Bensinstrul för Mikkelsen när Fourmaux satte bästa tid i Japan, WRC funderar på att följa ERC vad gäller ”Q-stage”, WRC-kartläsare skadad i Ukraina, Carlbergs facit är fem år utan krasch och klurigt med sportekonomi…

Andreas Mikkelsen och Torstein Eriksen fick ingen flygande start på ”Forum8 Rally Japan” och tappade nästan fyra sekunder på blott 2,1 kilometer långa ”SS1 Toyota Stadium SSS1”.

Fick slut på bensin med ett halvt varv kvar, förklarade Andreas.

Var tvungen att gunga bilen från sida till sida för att få fram de sista dropparna och det var precis vi kom över mållinjen!

Foto. FIA

Hur detta kan ske i ett team med miljonbudget och massor av ingenjörer som kollar allt, är för mig en gåta. Misstaget för något annat kan det knappast vara tal om, innebar att man tappade 3,7 sekunder till sträckvinnaren Adrien Fourmaux/Alexandre Coria med Puman. Han i sin tur var halvsekunden före Ott Tänak/Martin Jäveoja med hemmafavoriten Takamoto Katsuta/Aaron Jonston, tre tiondelar långsammare.

Foto: Toyota Gazoo Racing WRT

VM-favorit Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe delade femte tiden med Sebastien Ogier/Vincent Landais, 1,3 sekunder efter fyran Elfyn Evans/Scott Martin.

Foto: Toyota Gazoo Racing WRT

I WRC2 tog Nikolay Gryazin/Konstatin Aleksandrov kommandot och var två sekunder snabbare än ”Oliver-utmanaren” Sami Pajari/Enni Mälkönen (bilden). Gus Greensmith/Jonas Andersson som lovat Oliver hjälp i guldstriden körde in på exakt samma tiondel som Pajari. Med stor erfarenhet från japanska sträckor blir det ingen direkt överraskning om Heikki Kovolainen/Sae Kitagawa är med i toppstriden. Nu inledde Toyota-föraren med fjärde tid, 0,1 efter Pajari/Greensmith.

Foto. Rally Japan

Ur skånsk synvinkel så fick Julia Thulins skyddsling Yuki Yamamoto till det som räckte till tionde tid i WRC2.

Foto: privat

Detta innebar även en tredje plats bland ”hemmaförarna” där hans kompis i ”Toyota Challenge” Hikaru Kogure/Tope Luhtinen var snabbast och efter honom smet Hiroki Arai in.

Foto: Toyota Gazoo Racing WRT

Mellan Yuki och Hikaru skilde runt tre sekunder och en liten applåd för Arai som kör en äldre Skoda R5 och som därmed är lite handikappad mot övrigas nyare maskiner. 

Foto. Rally Japan

Nu fortsätter rallyt med åtta sträckor i morgon och där man direkt går ut hårt med 23,6 kilometer långa ”Isegami´s Tunnel”. En sträcka som blev känd ifjol efter att Dani Sordo och Adrien Fourmaux åkte av i samma kurva och parkerade väldigt tätt i skogen. Dagen avslutas med två körningar på ”Okazaki SSS” med första start svensk tid klockan 10.35.  

*

Startordningen i WRC har alltid varit omdiskuterad och många olika system har provat under åren. Numera är det alltid placeringen i tabellen som avgör, vilket då innebär att VM-ledaren alltid får spåra de första dagarna.  Själv föredrar jag det som praktiseras i ERC sedan flera år, en ”Q-stage” där den snabbaste får välja sin startposition först, näst snabbaste efter detta och så vidare. Ett system som fungerar bra och där inga direkta orättvisor kan påkallas.

Foto: Jens Johansson

Nu verkar det även som att WRC kommer att anamma en variant av systemet. Dock med skillnaden att det bara är de tre översta i WRC-ställningen som med ett tredje åk på shake down skulle få lov att välja var man vill starta. Blir alltså möjligt att välja på tre positioner som bil ett, två  eller tre. Övriga från fyran startar på den placering man har i tabellen. Som förväntat är inte alla förare positiva och mest negativa var de som brukar ligga i topp. Spelar nog ingen roll vilket system som beslutas, det blir ändå protester och detta verkar ligger lite i rallyförares DNA oavsett om det är VM eller DM. Någon ville att fyran alltid skulle starta först och de tre andra kunna välja var man ville starta efter denne.  En sak är man dock överens om och det är att dagens system orättvist gynnar ”deltidsförarna” som nästan alltid startade efter de med ”full time”. Nästa möte i FIA World Motor Sport Council kommer att besluta om de föreslagna ändringarna.

*

Vi som var på ”Rally Sweden” för så där 15 år sedan minns säkert ukrainaren Valery Gorban med sin Eurolamp-sponsrade WRC-Mini. Vid sin sida hade han Volodymir Korsia som efter detta ofta synts i flitige WRC2-åkaren Georg Linnamäes bilar.

Foto: Tommy Svensson

Senast Korsia satt i Linnamäes bil var i ”Arctic Rally Finland” 2021 men därefter blev det fokus på kriget på hemmafronten. Fram till för några dagar sedan stred Korsia mot ryssarna men för några dagar sedan skadades han under strider i södra Ukraina. Efter flera större operationer är nu läget stabilt för 31-åringen. Kollade lite och så sent som 2022 tävlande Gorban i Estland med sin Mini John Cooper Works WRC med två segrar som resultat.

*

Det finns många snabba förare i vårt land men med snabbhet följer oftast en och annan krasch. En som verkligen sticker ut i det här sammanhanget är årets ERC Junior-tvåan Calle Carlberg.  Han berättar på Facebook att senast han åkte av vägen var för över fem år sedan i Hässleholms ”Snapphanerallyt” med sin VOC 940. En sten krökte bakaxeln men inte värre än att Calle kom i mål på sträckan men utan service fann han och pappa Torbjörn för gott att bryta. 

FOTO: Tommy Svensson

Detta var för 1929 dagar och 413 sträckor sedan vilket imponerar i den här världen där avåkningar numera tillhör vanligheterna.

Att hitta en hög lägstanivå har varit avgörande för min karriär. Redan som ungdom var målet att åka fort, men säkert och aldrig utmana över min förmåga, förklarar Calle.

– Jag har aldrig riktigt haft råd att krascha bilar och när rally kostar så enorma pengar som det gör och man inte har oändligt med budget så måste man hålla sig inom gränserna för att få en hållbarhet i det hela. Självklart har vi haft moments och slagit bort lite backspeglar hit och dit, men hela tiden har fokus legat på att hålla oss innanför gränsen!

Att smålänningen från Nässjö alltid valt ”safety first” har också belönats och senast med plats i Opel Motorsports ERC-satsning. Men erkänner Calle, ibland har han velat tumma på säkerheten.

Många gånger har man velat öka, till exempel i Royal Rally i år när det saknades lite fart för att hänga med, men vi höll oss till planen och tog bilen i mål. Många säger att man åker för sakta om man inte åker av vägen då och då och det stämmer nog. Men jag har försökt motbevisa det.

I väntan på att få klart hur 2025 kommer att bli, fortsatt ERC är dock måletanalyserar Calle.

Såklart blir motståndet tuffare och tuffare när vi tar steg i karriären vilket innebär att man måste ta mer och mer risker för att hänga med. Förr eller senare sker en krasch, det är ändå rally vi håller på med. Men kan man undvika det så länge som möjligt är det bra…

Sista orden vore något som alla unga såväl som äldre  i rallysporten borde fundera på…

*

Finns väl inga sporter som inte har mer eller mindre ekonomiska problem. Senast i raden åtminstone här nere, är Kristianstad Handbollsklubb som omgående behöver få in två miljoner kronor om inte tjejerna ska riskera att bli klubblösa. Som vanligt gäller inte gamla talesättet, ”rätta mun efter matsäck i sportens värld”. Här övertrumfar klubbarna istället varandra med ekonomiska fördelar för tränare och spelare, med pengar man uppenbarligen inte har.  Ien radiointervju satte ordförande Sam Giertz ”spot on” på vad som var problemet. 

Det är inte kostnaderna som är för höga, det är inkomsterna som är för låga!

Krävs nog att vara minst doktorand i ekonomi för att klura ut detta…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *