Punkteringar, sten och hetta präglar ”Akropolis”, tre svenskar när ERC drar till Rom, Rally SM för 2026 klart, Ejeborg korrigerade från Himmelstalund och Vrigstad blev en 170 bilar stor vinstlott för Skillingaryds MK…

Fem raka av fem möjliga sträcksegrar ger Oliver Solberg/Elliot Edmondson ledningen i WRC2 i ”EKO Acropolis Rally”. Hans Toyota Yaris GR Rally2 är med detta 42,7 sekunder före en annan av mina favoriter, Kajetan Kajetanowicz som även han sitter i en Toyota. ”Kajto” har det svettigare med Gus Greensmith/Jonas Andersson futtiga 5,5 sekunder bak sig.

Detta är också topptrion och fyran, Martin Prokop är med Skoda nästan en och en halv minut efter Oliver.
– Har försökt köra riktigt mjukt det är så stenigt och har hört om alla som fått punkteringar, därför vill jag vara klok där ute, berättade Oliver.
Just punkteringar, knäckta bär elller styrarmar har präglat första riktiga rallydagen i den runt 40 gradiga värmen.
*
Fem av sju sträckor har nu avverkats och av dagen ”helvete” återstår nästan 40 kilometer eller en normal ”DM-tävling”.

Då är det med Sebastien Ogier i ledning men bara 2,9 sekunder före Ott Tänak. Mer ljusblått (Hyundai) på tredje plats i form av Adrien Fourmaux, sex sekunder efter Tänak. T

yngre för Thierry Neuville som drabbades av punktering på SS5, fick stanna för att byta vänster fram.
– Katastrof, summerade Neuville som tappade två minuter och håller därmed en placering utanför poäng.

Ogier går ut som andra bil och klagar på att Hankook-däcken inte ger något grepp alls i lösgruset längst fram.
– Blir säkert bättre för de som startar senare…
Mer harmonisk är Tänak som tvåa och dessutom gillade sträcka fem.
–En lite snabbare sträcka och då var bilen enklare att hantera…
Ännu nöjdare är sexan Elfyn Evans som är 49,9 efter Ogier.
– Killarna har verkligen gjort ett bra jobb med bilen, den går perfekt vilket är bra för oss!
Att det går lite långsammare under de här förhållandena är inget kostlig och snittet på sträckorna ligger några kilometer under 90km/t. En som gillar utmanade WRC-tävlingar är mitt eget bollplank, Jens Johansson som följer rallyt från Östergötland.

– Härligt med ytterligare ett rally med riktigt extrema förhållanden. ”Test of man and machine”, som är grundstenar i rallysporten. Sardinien och Acropolis visar också att även om bilarna är vrålsnabba, kan det bli relativt låga snittfarter om vägarna är krokiga, guppiga och dåliga.
Jens avslutar.
– Jag är ju lite ”old school” och tycker om det vi såg på Sardinien och här i Acropolis. Taktik spelar en riktigt stor roll!
*
Junior WRC har bara hunnit med fyra sträckor och där glädjande nog Mille Johansson/Johan Grönvall avancerat till andra plats. 25,4 sekunder skiljer till ledande turken Ali Türkkan medan Milles huvudkonkurrent Taylor Gill är trea, 13,5 efter. Lite oroande är att Türkkan snott åt sig alla fyra bonuspoängen hittills genom att vara sträcksnabbast.
*
Tre svenska flaggor finns på plats i italienska Fiuggi när ”ERC Rally di Roma Capitale” startar nästa helg. Dessa finns på bilar innehållande Mille Johansson/Johan Grönvall, Skoda-Adam Grahn/Christoffer Bäck, Ford-Calle Carlberg/Jørgen Eriksen, Opel. Saknas av de ”vanliga” EM-åkarna gör Isac Reiersen, Victor Hansen och Simon Andersson.

Till ERC-com förklarar Isac att hans tre planerade starter nu är klara men att han hoppas på en fortsättning.
–Jag hoppas verkligen att vi kan göra något mer i år och speciellt asfalt något som jag verkligen behöver jobba på. Min erfarenhet är nära noll [på asfalt] så jag måste jobba på detta från grunden så vi får se vad som händer.
Stort intresse som alltid i Italien och totalt över 100 anmälda där inte minst 38 anmälda Rally2/R5-bilar imponerar. Bland dessa finns finska toppförarna Roope Korhonen, Emil Lindholm och Benjamin Korhola. Mads Østberg tar åter in Torstein Eriksen í ungerska TRT:s Citroën C3 Rally2 i tävlingen som ifjol slutade med tung krasch Så tung att Patrik Barth ännu inte är klar för comeback i högerstolen. Till detta en hel flock snabba hemmaförare som då Mille och Johan med Skoda ska försöka göra sig hörda, alltså ingen lätt uppgift som väntar katrineholmaren.

Noterar även att M-Sports Jon Armstrong numera tävlar med irländsk flagga på bilen. Tidigare har han haft ”Union Jack” på sidorutorna i kraft av att vara från Nordirland. Men när han såg vilka ekonomiska fördelar de irländska kollegorna hade frågade Jon om det gick att byta nationalitet och bli irländare? Tummen upp från Irland och på den vägen är det. Lite färre anmälda i klassen ERC3, elva bilar där Grahn/Bäck ska köra med Ford Fiesta Rally3. En klass som framförallt gillas av östeuropéer och över hälften är från Polen. Carlberg/Eriksen, Opel Corsa Rally4 får motstånd i Junior ERC av 14 andra Rally4-åkare där merparten kör Peugeot 208 Rally4. Två saker sticker ut, för det första bara en enda Lancia Ypsilon Rally4 (Tuukka Kauppinen) och likaså endast en stackars Ford Fiesta Rally4 (Kevin Lempu). Å andra sidan är läget ännu sämre för Renault då ingen Clio Rally4 är anmäld i klassen.
*
Senast detta hände, att Rally SM presenterat en kalender för kommande år redan i juni, måste har varit när gamle kungen satt på tronen. Men plötsligt händer det och projektledare Jonas Kruse är märkbart nöjd över att en preliminär plan för Rally SM 2026 idag presenteras.
– Det är en stark och balanserad kalender, som visar vilket intresse det finns för Rally-SM ute i landet. Vi har fått in flera kommuner och arrangörer som verkligen vill ha mästerskapet till sin stad!

Vimmerby är en sådan stad och jag kan inte på rak arm minnas senast det kördes SM i Astrid Lindgrens stad men det ska enligt uppgift vara 40 år sedan som det senast small i SM-kiosken med ”Emil-Trofén” . När Vimmerby MS fyller 100år så passar det väldigt bra med comeback. Den 7-8 augusti är det dags och i de nordöstra delarna av Småland finns mycket fina, men också luriga vägar. Den sydliga slagsidan som finns i år, är nu borta och 2026 är det enbart South Swedish Rally med Olofström som centralort som får representera från min synvinkel, södern. Sex deltävlingar totalt, två på snö/is och resten på grus med final i Olofström 12-13 september.”Vinterpokalen” i Sandviken och gruspremiären ”Rally Nyköping” i återvänder efter ett års bortavaro från SM-kalendern.
Preliminär kalender Rally-SM:
1. Sandviken – 6–7 februari (vinter)
2. Östersund – 27–28 februari (vinter)
3. Nyköping – 14–16 maj (grus)
4. Karlstad – 26–27 juni ( grus)
5. Vimmerby – 7–8 augusti (grus)
6. South Swedish Rally – 11–12 september ( grus)
*
Blev i dag tillrättad dessutom helt rätt, av SVT:s ”rallyankare” Johan Ejeborg. När jag igår skrev om TV-sändningarna från Grekland så använde jag lite slarvigt formuleringen ”SVT nöjer sig med ett sammandrag”. Något som Johan reagerade mot.
–VM-sammandrag är inget vi ”nöjer oss med”. I alla fall inte vi som jobbar med det. Att vi inte sänder live (förutom på Svenska Rallyt) är helt och hållet rättighetstyrt. Vi får helt enkelt inte göra något annat, förklarar han från studion i Norrköping där han idag jobbar med SM-Sprinten något Johan också gillar.
-Idag får vi göra vad vi vill i sju timmar. Bara en sån sak…
*
Tiden medger inte att jag tar det som händer på ”Himmelstalund” in i mål, men efter första kvalrundan är det Kalle Gustavsson/Wille Trygg som är snabbast med sin Ford Fiesta i 4WD. 0,6 sekunder långsammare är Pontus Tidemand/Mikael Dahlberg, Skoda och som trea, Patrik Hallberg/John Stigh, Polo. I 2WD klassen är det publikfavoriten Tim Liljegren/Jörgen Lindahl som med ”Gula Faran” utgör ”benchmark” för resten. En sekund efter 240:an finns Linus Månsson/Viktor Fredriksson, Toyota som i sin tur har en annan publikfriare, Patrik Flodin/ Göran Bergsten 0,1 efter sig. Första finalen startar klockan 17.08 och den andra och avgörande går igång klockan 18.09.
*
Har det skett ett ”paragdimskifte” i rally och tiderna med sviktande intresse läs mindre startfält, nu är historia? Frågan känns berättigad när Skillingaryds MK klockan 11.00 från Vrigstad släpper iväg runt 170 bilar i lite svåruttalade ”Meeting Småland Rally Skilling 500”. Bygger frågeställningen på att premiären för Småands och Södras RallyDM plus Sydsvenska Mästerskapet, ”Vilda Ryd Racet” i april hade jämnstort antal anmälda. Oavsett om intresset bara är tillfälligt eller permanent så gläds jag å arrangören och tävlingsledare Mats Bergmans vägnar. En sak som kanske lockat lite extra kan vara lokaliseringen till Vrigstad tror Bergman.

– Klubben har genom åren haft tävlingen förlagd till olika platser och denna gång är Vrigstad bas. Med sex specialsträckor som inte varit med i tävlingssammanhang på nästan trettio år!
Bergman bjuder även på SS-analys enligt följande.
SS1 4 km: Fin öppningssträcka, rytmisk på fin byväg, ändå ganska snabb. Cirka 200 meter innan sista vägbytet, en svår, skymd kurva med lucka. Här kommer det att bli dramatik.
SS2 9,6 km: Lite svårare sträcka mer orytmisk, knepiga vägbyten vid 6,85 och 7,64 som kommer att vålla en del problem. Partiet före och efter vägskälet 6,85 är sträckans mest sevärda.
SS3 4,9 km: Ganska odramatisk sträcka, bästa delen av sträckan att titta på är nog i början.
SS4 5,30 km: Samma karaktär som SS3, lite snabbare och kanske tävlingens snabbaste sträcka
SS5 9,9 km: Det är nog här tävlingen avgörs.
En tuff mil med olika karaktärer framförallt mellan 2,15 och 6,75 här finns det många svåra kombinationer med skarpa svängar. Sträckan har en låg medelhastighet på grund av hur krokig och lurig den är på dessa 4 kilometrarna.
SS6 6,6 km: Tävlingens racingsträcka, fin bred allmänväg som inte har några dumma ställen utan det är tempot som är utmaningen.
Rallyts service är på Marknadsplatsen medan målgången sker i Tegnérparken strax intill Best Western Hotell Vrigstad. Tävlingen ingår i Småland/Södras DM, Sydsvenska Mästerskapet och VOC Mekonomen Rally ”SverigeSerien”.
*
Därmed håller vi delvis helg och ingen Motorbloggen i morgon lördag. Om någon tror att det istället ska petas naveludd är det helt fel, utan planen är att besöka alla boende på ”min sträcka” inför TV-Svängen den 20 september som då ska firas för sina 60 år i rallysportens tjänst.

Trevlig helg!