Efter SS12 Ogier i WRC-topp, PG sladdar efter, Karting EM/VM till Åsum och Opel-älskare är vi allihop!

Då är det samma ”gamla” visa igen, Sebastien Ogier leder en WRC-tävling. Efter lite ”hit o ditande” är det nu i Neste Oil Rally Finland samma syn som tidigare i år, Polo i topp. Efter tolfte sträckan leder Ogier,9,9 sekunder före Mads Östberg som så här långt gör en verkligt gedigen insats och faktiskt även ledde rallyt ett tag. På sträcka tolv var Miko Hirvonen väldigt illa ute och höll på att göra en ny fullfartsrullning inför hemmapubliken. Nu landade dock Cittran på rätt köl, men först efter en 360 graders snurrning. Tappade tid ner till fjärde plats medan det stora utropstecknet Thierry Neuville åter smet förbi och ligger nu trea.
Min ”favorit” Kris Meeke ligger fin femma, visserligen över minuten efter Ogier men man måste betänka att Meeke dels lider av rattrost, dels känner pressen att inte göra bort sig när han nu fått en gratischans hos Citroén. Nu tappade han lite tid när han skulle passera ryssen BloggNovikovBloggNovikov1Novikov som landade i en vedtrav efter alltför optimistiskt ladd över ett krön. Novikov skrynklade till Fiestafronten,tappade vänster framskärm och över två minuter.

*
PG Andersson får inte alls till det och när diffen packade ihop i början av fredagen måste luften gått ur värmlänningen. Han och Emil kämpar vidare men så klart långt, långt borta från allt vad ”topp-tio” heter.

*
Kollar även Pontus Tidemand och där förstår jag inget. Efter sträcka tio ligger Pontus tvåa, 24 sekunder efter ledande hemmaåkaren Amberg. Sträcka elva vinner Pontus men efter sträcka elva ligger han först på sjätte plats, långt över tre minuter bak Amberg. Skumt!

*
Idag klockan 11.20 i samband med SM i Karting släppte Jörgen Andersson i Kristianstad Karting Klubb en riktig bomb och för en gångs skull när det handlar om motorsport, en positiv sådan. För några dagar sedan kom kontraktet från FIA till klubben som ger stora chanser till EM och VM-tävlingar på Åsum Ring varje år fram till 2017.
Som vi har kämpat för detta och nu är det verklighet, konstaterade Jörgen nästan med en tår i ögat. På plats när bomben briserade var kommunalrådet Pierre Månsson och även han såg lite tagen ut efter chockbeskedet att där finns mer än IFK Kristianstad i stan…
BloggKartLika lyckliga som Jörgen var så klart ordförande Peter Nilsson och gamle världsmästaren Johnny Mislijevic som jublade i kapp med ”mini F1-banan” i bakgrunden.

*
BloggNiclasNär jag ändå var på plats i Åsum jagade jag ikapp Noah Milles pappa Niclas, känd som f.d racerförare, duktig kartingmeck men kanske framförallt för sin fruktansvärda stickade mössor, Vet inte om han varit med i något ”gör om mig” program, sprungit förbi en spegel av misstag eller helt enkelt bara kommit till insikt, för numera bär Niclas en helt vanlig dessutom snygg keps. Bildbevis på det nya livet finns här.

*
Har väl inte undgått någon att jag har en viss förkärlek för lite äldre Oplar, nya Insignia och liknande skapelser är inte lika intressanta. Likaså märker jag att det bakom många fasader bor Opelfans, bara det att alla ännu ”inte kommit ut”. En som kanske verkar på väg ut ur garderoben är Lars Servin som dagligen umgås med Kia, Subaru och Mazda i jobbet på Hörby Bil men ändå betecknar han sig som ”Volvo-älskare” in i märgen.
2002 07 07 Lars ServinFör ett tag sedan kom så första gläntan på garderobsdörren, Lars hade ägt en Opel Kadett GT/E i slutet på åttiotalet. Då kände han sig dock inte mogen för att ta steget fullt ut. I dag dök där upp ännu ett bevis på Opel-kärleken, ”Mr President” körandes en Opel MantaSvampabanan i juli 2002. Svårt att avgöra på bilden om det verkligen är Lars bakom ratten, men han som skickat bilden (vill vara anonym av rädsla för repressalier) hävdar bestämt att så är fallet. Servin är det inte dags att steget fullt och visa din Opel-kärlek? En sak ska du veta, du är inte ensam om dina känslor!

*
BloggSaabPå tal om Svampabanan där det just nu pågår ”3-dagars Folkrace” så Sms:ade Peter Nilsson en bild som borde få alla Saab-vänner att vrida sig i plågor. En Saab 93.a med bakhängda dörrar och allt dessutom  i folkraceskick och pilot på vidundret är Micke Norlander. Är det inte det jag alltid sagt, redan från fabrik var Saabarna tänkta som folkraceobjekt och detta redan i slutet p å femtiotalet, långt innan folkrace ens var uppfunnet…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *