Stenhårt i Midnattsolsrallyt, Volvo vs. Ford, snart sextio i Snapphanerallyt och Asfaltkungen ingen lagspelare!

Hårdare och jämnare kan det knappast bli än toppstriden i Midnattsolssrallyt, efter sträcka tretton (tolvan var struken redan före start) skiljer 0,3 sekunder mellan Volvoåkande Jimmy OlssonBloggJimmy och Kenneth Bäcklundh i Escorten. Kenneth verkar ha tänt till på allvar och har två raka sträcksegrar, elva och tretton. Frågan är nu om Jimmy och Mats Karlsson på tredje plats orkar svara emot. Tre sträckor återstår av etappen och mitt tips är att Vara-Expressen går ut som ledare på lördag…
På tal om tips så konstaterade Lars ”Mr President” Servin att det vore schystare om jag lät bli att tippa segrare, utan nöjde mig med andra till femte placeringen.
– Man lider ju med Eken som du tippat som segrare, det var ju kört direkt.
– Kan tänka mig att han är skitsur på dig för detta!
En tanke så klart men som jag aldrig riktigt tänkt själv. Men tippa tvåa till femma det tål att tänka på…

*
BloggLSPå tal om Servin så har nu bytt favoritband, Toto verkar ha gjort sitt hos den ”torskälskande” Volvoåkaren. På dörren till sitt kontor sitter numera istället Lasse Stefanz symbolen väl synlig. Då finns det hopp trots allt!

*
Åter till MSR och där en kompis till menade att Tom Damberg leder rallyt (ligger fin femma, fyrtio sekunder bak Olssons modernare Volvo).
– Damberg kör ju en rallyklassiker, de före kunde ju lika gärna kört VOC!
Mats Thorszelius har i likhet med många andra fått bryta med motorfel på 240:an, annars har dagens etapp varit skonsammare mot materialet.

*
När detta skrivs är det exakt 1.35 kvar till att anmälningstiden går ut för Snapphanerallyt. Jag tippade på sextio bilar och nu är det nära med 54 anmälda i SM-klassen. Till detta kommer så futtiga åtta klassiker i RM. Bland de senast anmälda finns Rickie Borgström och Asfaltkungen Mats Andersson.

*
Därmed glider vi osökt över på Åhus Beachhandboll där samme Mats av någon konstig anledning anmält lag i Företagsklassen ”AM Elteknik Elit” (inget fel på självförtroendet…). Hade nöjet att få se laget in action och det blev dagens tredje hedersamma förlust, 13-8 skrevs resultatet. Mats i målet hade det tufft men gjorde inte bort sig helt. BloggMats1Vinnarskallen lös över banan men tyvärr var inte handbollskunnandet i paritet med viljan…
BloggMats2”Grus co-driver” Jörgen Jönsson t.v på bilden gjorde sitt bästa för att få stopp på motståndarlaget men framåt hade han sina brister. Då var Andreas Andersson till höger betydligt lyckosammare med flera av de åtta målen.BloggMats3 Unga supportar hade också laget men det hjälpte föga.
Är inte mycket för lagsporter, det är bättre när man enbart kan skylla på sig själv, konstaterade en svettig Mats efter matchen.
Han förväntar sig också ett hånfullt inlägg från mig, men det ska både han och laget slippa ( tack för de fina vattenflaskorna förresten)…

*
Nye Hyundaiåkaren Bryan Bouffier, ligger inte på latsidan utan har fått till en ”efteranmälan” till nästa ERC-tävling rumänska Sibiu Rally nästa helg. Där ska han med en Peugeot 207:a försöka bättra på poängskörden som för tillfället räcker till en tredje plats bak Jan Kopecky och Craig Breen.

*

BloggMilellDet har gått segt på de officiella testerna för Noah Milell i karting -EM i italienska Ortona. Till slut hittade man det onda och hade sedan en topp fem tid på gång i kvalet, men hamnade i trafik. Två tiondelar på fel håll gjorde att det istället blev en 33:e tid av 84 startande. I kväll drar racen igång med fortsättning på lördag, med finaler på söndag.

*

Har du inget för dig i helgen så är det folkrace i Hästveda, alltid sevärt.

*
Förvånansvärt få reaktioner på gårdagens rallybomb signerad Anders Martinsson. Ett mejl kom från ”Pelle” aktiva rallyåkare vad jag kan förstå och som vände på problematiken. Pelle skriver, ” Okej, du tjatar om funktionärsbrist, men vad händer om vi som kör skiter i detta och blir funktionärer istället. Ska vi då ha tävlingar med massor av funkisar men inga som kör!!!!!”
Helt klart kan man se på saken ur olika vinklar men denna var åtminstone ny för mig…
En annan som hört av sig är ”gamle Opelåkaren” Ola Strömberg ( hade någon parantes med Saab och nu Suzuki, men i hjärtat är han som de flesta Opelfan efter Kadettiden) . Ola är mer inne på min och Anders linje och skriver på Facebook, ”…idag skriver han på slutet om en person som fått motta mycket kritik för sina ”nötter”. Oavsett detta så har Anders gjort en sjuhelsikes massa för Svensk rallysport.
Det känns faktiskt som vi alla sticker huvudet i sanden o tror att allt bara ska rulla på. 
Bortsett från sönderkörda vägar som nog är ett större hot mot sporten än vad de flesta tror så är det funktionärsbristen som är ett annat stort problem.
Vid min ”comeback” för några år sedan så kunde jag ju konstatera att de flesta människorna i TK-bilarna var ju samma som när jag var aktiv 30 är tidigare!! …bara gråhårigare nu.

DET…problemet löser vi väl enklast genom att ställa krav på ALLA nybörjare att innan de får ut sin C-licens så måste de ha en funktionärslicens och bevisat att de jobbat som funktionärer ett antal gånger. Det fyller ju enormt många funktioner inom vår sport. Sen får jag väl rannsaka mej själv och det kanske är så att vi ALLA aktiva borde hjälpa till som funktionär vid åtminstone EN tävling om året för att få behålla vår tävlingslicens.
Vad säger ni? Är det för mycket begärt? Det måste ju ändå vara ett ganska bra sätt att öka på funktionärsstaben.”.
Kloka ord från Ola!
Ha en bra helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *