Saknar verkligen Rovanperä WRC, överfullt i Torsby innebär gallring (?), två luckor i BRC-kalendern 2025 och ERC-omröstning om fränast R2/Rally4-bil…
Kan inte släppa tanken på att det verkar precis som Kalle Rovanperä inte riktigt trivs varken med sin roll som dubbel världsmästare eller med WRC överhuvdtaget. Någon start i Toyotas superviktiga tävling ”Rally Japan” ville inte Kalle göra, istället valde han att med sin mamma fokusera på en jippotävling i Italien. Nu förklarar han för DirtFish att WRC måste förändras genom att bli både kortare och mindre tidskrävande. Dagens upplägg, ofta start torsdagkväll och målgång på söndag efter lunch innebär enligt Kalle, ”en hektisk helg utan sömn för förare, som också måste ägna tid åt att studera film från sträckorna för att förbereda sig”.
I intervjun lyfts fram helgens ”Fiori Cup” som ett föredöme och som han vann med mamma Tina i högerstolen. Fyra sträckor inne på Cesare Fioris gods, sex deltagare och total körtid på runt 12 minuter är alltså vad Kalle vill se i WRC enligt intervjun, tillåt mig att vara lite skeptisk. Kanske jag hårdrar hans tankar lite, men att dagens upplägg är för krävande enligt Kalle går inte att ta miste på.
– Rallyarrangörer måste göra det mer kompakt, inte så tidiga starter, inte så sen målgång. Då kan folk interagera med förarna när de inte är superupptagna, trötta och arga hela tiden, säger han till DirtFish
Han förklarar att etapperna måste sluta tidigare för att åskådare och tävlande ska hinna med annat än att sitta i bilen hela tiden. Toyota-åkaren är införstådd med att det inte är lätt att hitta tre-fyra sträckor på en liten yta men menar ändå, att det är detta man måste sträva efter. FIA måste jobba i den här riktningen tycker han och direkt bör reglerna ändras så kravet på viss total sträcklängd tas bort. Rent krasst så är en WRC-tävling numera i ”sprintformat” i jämförelse med hur det var på andra sidan 2000-talet. Då handlade det nästan lika mycket om uthållighet och kamp mot naturen som fart. Numera är det i stort sett enbart fart som räknas och därmed menar jag att en stor del av sportens DNA försvinner.
Lite nostalgiskt så är det vad som redan skett här hemma där SM-tävlingar med mer än tio mil SS är extremt ovanliga. Istället är det korta intensiva rallyn med körtider på under halvtimman, gärna på en folkrace/rallycrossbana som är det nya normala. Återkopplar till början av texten, Rovanperäs saknad av WRC efter sitt ”friår” verkar inte vara enorm…
*
Med 120 kontrollerade anmälda till ”Finnskogsvalsen” den 18 januari hamnar nu de som anmäler sig i kategorin ”Ej kontrollerade”. Här är idag 22 ekipage och med över två månader till start blir jag inte förvånad om där kommer minsta lika många till i den här kategorin innan den 18:e. Maxantalet som MK Ratten välkomnar till Torsby är satt till 120 och därför blir det med största sannolikhet tal om gallring, som ska enligt följande. 1: Anmälan inkl. tävlingsavgift skall vara komplett enligt arrangörens föreskrifter och ha kommit arrangören tillhanda före anmälningstidens utgång. 2: Arrangören förbehåller sig rätten till fri gallring.”.
Det sistnämnda är ofta det som föranleder kritik från de ”olyckliga” som oftast har svårt och inte alls konstigt om man betalt i tid, att förstå varför just dom gallrats bort. Speciellt tufft med gallring är det när det handlar om premiär i olika cuper som i Torsby med Volvo Euro Cup, MAS Rallycup och 1300 Rallycup. Av förklarliga skäl så blir det att slå undan benen för bortgallrade förare som verkligen tänkt sig cupsatsning 2025.
