Protest avgjorde C-Grupp E i RS-DM, tungt i anmälan till Sprint-SM med få WRC-åkare och Rally-Harry slutar!

Det blev ett trist efterspel i söndagens RS-DM i Eslöv men samtidigt ett friskhetstecken. I C-förare Grupp E lades en protest på segrarens Volvo 940 och efter kontroll också visade sig vara precis så felaktig som ”protestanten” menade. På ”ekonomiaren” satt en 4:10 bakaxel medan det enda som är tillåtet på just den modellen är enligt mina ”tekniska källor” 3:54, alltså inget man kan snacka väck precis. 940:an borde ha körts i VOC där den vore mer reglementsenlig än i strikta Grupp E där den körts hela säsongen. Har full förståele för att konkurenterna varit irriterade och därför är det jättebra att någon tar bladet från munnen och snackar klarspråk, i det här fallet i form av protest. Sedan har det ingen som helst betydelse huruvida fusket är medvetet eller ett misstag, det är upp till varje förare att förvisa sig att tävlingsbilen uppfyller reglementet…
Jag tror/hoppas också att detta inte är sista gången som medtävlare reagerar enligt regelboken istället för att enbart gå runt och muttra sinsemellan. Fuskare ska aldrig tillåtas ha god nattsömn, istället ska de alltid och överallt jagas, det är min åsikt!
BloggLarssonNu gick klassegern istället till Kristianstads Jesper Larsson (bilden) som jag verkligen tycker gjort sig förtjänt av en framgång efter den olycksalige rullningen efter målskyltarna på sträcka ett i Kongen. Grattis Jesper!

*
BloggEmilEn som också haft det motigt är ”underbarnet” Hoforsföraren Emil Bergkvist men i helgen lossnade det. Emil vann A-klassen i Sverige-Serien i Dackefejden och hade inte B-förare Patrik Adolfsson varit så fräck att åka sex tiondelar snabbare hade det blivit full pott. Nu tror jag inte Emil och co-driver Sofie Lundmark bryr sig, huvudsaken var en framgång efter allt ”mot” i Rally-SM. På kuppen utökade man klassledningen med resultatraden etta, tvåa, trea och så etta igen ser det ut att bära mot slutseger. En kul grej var att för ett år sedan debuterade Emil som C-förare och VOC-segrare i just Dackefejden och nu ett år senare upprepas det hela, men nu som A-förare…
– Det känns skönt att vi är på gång igen, nu tar vi nya friska tag inför resterande tävlingar i både Sverigeserien och SM, avslutar Emil.

*
Det går fortfarande och för mig förvånande tungt med anmälningarna till Sprint-SM i Halmstad. I 4WD-klassen är det stendött och som det ser ut nu tror jag att Åhuskärrs Jocke Grahn och Rickard NILSSON (obs, rätt namn) kör hem segern för ”fyrkrafsarna”, SM-åkarna Ingemar Svensson och Hans Gustafsson får ursäkta. BloggLundahlI 2WD kom så Svedalas snabbe BMW-åkare Mats Lundahl idag med sin anmälan och likaså Örkelljungas Ulf Olofsson med ”nystruken” Escort efter Köpingebro. Men lite förvånande är det att det inte är lapp på luckan och med den här takten på anmälningar, fyller man nog inte ens de sextio platserna som är max…

*
Läser i dag på Autosport.com att Elfyn Evans fortfarande är lika glad över chansen i NasserAl Attiyahas WRC-Fiesta. Samma Fiesta som enligt uppgift Henning Solberg är på väg till nästa WRC-event för att köra. Som jag skrev, någon kommer att bli dj-ligt förvånad på Sardinien…

*
En av de allra sista stora rallyprofilerna från femtio och sextiotalet, ”Rally-Harry” Bengtsson lägger nu definitivt hjälmen på hyllan 85 år ”ung”. Sista ”tävlingen” Rally-Harry körde blev GärdesloppetDjurgården i slutet av maj. Här körde Harry segerbilen från Midnattssolsrallyt 1956 en svart VW 1200, hans absoluta favoritbil även om det under åren även blev en hel del Porscheåkande.
Folkan höll alltid, berättar Harry för tidningen Bilsport Rally & Racing.
– Så länge man höll sig på vägen kom man i mål, vilket jag gjorde nästan jämnt!
Två Nordiska Mästerskap körde Harry hem åren 1958 och -59 även om segern i Midnattsolssrallyt rankades högre.
Själv träffade jag Harry för allra första gången i mitten av nittiotalet och då i Larnaca Cypern där han tillbringade stora delar av vinterhalvåret. Själv var vi där på en ”sista-minuten resa” och möttes då av ett både svalt och ganska ödsligt ”semesterparadis” första veckan i mars. På något konstigt sätt hamnade vi en kväll på någon sorts ”svenskklubb” för svenskar som i likhet med Harry valde Cypern på vintern. För att göra en lång historia kort så var där hög ”svenskstämmning” på klubben och där plötsligt Harry dök upp. Tog inte många minuter innan vi funnit varandra ( sambon tyckte det blev lite mycket rallysnack…). Minns speciellt Harrys utstråling och karisma något som tråkigt nog merparten av dagens ”rallystjärnor” saknar. Efter detta träffades vi något år senare när det var dags för jubileum på Råbelöfsbanan i Kristianstad där Harry tävlade på femtiotalet.
PRO-Rallyteam drog Rally-Harry igång i samband med att han började åka Volvo Original. När det var dags för tävling i Kristianstad blev det tjall på VOC:aren. Harry ringde mig och bad mig om hjälp ( självklart inte med det tekniska, Harry må vara gammal men inte dum…) och med bistånd från mina kontakter fixades felet så det blev start.
BloggHarryMitt senaste möte med Harry var när han startade i en av Midnattsolsrallyts första nyutgåer 2006 eler-07. Då var PI-Walfridsson så snäll att han lånade ut sin Porsche till Harry för att han skulle få chansen att fira 50 år som rallyförare. Harry skickade mig glatt ett vykort som han låtit trycka upp för att celebrera firandet och där han på baksidan skrev om hur lycklig han var över sin 14:e start i Midnattsolssrallyt. Tråkigt nog blev det ingen succé då Harry åkte av tidigt i rallyt och Porschen fick så mycket stryk att fortsatt tävlande var uteslutet. Mycket trist, jag hade unnat Harry ett värdigare avsked från rallyvärlden men säger som engelsmannen, ”they don´t make those anymore” och då syftar jag inte på Porschen…

*
Kan inte undanhålla er ett citat från dagens Kristianstadsbladet. Krönikören och ekonomen Nils-Erik Sandberg skriver oerhört träffsäkert om detta att politikerna tror att det är dom som ska fixa så att jobben ökar i Sverige. Sandberg skriver:
” Kan inte partiledarna avbryta en debatt om arbetslöshet för att gå till bokhyllorna, ta fram några böcker och lära sig något om ekonomi. Det är inte så svårt, man ska bara lära sig attt sortera ut siffrorna, 10 stycken och bokstäverna 28 stycken. Problemen ligger bara i kombinationerna.”.
Tack för kaffet, säger jag…

27 svar på “Protest avgjorde C-Grupp E i RS-DM, tungt i anmälan till Sprint-SM med få WRC-åkare och Rally-Harry slutar!

  1. Jag hade mer än gärna kört SM-sprinten. Men jag
    (och förmodligen många andra) planerar ”resten” av livet efter rallykalendern rätt så tidigt på året för att få ihop allt med kalas, resor och andra ”måsten”.

    Tyvärr kom sprinten till i kalendern när det redan fanns ett 75års-kalas inplanerat den dagen.

    Sen tror jag att många förare är rädda för att komma ner och möta asfaltsspecialisterna här i söder, tempot är trots allt ganska högt i asfaltcupen! 🙂

    1. Hej Björn.
      Du är naturligtvis inte ensam om detta problem, livet består ju inte enbart av rally.
      Din synpunkt på att förare norrifrån är lite ”rädda” är nog inte helt grundlös. I fjol var väl Mats t.ex uppe och totalsegrade i mellansverige någonstans.
      Tempot är högt i RS-DM/Asfaltcup helt klart, inget som behöver förklaras för mig…
      MVH
      Tommy
      PS: Vad hände med den blå BMW:n i Eslöv?

      1. Det gick hål på en kylarslang på första provet tyvärr. Lite otur att det skulle hända där, längst bort från serviceplatsen.

  2. Hej Tommy.

    Vi är överens om att fusk är ett skit och ska beivras.

    Men…

    Jag äger själv en Volvo 940 Grupp E (homologerad) och här finns ett problem. Vad är rätt bakaxelutväxling – det vill säga original?

