blau?

*
Kartläsarjakt gäller för Andreas MikkelsenMarkkula behöver minst åtta veckors vila innan ryggen åter är i skick för rallyåkande. Nu letar man därför ersättare i Polon för i första hand Rally Australia den 12-15 september. Ett tips Andreas, Roland är ledig ingen RS-tävling förrän helgen efter i Kristianstad. Slå mig en signal så fixar jag numret…

*
Har fått lite fler mejl om SBF:s planerade nya ”däckreglemente” och en som inte håller med om ”däckproffset Niklas” inlägg igår är VOC Mekonomen ( korrekt benämning eller?) Generalen Roger Fransson. Roger skriver ( har kortat mejlet, det var långt…):
Hej Tommy,
Jag tolkar Niklas på Mocomps inlägg i däcksdebatten som att VOC Mekonomen Rally skulle slita mest på vägen eftersom att vi har mest effekt per drivhjul i hans jämförelse. Full respekt för Niklas men verkligheten menar jag talar ett annat språk. Och jag vet att det är många tävlingsledare och banchefer som håller med mig.
I SverigeSerien går VOC Mekonomen Rally som många vet nästan alltid först i startfältet. De flesta som klarar att se situationen med objektiva ögon och som sett vägen efter att vårt stora fält passerat kan konstatera att vägen då brukar vara i mycket god kondition, trots att vi är riktigt många, och trots att vi kör på samma ”monsterdäck” som alla andra. En stor anledning till detta är just avsaknaden av diff på VOC Mekonomen bilarna. En hårt diffad bil måste ”radera” sig genom kurvan, eller driva ut i sladd, medan det icke drivande hjulet på en odiffad bil bara rullar med.
Vi är inte utan skuld till vägslitage men jag vågar frankt påstå att det är betydligt mindre än mer motorstarka och diffade klasser. Dessutom har vi inte bromsar för att kunna bromsa sönder ingångarna i kurvorna.
Sedan till två aspekter som jag tycker kommit bort alldeles i debatten:
I min värld så låter en lösning där lilla Sverige har ett eget rallydäck-reglemente som en synnerligen dyr lösning. Titta bara på vinterrally-däcken där situationen är nästan denna. Speciella däck för en relativt liten marknad låter som om det kommer att bli dyrt.
Kanske tänker man att försöka parera detta genom att gå på standarddäck av någon typ, kanske rallydäck byggda på standardstommar som regummerats och försetts med någon typ av förstärkt sida. Jag är inte övertygad om att det är någon särskilt lyckad lösning.
En annan risk som närmast totalt försvunnit ur debatten är den risk vi tar genom att med ett helt unikt svenskt däcksreglemente sätta ytterligare hinder i vägen för svenska rallytalanger som vill ut i världen. Får de inte träna/lära sig att åka på samma däck som deras konkurrenter från andra länder gör kommer de att ha väldigt svårt att hävda sig då de kommer ut internationellt.
Hälsningar Roger Fransson”.
Håller nog med Roger. I de fall där jag under min tid med Kadetten hamnade bakom Volvogänget syntes det knappt på vägen att 60-70 bilar passerat. Med lika många Grupp H-bilar hade jag låtit Kadetten stå kvar i garaget…

*
Lite kul var att när Roger mejlade mig, var han lite undrande om han ”hamnat i frysboxen” då jag inte tagit upp Sverige-Serien och dess tävlande på länge. Ingalunda Roger men det finns inte plats för hur mycket som helst i bloggen, jag måste sålla bland all ”input”. Dessutom får man inte glömma bort att jag skriver från sydsvensk horisont i första hand. Plockar med intressanta grejor från hela världen, WRC, Rally-SM med mera men ändå är det den sydsvenska (läs skånska) rallysporten som är prioriterad. Vill passa på att tacka alla ni som är flitiga med att skicka pressreleaser och mejl. Hinner tyvärr inte svara på eller publicera allt. Men en sak är säker, jag läser allt som kommer via mejl (en del hade jag dock kunnat hoppa över utan saknad…) och jag hoppas att ni fortsätter med ”mejlbombningen”!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *