Jimmy o Conny vann Midnattsolsrallyt, Nalle fick ge upp och ”vill ha blick” på en Rekord…
Hade jag haft hjälm på skallen (alldeles för varmt i dag) så hade jag helt klart lyft på denne i en hyllning till Jimmy Olsson och Conny Sundquist som värdiga vinnare av Midnattsolsrallyt 2013. Okej jag är inte helsåld på detta med ”VOC:are” i vårt klassiska storevengemang, men att det är den bästa chauffören som vann kan man inte bortse ifrån. Jimmy och Conny ( låter nästan som titeln på ett tv-program på femman) har i stort sett lett rallyt från start även om Erik ”Eken” Johansson och Mats Karlsson hade den gula ledartröjan för några korta ögonblick. Eken bröt och Mats slutade trea, starkt bara det med tanke på att det är åtskilliga år sedan den gamle Opel Team Sweden-medlemmen satt bakom en rallyratt i tävlingstempo. Men visst har det varit Storforsduons rally och för att verkligen bevisa vem som var vassast vann Jimmy även sista sträckan, liksom bara för att visa…
Jag tyckte det kändes som att Kenneth Bäcklundh var på gång i fredags och var då beredd att sätta en slant på Vara-seger. Men Jimmy visade att uttalandet ” finns mer kvar att ge” inte bara var tomma ord. När Kenneth ökade så ökade Jimmy ett snäpp till och detta utan att göra några överilade misstag. Imponerade på mig!
Nu skilde det 38 sekunder mellan den ”vassare VOC:en” och Bäcklundhs potenta Escort vilket antagligen betyder fosterställning för nordväst Skånes största Ford-freak Ulf Olofsson. Jag vet hur det känns Ulf, bästa Opel blev väl någonstans runt mitten på resultatlistan, till och med fanns där Saab före i listan…
*
För mig tappade rallyt mycket av intresset när jag fick rapport att Björn ”Nalle” Johansson fått bryta med elfel på Opel-bränslepumpen på sträcka 20. Häng inte med huvudet Nalle i mina ögon körde du den absolut häftigaste bilen. Hur var det Coubertin sa om OS, ”det viktigaste är inte att vinna utan kämpa väl” och det har du verkligen gjort!
*
Har snackat med lite publik som alla varit positiva till årets rally med upplägg och annat. Men visst saknade man de ”gamla hjältarna”, tänker då så klart först på Stig och Björn. Men var fanns t.ex. Mats Jonsson, Leif Asterhag, och Tony Jansson? Om rallyt ska fortsätta att engagera som tidigare måste man nog få med fler på tåget, annars är risken stor att det känns mer som en deltävling i ”Sverige-Serien” än ett slagfält för klassiska rallybilar…
*
Positivt var att enbart en knapp handfull fick bryta på grund av avåkningar. Det smärtar så in i h-e när man vet hur tufft det är att hitta reservdelar till gamlingarna. Bara att hitta en tröskel till den blå Kadetten vore ett uppdrag för ”Missing people”!
*
Besökte Malmö i dag och fick se två riktigt trevliga syner. Först körde jag om en husvagn på motorvägen eller som min generation säger Autostradan in till stan. Som dragbil fungerade en ljusblå Morris Minor cabbe i toppskick och visst blev man gladare, mycket gladare av att se detta. Nästa syn var än bättre, en vit Opel Rekord ( Bus-Ove stuk), tippar av 1969 års modell. Fick sådant där ”vill ha” begär direkt. Sambon i högerstolen tittade dock konstigt på mig med ”du vill inte ha blicken” så var det klart…