    Tittar man i id-handlingen som jag fick köpa för dyra pengar så är 3,73:1 den rätta. Various options ratio som det står på utrikiska är 3,15:1, 3,35:1, 3,54:1, 3,91:1 samt – märk väl – 4,10:1.
    Om inte id-handlingen gäller, vad är det då som gäller? (frågar jag mig)

    Någon säger säkert: Behåll originalaxeln så är du på säkra sidan.
    Inte, säger jag. Axeln kan vara utbytt på en bil som är 21 år gammal.
    Jag har tillbringat timtal på nätet och i böcker för att utröna vad som är ORIGINAL RÄTTA REGLEMENTSENLIGA utväxlingen på en 940 SE- 92. Jag går bet på saken.
    Om nu inte id-handlingen gäller…

    1. Hej.
      Låter märkligt att allt detta skulle vara tillåtet på samtliga modeller av 940. Är det inte i kombination med olika motorer som utväxlingen skiftar? Alltså är det den utväxling som gäller för just den motor som sitter i bilen, endast den som är godkänd. Ungefär så fick jag det förklarat för mig av en ”Tekniker”,
      Du har säkert en point i hur snårigt det är med Grupp E men man får väl utgå från att man i Eslöv hade tillräckligt ”på föttterna” för beslutet…
      MVH
      Tommy

      1. Tommy,

        Jag tackar för att du hänger ut mig inför ett antal tusen personer som nu tycker jag är en fuskare. Men du ska ha jävligt klart för dig att jag har ingenting att dölja och kommer att gå rakryggad ur det här. Men hur är det för dig med hedern??? Du har tydligen pratat en hel del med mina irriterade konkurrenter min inte ett enda försök att prata med mig om saken.

        Jag har köpt bilen färdig och inte gjort någonting med den förutom service. Jag frågade specifikt säljaren om den var regelrätt och det var den enligt honom. Visst, man skall själv kontrollera men hur långt skall man gå?? Plockar du ner tex. En färdigbyggd Rallybil som du köper?? Troligen inte utan du kontrollerar det du kan och förstår dig på samt förutsätter att den du köper bilen av talar sanning.

        Vad gäller ”Eslövs”, eller skall jag säga ”Janne R” så hade se inte en jävla aning om vad som var rätt, bara att 4:10 var fel. Jag kunde med hjälp av verkstadshandboken, som vi enligt reglementet skall ha med oss-hur många har det??, visa att det är precis som rallyrurtan ovan säger!! Dessutom kan min mekaniker med hjälp av sin telefon få fram en handling från Volvo som visar samma sak. Då blir svaret att vi ska inte tro på allt man läser på internet!!
        Nä, istället är det ett telefonsamtal mellan Janne R och någon han kallar ”Gudfadern” som fäller avgörandet, inga regler eller skrivna handlingar. DOM: Jag är en fuskare som inte vet vad jag håller på med!!

        Jag är den första att förespråka att rätt skall vara rätt!!! Men det skall finnas regler och skrivna handlingar på vad som är rätt! Jag har tävlat i flertalet ”Enhetsklasser” genom åren och gillar dess existens, det hänger liksom på föraren och inte materialet.

        Till sist vill jag gratulera segraren i klassen, har sett ett par filmer med ekipaget och tycker det ser riktigt coolt ut, speciellt ss2. Tycker även det hade varit roligt om Svären Larsson o Co. Hade kunnat hälsa o prata istället för att titta snett på oss. Men det är ju bara en simpel fuskares syn på den saken!! Eller??

        1. Hej Jonas.

          Skjut inte budbäraren, har inte ”hängt ut dig” Jonas, har inte ens namngett dig, det gör du själv…

          Har inte heller pratat med den som la in protest (vet faktiskt inte heller vem det är) mina uppgifter har jag fått via de som sköter ärendet.

          Faktum kvarstår, bilen var enligt Teknikerna felaktig och du blev utesluten. Sedan och som jag skriver ”om det är medvetet eller ej är ointressant”. Det är upp till dig som förare att kolla bilen även som du, litar på den som byggt bilen.

          Vi är också helt överens om det du skriver ”Jag är den första att förespråka att rätt skall vara rätt!!! Men det skall finnas regler och skrivna handlingar på vad som är rätt!”