I våras råkade Trelleborgs MK ut för samma sak när Bilsport Rallycup hade sin första tävling i ”Rally Anderslöv”. Här gjorde man faktiskt den mest rättvisa gallringen, en hel klass försvann och fick därmed en tävling mindre än resten av BRC-gänget. Rättvist tyckte dock inte alla som hade svårt att förstå varför just deras klass inte fick några poäng. Ändå mest rättvist enligt BRC och jag delar deras uppfattning. Lika enkelt är det inte i Torsby då det är svårt att plocka bort någon av de sju klasserna som alla på något vis ingår någon av de tre cuperna. Tror inte heller att någon av de cupansvariga är intresserade av se just sin cup drabbas så här tidigt på året. Volvo Euro Cup har en extra morot i tävlingen genom att lotta ut fri start om klassen kommer att utgöra 50 procent eller mer av hela startfältet. Räknar man in även de ”Ej kontrollerade” är VEC idag uppe i 63 anmälda…
*
För Bilsport Rallycup återstår lite drygt två veckor innan BRC:general Roger Rooth stänger. Den 1 december är sista dagen sen är kalendern stängd för 2025, meddelas det.
–En tävling per lön, minst två veckor mellan tävlingarna, om ni vill vara en deltävling i BRC så Maila till info@bilsport-rallycup.se när ni har styrelsebeslut på att arrangera och så bygger vi kalendern på hemsidan som vi gör varje år, hälsas det från landets största rallycup.
Så här långt ser 2025 ut så här för de som gillar onotat och tävla under lite enklare former.
1. 12/4. Rally Anderslöv, Trelleborgs MK.
2.
3. 17/5. BadhotelletRallyt, Team Skogsåkarna.
4. 7/6. Gruvrundan, Åtvidabergs MK.
5.
6. 6/9. Klappjakten, Ydre MK.
7. 4/10. Rally Vetlanda, Vetlanda RRC.
8. 1/11. Novemberskölden, Nässjö MK.
Två tävlingar saknas och som vanligt har cupen slagsida mot Småland dit jag även räknar Ydre som visserligen ligger i Östergötland, men bara ett stenkast från Tranås, Vimmerby och Eksjö. Trelleborgs MK är även till nästa år ensam som klubb från Skåne och planerar som vanligt för premiär på Söderslätt den 12 april.
*
På ERC:s hemsida pågår en omröstning om vilka bilar som fansen gillar allra mest och för närvarande är R2/Rally4 i fokus, I kvartsfinal efter att fansen sagt sitt är nu Opel Adam R2 och Peugeot 208 Rally4. Opel körde Emil Bergkvist till seger i ERC-junior medan Tom Kristensson (bilden) fick nöja sig med EM-silver. Totalt fick Adam R2 ihop fyra titlar plus 17 klassegrar under sin fem säsonger. Peugeot är nyare och har fått ihop två titlar genom Pep Bassas och Norbert Major.
Samma duo som nu finns under Stellantis Motorsports fana, Opel Corsa och. Peugeot 208 Rally4 är även de som dominerar 2WD-tävlandet internationellt. Från fabriken har över 500 Rally4-bilar levererats och när nu även Lancia Ypsilon Rally4 inom kort ska börja produceras, lär 1000-målet inte vara alltför långt borta. Klassen är stor och populär i nästan alla länder och där tråkigt nog Sverige utgör ett undantag. Här väljer istället unga förare att lägga motsvarande kostnad för för en Rally4 på en 30-40 år gammal Volvo/Golf/Toyota för Grupp Hb. För att få ännu mer fart hos Stellantis Motorsport presenterades för en tid sedan nya Peugeot 208 Racing. Med ett pris på 38 900 euro plus moms är bilen perfekt för franska racingklasserna F-RC6/FR6.
*
Torsdagen blir bloggfri, vi ses på fredag.
Jag tror det var 1989 som svenska rallyt hade 32st sträckor och alla var unika(du vet säkert), med allt vad det innebär som långa transporter det hade varit något idag ! Vi hann med 11 sträckor och service längs med vägen! Dessa åren var höjdpunkterna enligt mig på tal om DNA!
Tror du inte att K.Rovanperä saknar WRC? Kanske han skulle tycka det var roligare att bilda Team med mig i Krutcupen? Finne som finne….
Intressant tanke…
Det var då rally var rally, förarna rökte och festad på kvällarna och sedan på det igen…