Gick åt h-e för Latvala i WRC Rally Finland, PG trivs inte, Tiidemand tvåa och Tjejsträcka i Rally-SM!
Då sitter man här med dumstruten igen. Min ”vinnare” i Neste Oil Rally Finland, WRC:s meste oturspåse Jari-Matti Latvala gjorde bort sig (nöjda nu, alla ni i hans ”icke gilla” klubb?) direkt efter start på sträcka två. Poloåkaren gled ner i diket och så klart exakt där låg en sten som prickade vänster bakhjul klockrent. Fjäderbenet kröktes och massor av tid försvann för stackars Jari-Matti.Problemet var att det var fyra sträckor innan service och hjälp. Istället försökte besättningen själv plåstra om Polon och än så länge är man på rull, om än i långsam takt.
– Vi försöker verkligen, det blir tufft att komma vidare men vi försöker, berättade Latvala självklart besviket i finsk webbmedia.
Just nu har man kört sträcka fyra, två korta återstår av torsdagen och så här långt är det finska ”hoppet” med. På sträcka fyra tappade man över två minuter till toppen och visst, hoppet är det sista som överger, men det ser svårt ut med seger för ”min” Jari-Matti…
Överraskningen med jättestort Ö så här långt är så klart belgiske asfaltspecialisten Thierry Neuville som delar ledningen med betydligt mer Finland och grusvane Miko Hirvonen. Neuville med WRC-Fiestan klagade lite överraskande efter fjärde sträckan trots ledning.
– Mina noter är ”to slow”!
Hur tänkte du nu Thierry?
Årets suverän Sebastien Ogier skuggar 1,2 sekunder efter medan Mads Östberg är ytterligare dryga tre långsammare. Kan inte kännas kul för hårt pressade Mads att ha teamkompisen och ”tryffelätaren” före sig?
*
PG och Emil Axelsson verkar tråkigt nog inte fått till väghållningen så bra som de hoppades före start. Ligger åtta men hela 44,4 sekunder efter toppduon. Man ändrade på fjädringen inför sträcka fyra dock utan något större resultat berättar PG på hemsidan.
– Ändrade lite, men det känns samma, så vi måste göra en större förändring. Vi får ta det lite lugnt då bakändan släpper ut, väldigt obehagligt och vi får hålla igen lite.
– På gränsen att vi snurrar i varje kurva!
*
Pontus Tidemand kämpar på i JWRC, stark tvåa efter fjärdesträckan, cirka en sekund bak ledande esten Sandor Pärn. Trea är hemmaföraren Andreas Amberg.
Sista sträckan idag startar klockan 20.30.
*
När jag kollade in sändningen på Eurosport från ERC Rally Sibiu var det bitvis utan kommentatorsljud. Noterade dock att man intervjuade en kartläsare i en av förbilarna som verkade vara någon sorts lokal kändis. Helt fel, det var istället Rumäniens premiärminister Victor Ponta och det var inte så att han åkte runt som någon ”VIP-nisse” i den vita Mitsubishi EVOX:an. Nej Victor har faktiskt en internationell karriär bakom sig som co-driver, så detta var alls inget nytt.
– Rally har alltid varit en viktig del av mitt liv innan jag sadlade om till politiken, berättar Ponta på ERC:s hemsida.
– Jag var verkligen stolt över att få åka med som co-driver och är stolt över att Sibiu Rally lockar allt fler förare. Hit kommer tusentals rallyfans och jag hoppas att rallyt blir än större och viktigare i framtiden!
Nu väntar vi bara på att Reinfeldt kliver in i en av förbilarna till Rally Sweden, visst hade det varit bra för sporten? Förresten, behöver jag tillägga att Victor var Sibiu Rallyts store beskyddare? Trodde inte det…
*
Fick ett mejl om Göingeflickorna och detta från co-driver profilen Annika Hansen-Wiberg från Hässleholm.
”Halloj Tommy!
Ang. ”Göingeflickor” kan jag inte låta bli att kommentera att under Snapphanerallyt kommer Hovdalasträckan att bemannas av just flickor från ”Göinge”.
Start och mål kommer klubbens tjejer att ta hand om och startern på sträckan kommer att (om vädrets makter tillåter) vara en äkta ”Snapphona”. Det blir något för de tävlande att se fram emot!
Tack för en suverän blogg!”
Tack för berömmet Annika och en riktigt kul idé med ”Göingeflick-sträcka”. Det behövs fler tjejer i rallysporten och då tänker jag inte bara som ”fikafixare” på serviceplatsen. Nej tjejerna borde ta mer plats både som tävlande och funktionärer!
*
När jag skriver bloggen går en hel del tid åt att ”surfa runt” på hemsidor för att hitta uppslag. Märker då att något dramatiskt har hänt med ”Gästböckerna” på de olika motorsportsidorna, trafiken är nästan noll. Är det så att allting numera sker på Facebook och vi som inte har varken tid eller behov av tusentals ”FB-gillare” inte längre tillåts delta i debatten? Känns lite trist tycker jag…