          Kan bara uppmana dig att överklaga beslutet som fattades i Eslöv om du uppfattar det som felaktigt vilket jag tolkar det som du gör.
          Sedan vet jag inte riktigt vad du menar med min ”heder!!!!”? Vad har jag för roll i detta mer än skrivit om en i rallyleden trots allt offentlig och mycket diskuterad händelse?
          MVH
          Tommy

      2. Hej Tommy,
        Möjligen är det så att utväxlingen skiftar i samband med olika kombinationer av motorer och växellådor.
        Men detta framgår INTE av id-handlingen. Det framgår inte heller, så vitt jag eller mina anhöriga kan tyda, av instruktionsboken.
        Volvos reservdelskatalog har jag inte tillgång till, fast jag skulle gärna vilja ha det (har någon det förutom personalen på Volvo)?
        Vi har ett PROBLEM! Hur ska jag veta vad som är original till just min bil när inget finns dokumenterat? Och hur ska besiktningspersonalen kunna veta? Hur ska tekniska kontrollanten veta? Hur ska vi våga köra tävling med våra Grp E-940:or i fortsättningen när vi löper risk att åka fast som fuskare? Det är ju det absolut MINSTA man vill råka ut för…
        Jag har nu tillskrivit Pär Carlsson på SBF, samt pratat med homologeringsbesiktare Hans-Åke Flink i Nedre Norra samt Volvoexperten Olle Jonsson i Bollnäs.
        Det här måste nu redas ut, en gång för alla.
        MVH
        Kurre

        1. Hej.
          Vet att det är jättesvårt med allt kring GruppE. Självklart har du rätt när regelverket ska vara solklart och där måste SBF bättra sig om det nu är så oklart som du och Jonas skriver…
          MVH
          Tommy

          1. Ja, vi får se vad min skrivelse till Pär Carlsson leder till.
            I väntan på besked är det bara låta rallybilen stå parkerad i garaget.

          2. Och med risk för att bli riktigt tjatig…

            I den id-handling som jag fick (köpa) av SBF – och som är vald av Pär Carlsson på SBF (NAT003) – står följande:
            Final drive Ratio: 3,73:1
            Number of teeth Ratio: 41:11
            I ett senare tillägg 01/01 VO står följande:
            Alternative final drive ratio
            3,15:1, 3,31:1, 3,54:1, 3,91:1, 4,10:1
            Beträffande växellåda står följande:
            M47 (med utväxlingar på varje växel).
            I det senare tillägget: Alternative gearbox: M46.

            Med en dåres envishet ställer jag mig åter frågan: Om inte id-handlingen gäller, vad är det då som gäller?
            Följdfråga: Vad ska vi med en id-handling (för tusenlappen) om den inte gäller?

          3. Hej.
            Nu är jag som bekant ingen tekniker men vad jag har fått mig berättat så är 4:10 en bakaxel som bara suttit på automatväxlade 7 och 940.
            Då det inte är tillåtet att fritt byta grejor mellan olika årsmodeller och utförande så är det ju tämligen klart, eller…
            MVH
            Tommy
            PS. Men jag håller med om att regler måste utformas enkelt och tydligt för att undvika missförstånd. DS

          4. Hej,

            Nej, Tommy det är INTE tämligen klart vad som gäller 4,10-axeln i Grupp E-sammanhang.
            Även jag har fått berättat för mig, från flera håll dessutom, att 4,10-axeln inte förekommer ihop med manuell låda.
            Men tro och hörsägen – eller ”Jag vill minnas” – hör liksom inte hemma här.
            Jag efterlyser en dokumentation som talar om vad det satt för utväxlingar för respektive 940-varianter/årsmodeller – helst i kombination med vilken växellåda. Om detta inte går att skaka fram så lär vi aldrig få någon rätsida på det här.
            Är 3,91 axeln okay, eller har vi nästa diskningsärende när man ertappar en bil med den utväxlingen nästa gång? (och teknikern tror sig veta/vill minnas/har för sig/ att den bara förekommit ihop med automatlåda eller på 945:or).
            Du har helt rätt i att man inte – som i VOC – får blanda grejor mellan årsmodeller och utföranden.
            MEN…återigen…vilken utväxling ska respektive modell/utförande ha för att vara reglementsenlig?

            Till sist.
            Ja, jag är tjatig (enligt min fru envis som en gris).
            Men…
            Gäller inte id-handlingen?
            Vad ska vi med en dylik till om den INTE gäller?

          5. Hej.
            Tjatig är väl inte rätt ord, du vill väl bara ha korrekt besked…
            Nu är jag verkligen inte rätt man att ”snacka” i detta. Men kanske någon som är detta ville kommentera här på bloggen så hade vi kommit lite närmare ett klart besked.
            MVH
            Tommy
            PS. Fruar, vad vet dom egentligen????

          6. Yes…
            Vad har beslutsfattarna i Eslöv-målet att tillägga?
            Eller är det locket på?
            PS. Angående fruar: Är inne på min fjärde (och sista). Alla har sagt lika.
            DS!

          7. Hej.
            Du ställer frågor som jag inte har svar på. Något ”locket på” tror jag inte finns och i såfall varför, beslutet är ju fattat…
            MVH
            Tommy

          8. Nej, frågorna är menade att bollas vidare till dem det berör…

            Eftersom jag inte vet vem som fattade beslutet i helgen – eller på vilka grunder det fattades – hoppas jag att vederbörande läser denna eminenta blogg.

            Alltså.
            I all välmening och för att vi andra Volvo 940-åkare i Grupp E i fortsättningen ska veta vad som gäller angående utväxlingar:

            På vilka grunder fattades beslutet om att diska Jonas?

            Vilka slutväxlar är okay och vilka är det inte?

          9. Rallykurtan, Tommy!
            Jag har inte haft en god nattsömn inatt heller Tommy!! För det ska ju jävla fuskare inte ha, eller hur!
            Jag har idag pratat med ett flertal tekniker, SBF jurister, homologeringsbesiktningsmän m.fl. INGEN kan säga vad som är rätt eller fel, ingen har heller någon direkt koll på vad det står i reglementet. Anmärkningsvärt om nått!! Alla ska försöka tolka saken på sitt sätt. Man verkar på något sätt rädd för att som sakkunnig sticka ut hakan och säga att typintyget skall gälla precis som det står i reglementet. Möjligen rädd för att mista sin plats i etablissemanget eller sin plats i klubben för inbördes beundran.
            Beslutet i Eslöv fattades efter ett telefonsamtal från domaren till någon som jag inte fick reda på vem det var.
            ”Det är detta som gäller, är du inte nöjd så överklaga” sa dem till mig. Börjar nu funder på om dom gick någons annans ärende. Nä, så kan det väl inte vara, eller??
            Tycker dessutom att det är utomordentligt märkligt att domaren i Eslöv ”fick fakta” på ett par minuter medan ingen annan tekniskt kunnig person har sedan i lördags fram till i skrivande stund kunnat säga och visa vad som är rätt eller fel.
            Väntar med spänning på vad du kan få fram Rallykurtan, om du får svar!?
            Nästa fråga är hur många andra bilar finns det i klassen som är spec. enligt typintygen men som vid en kontroll kommer att uteslutas pga. felaktigheter. För vi kan väl vid detta laget vara överens om att typintyget bara skall gälla ibland, eller?

          10. Hej Jonas.
            Nog kan jag hålla med dig om att det är märkligt att man från ”Tekniker håll” inte vet vad som är godkännt på din bil.
            I det här fallet ska du självklart överklaga uteslutningen om den nu har skett på felaktiga grunder. Lika självklart kommer jag då att berätta i bloggen om du har haft en korrekt bil och alltså helt felaktigt uteslutits. Känns som att du och Rallykurtan borde snacka er samman för att ihop med SBF bringa klarhet i vilken bakaxel och annat som är rätt till 940…
            Önskar dig lycka till!
            MVH
            Tommy

          11. Det bästa vore om SBF bad Volvo ta fram en förteckning över vilka bakaxelutväxlingar som satt på respektive modellvarianter åren 1991-94 – de fyra årsmodeller som är aktuella i Grupp E.

            Jag fick igår svar från Pär Carlsson på ett antal frågor jag ställt. Han hänvisar bland annat till registreringsbeviset när det gäller vad som är standard/original. Dock visar, som bekant, regbeviset på en Volvo 940 INTE vad det ska vara för slutväxel (dock ser man om det ska vara 5-växlad låda eller 4-växlad med tillsats).
            Om jag fattar Pär rätt är det så att id-handlingen visar vad för olika varianter som finns för respektive bilmodell – dock inte vad som är tillåtet/förbjudet i just ett specifikt reglemente (t ex Grupp E).
            Alltså: Bara den utväxlingen som satt på just den bilen när den lämnade transportbandet är godkänd.
            Eftersom ingen vet vad som är bytt av tidigare ägare är ju detta omöjligt att veta. Verkar ändå som att föraren är ansvarig att bilen är i ursprungsskick. I detta läge löper vi alla risk att vara fuskare.

            Om SBF kan få fram utdrag ur respektive årsmodeller från Volvo så vore ju saken klar.
            Om man däremot inte lyckas så tycker jag personligen att SBF en gång för alla ska bestämma att 3,54:1 är vad som gäller fr o m 2014-01-01. Detta eftersom tydligen de flesta 940:or 1991-94 har den utväxlingen.

            Per C har lovat vidarebefordra mitt brev till Rallyutskottet.

            Jonas! Följ Tommys råd och överklaga beslutet. Du har mitt stöd i detta.

          12. Hej Rallykurtan.

            En liten fråga, är det enbart 940:an som har det så här krångligt i Grupp E, är det lika klyddigt med Golf t.ex?

            Om det enbart är 940 tycker jag precis som du skriver att SBF:s tekniker får bestämma vilken slutväxel som man ska godkänna och sedan meddela detta

          13. Verkar inte vara lika invecklat med varken Golf eller Opel.
            Men jag är lite för dåligt påläst på dessa modeller för att ge ett säkert svar.

    2. Så här ligger det till: just din bil sitter det slungdiff i original i såå den måste bort, 3,15-3,30 är 240 med m45..3,91 är 940 med automat med 130hk, 4,10 är 940 med automat och 115hk motor..

      Då: 3,54 med manuell med 130hk dvs B230FB är den du ska ha..
      3,73 sitter på 940 med 115 HK motorn dvs B230F

      Och jaa visst finns det hybrider då en viss sak tagit slut i lagret.. men väldigt ovanligt…
      Homologeringen kan man ”krasst” säga i Gr E är bara för att få dra in bromsrör o ta bort inredningen…Mvh Björn Vocmer Tekniker..

      1. Hej.
        Svårare var det alltså inte att få ”rätt svar”…
        Tack Björn, detta lägger jag in i dagens blogg.
        MVH
        Tommy

        1. Se detta (sista) inlägg som en fortsättning på mitt ovanstående.

          Svårt eller inte. Rätt eller fel. Allt beror på vad man lägger i ordens betydelse.

          Efter att ha erhållit svar i ärendet från förarkollegor, voc-tekniker, homologeringsbesiktare, distriktstekniker – samt diverse andra mer eller mindre Volvokunniga personer – kan jag bara konstatera att inget av svaren är det andra likt.

          Bollen är passad till SBF. Per Carlsson har lovat vidarebefordra den till Rallyutskottet samt till Grupp E-ansvarige Björn Annerstedt.

          Om detta leder till något konkret – till exempel ett dokument från Volvo – återstår att se.
          Om så inte blir fallet ska jag allvarligt överväga en annons på Grupp E-bilen och istället införskaffa en VOC. Där vet vi vad för slags slutväxlar som är godkända respektive inte.

          I väntan på konkreta besked tar jag nu också time-out i detta, av tidsskäl.

          Jag önskar alla som engagerat sig – förare/tekniker/bloggare etc – en trevlig midsommar!

          Kurt Eliasson, Skutskär

      2. Tack för inlägget Björn!
        Du har säkert rätt i ovanstående…jag betvivlar dig inte…
        …men som hastigast tittade jag på Bildelsbasen där cirka 200 axlar finns till salu, flertalet med uppgift om utväxling och vilken modell den suttit på.
        Just 3,73:1 utväxlingen verkar sitta på en mängd varianter. 945 diesel -93, 940 GLT -91, 944 aut -91, 945 SE -92, etc.
        Vad beträffar 3,31:1 finns den även till 944 -96 samt -97, 945 turbo -95 samt -98.

        Om jag någon gång får tid så ska jag göra en tabell på dessa axlar.

        Hoppas fortfarande på en tabell/förteckning från Volvo på alla årsmodeller/varianter…

  3. Hej.
    Detta kan mycket väl vara en anledning till det svaga intresset ”norrifrån”…
    Lundholm är snabb, Mats Andersson snabbare!
    MVH
    Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *