Nu avgör Länstyrelsen om det blir Rally Sweden eller inte, Østberg gör comeback som co-driver, Sesks planerar för Rally1-tävlingar, än går det att anmäla till ”Finnskogsvalsen”, Ekström knappar in i öknen, ny ”Träningsdag” på ”Knutan” och SMK Hörby-räddare har gått bort!

Igår kunde Västerbotten Kuriren ge en lägesrapport i den infekterade striden mellan ”Rally Sweden” och samebyarna Rans och Grans som båda motsätter sig majoriteten av de planerade sträckorna för WRC-tävlingen.  12 av rallyts 18 sträckor berörs och som samerna menar, stör deras renskötsel. Rallyt har haft kontakt med byarna sedan i våras men skriver VK, ” att kraven från vissa håll är orimliga”. 

Foto: Rally Sweden

Rally Sweden har yttrat sig till Länstyrelsen med, ”Vid mötet meddelade Rans sameby att de inte ville ha någon sträcka i deras renbetesområde om de inte erhöll ett fast och mycket högt ersättningsbelopp per sträcka och att beloppet skulle betalas i förskott”. Med detta beslöt rallyt att inte köra några sträckor inom samebyns område. Dock lät dom sig inte nöja sig med detta, utan menar fortsatt att sträckor som Vännäs, Västervik och Umeå Lång påverkar renarna. Rally Sweden å sin sida menar till VK, ” att dessa områden inte omfattas av aktiv renbete, vilket styrks av handlingar från bland annat Försvarsmakten som pekar på risker med oexploderad ammunition i I20-skogen”.  I Grans sameby verkar man inte helt överens där en renskötare ställer sig frågande och inte ser något problem med rally på markerna. Detta har gjort att övriga i samebyn utestängt honom från dialog i ärendet, vilket han också berättar i VK. Erik Åström från Rally Sweden menar att allt gjorts för att få till stånd en lösning och framhåller, att man har bra förhållande till flera andra samebyar/enskilda renskötare. Han vill inte heller gå in på storlek på de ekonomiska ersättningar som enligt uppgift samebyarna kräver, men är öppen för förhandling. Nu ligger avgörandet med bara fyra veckor kvar till start, hos Länsstyrelsen och till VK säger Åström.

Vi får se vad som händer. Vi har påvisat vad vi gjort och vad vi är villiga att göra. Sedan är det upp till Länsstyrelsen att fatta ett beslut. […] Rally kommer det att bli!

Något som motsäger det sista finns inte att läsa på rallyts hemsida. Inte så att det sprutar ut information där, senaste inlägget gjordes fyra dagar före jul…

*

I somras kraschade Mads Östberg och Patrik Barth hårt i ERC Rally Roma di Capitale och där Barth drabbades värst med skadad rygg. Norska Parc Fermé har känt Mads på pulsen med anledning av att han i ”Sigdalsrally” gör comeback som kartläsare. Det är i Våler-grannen Erik Svartås Volvo som notkunskaperna ska dammas av.

Joakim Stenløs,”PF” ställer även frågor om 2025 till Mads som berättar att han jobbar för att få till stånd ännu en säsong. Men var och hur är inget som ännu är klart, men att ERC ligger närmast går ändå att utläsa. När dessutom Barth inte är så pass frisk efter kraschen, att kartläseriet kan återupptas dämpar entusiasmen menar Mads hos Parc Fermé.

Det har jo satt en liten demper på stemningen for å si det sånn, men vi har ikke gitt opp helt enda. 

Han avslöjar också att skadan var så allvarlig att risken finns att Barth inte kan göra comeback som kartläsare. En ny krasch kan bli alltför riskabel, menar Mads.

De båda började åka ihop 2017 och sedan tre år tillbaka som fast team och att tävla utan Barth skulle kännas konstigt menar Mads.

Det er veldig spesielt. Vi har kjørt sammen i mange år og kjenner hverandre veldig godt. Vi er i en litt lik posisjon med familie og har kjørt mye VM og sånn opp gjennom, så vi gjorde jo dette i stor grad for å ha det gøy og for å nyte. Så det vil være spesielt om det blir enden på den visen…

*

Igår sipprade det ut att M-Sport Ford troligen kommer med fyra Puma Rally1 till Umeå. Förutom teamets egna Grégoire Munster och Josh McErlean ansluter även ”gentlemen driver” Jourdan Serderidis, 60 år som ifjol gjorde tre starter med Puman. Mest spännande och kanske även den som har störst pallchans av Puma-gänget, kan vara lettländaren Martins Sesks. I hemmamedia har det skrivits att han planerar en handfull starter i Rally1, alla på grus eller som i Umeå, snö/is.

I helgen gör Sesks årsdebut hemma i Liepaja med ”Rally Aluksne”, men då med en förklädd Skoda ”Proto” R5.

*

Nästa helg igen den 18 januari är det i Torsby premiär för Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup, MAS Rallycup med MK Ratten och ”Finnskogsvalsen”. De senaste dagarnas snöfall har gjort förhållandena ännu bättre med 30 centimeter snö. 

Foto: MK Ratten

Det kommer att bli ett fint rally nästa vecka, bättre förutsättningar kan vi nog inte få så för dom som inte anmält sig så finns det fortfarande platser kvar, förklarar Anders Hedström. (Bilden från SS7).

Antalet anmälda har sjunkit sedan före jul och idag står man på 129 anmälda, varav knappt hälften kör i Volvo Euro Cup. I kväll klockan 18.00 stänger anmälan.

*

Idag knappade Mattias Ekström/Emil Bergkvist in fyra minuter på Dakar-tvåan Yazeed Al-Rajhi genom att vara näst snabbast på SS5. Bäst, tio minuter före Ford #226 var ledaren Henk Lategan, Toyota. I går plockades Sebastien Loeb bort av teknikerna som menade att buren i Dacian var alltför skadad efter flera rullningar, för att klassas som säker. Ett beslut som gjorde Loeb rasande och han ville inte alls erkänna att så var fallet utan försökte få teamet att överklaga. Men till slut vek man ner sig och idag lär Loeb vara hemma i Frankrike igen.

RS-säsongen startar den 13 april med SMK Hörbys ”Bilmånsson Rallysprint”som då även blir först ut av de åtta deltävlingarna i Södra BF:s ”Öppna DM”. Före detta gör nu Hyllinge MS entré med ”Träningsdag” den 22 mars med en specialsträcka på 2500 meter inne på Ring Knutstorp. 

Dagen är öppen för utövare i rally, rallycross och crosskart  med enbart asfalt för rally-åkarna.

Finns där rallyåkare som vill köra den blandade slingan anmäler man sig som Rallycross, berättar ordförande Anders Bohman.

Mer information och länk till anmälan finns i inbjudan!
Inbjudan Lucy´s RS sprint

*

Idag nåddes jag av ett tråkigt meddelande då SMK Hörbys tidigare ordförande Bertil Rubin, gått bort i den respektingivande åldern av 91 år. 

Foto: SMK Hörby

För mig har Bertil gjort stort intryck efter att jag bevistade mitt allra första årsmöte i SMK Hörby 1969. Då var det ”hela havet stormar” i klubben, då valberedningen inte lyckats hitta någon ny ordförande efter avgående Erik Persson. Inte heller på årsmötet anmälde sig någon frivillig varför Erik förklarade, att klubben måste upplösas. Trots detta hot förblev ordförandeposten obesatt och jag minns än idag hur förtvivlad jag var över att, ”min klubb” skulle läggas ner. Då i elfte timmen klev försynte Bertil fram och förklarade.

– Är där ingen som vill så får väl jag bli ordförande!

Beslutet klubbades snabbt och ”the rest is history” som man säger.  Bertil Rubin var med i SMK Hörby sedan starten 1960 och från 1962 en del av styrelsen då med avslut som ordförande. Den sejouren blev bara ett år då han övertalat Mauritz ”Macke” Elofsson att ta över , som sedan blev lite av ”Mr SMK” efter bortemot 20 år som ordförande. Men utan Bertils beslut 1969, så är jag nästan säker på att SMK Hörby inte i år kan fira 65 år, så stort tack Bertil!  

2 svar på “Nu avgör Länstyrelsen om det blir Rally Sweden eller inte, Østberg gör comeback som co-driver, Sesks planerar för Rally1-tävlingar, än går det att anmäla till ”Finnskogsvalsen”, Ekström knappar in i öknen, ny ”Träningsdag” på ”Knutan” och SMK Hörby-räddare har gått bort!

  1. Hej gamle vän, det verkar som vissa renägare fått hjälp av DOM. Det finns tydligen juristutbildade som ställer upp i alla sammanhang där det kan gå att plocka pengar.

    Jag var med och organiserade rallytävlingar iVästerbotten mellan 1965 och 1978.
    Vi hade aldrig ett enda problem med samer eller renar. Det var före dom penninghungriga advokaterna dök upp.
    Rallyt har inte ett dugg med renskötsel att göra, bara pengar.

    Kollade idag Heidi Ryrlens tävlingshistorik. Megaimponerande.
    Hur många svenska rallyförare körde över 20 tävlingar?
    Jag bugar för Heidi.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *