Många nyheter förväntas för WRC/Rally1 till 2025, Rovanperä testade F1 på Red Bull Ring, klent inhemskt intresse för DM-final i Traryd, bättre i Torsbys VEC-premiär och i helgen håller Skåne tummarna för Klara A. i Istanbul.
Om man ska tro flera insatta källor blir där många nyheter i WRC 2025 och där hybridens ”bye bye” redan verkar klart, även om det formella beslutet tas i början av nästan månad. Prischocken från Compact Dynamics för att reparera även bagateller på hybridenheterna, blev för mycket för de tre teamen att svälja. Att sedan förarna tycker att detta tar bort lite av tjusningen med Rally1-bilar, väljer man att bortse ifrån, det är inte de som är med och betalar kalaset.
En annan sak som också lär ändras är årets tämligen misslyckade men framförallt, svårtydda poängsystem. Tanken var god att med att det skulle vara fajt hela vägen in till mål på söndagens power stage, nackdelen var att vinnaren flera gånger fick färre poäng än tvåan. Riktig hur det kommer att förändras har inte redovisats, men en sak är nog klar den som står överst på prispallen är också den som har mest poäng med sig hem.
Egentligen tycker jag att systemet i Junior-WRC med bonuspoäng för varje vunnen sträcka är ganska positivt. Med detta kan även en förare som haft problem, fortsätta jaga poäng även om han inte har med toppstriden att göra. Tilläggas kan att kravet måste vara att man går i mål, om inte försvinner även bonuspoängen.
En annan sak som diskuteras är de hårda testreglerna för WRC-teamen som bara tillåter 21 testdagar utanför egna testområden. Något som Hyundais testansvarige Christian Loriaux är väldigt kritisk mot enligt DittFish. Detta innebär nämligen att man som nu i helgen, måste anmäla sig till mindre tävlingar för runda regeln vilket är kostsamt enligt Loriaux. Toyota har testvägar kring sin anläggning i Finland med en längd på cirka 12 kilometer. Även Hyundai med sitt center i Tyskland och Alzenau testar på egen väg i Finland inte allt för långt från Toyota. M-Sport håller sig till vägarna i Cumbria vilket så klart håller nere kostnaderna. Problemet är att de fasta teststräckorna endast vid få tillfällen överensstämmer med sträckorna på de tävlingar som testerna är förberedelse inför. Det är därför det dyker upp Rally1-bilar i nationella tävlingar och hitintills i år har Toyotas Elfyn Evans och Kalle Rovanperä kört i Arctic Rally före Rally Sweden. Evans körde även HYAcenter Rally som warm up inför Rally Finland.
Andreas Mikkelsen var i Italien och körde inför Kroatien, Ott Tänak i ”Rally Estonia” medan Esa-Pekka Lappi valde Litauen. Flitigast har nog Thierry Neuville varit som kört och kör i helgen i Spanien plus Österrike, inget lämnas åt slumpen i jakten på VM-titeln. Sportsligt är det inte helt schysst då man tävlar mot Rally2-bilar i nationella mästerskap, men oftast väljer man att avbryta före målgång för att inte störa poängfördelningen. Loriaux menar att systemet inte är vettigt då det kostar en massa pengar helt i onödan.
–Det tvingar teamen att på något sätt att försöka göra sina egna asfalt/grussträckor för att spara pengar. Jag tycker att testreglerna borde ses över för att verkligen spara pengar och inte behöva göra fåniga ”låtsasrallyn”!
Varje sådant menar han tar upp till en vecka och då får man ofta mindre än tio mil test.
– Slöseri med pengar…
Loriaux hoppas nu att WRC ser över reglerna och allra helst utökar dagens 21 testdagar. En önskan som kan förstärkas om/när hybriden försvinner. Nytt blir också att teamen inte längre kan hålla hemligt sina inställningar och liknande när ”Command center” införs. Ett sätt att göra rallyfans mer involverad i tävlingarna när teamen övervakas och deras representanter delar med sig av information under pågående tävling. I framtiden blir det möjligt för fansen att ha koll på däckslitage/strategi och hur förarnas olika körstil påverkar tiderna. Även kan man se direkt i mobilen/datorn ute på sträckorna om en förare får problem, men även att kunna ta del av radiokommunikation mellan team och förare liknande som Formel1.
*
I veckan testade Kalle Rovanperä att köra Formel1 med 50 varv på Red Bull Ring i Österrike. Han fick även chans att testa såväl Formel 4 som Formel Renault och efteråt förklarade Kalle.
–En fantastisk upplevelse som jag väntat på länge. Den största skillnaden mellan en Rally1-bil och en F1-bil är förstås att en rallybil rör sig mycket mer, en F1-bil är mer som en gokart, inte mycket fjädringsrörelse men det finns vansinnigt mycket grepp!
*
I morgonkväll klockan 18.00 är det dags för Sydsveriges sista rally för året, Södra Sunnerbo MK:s ”Mörkerrundan” med start/mål i Traryd. Trots att det är DM-final för Småland kommer inte mer än 57 ekipage till start och för distriktet lite oroande, enbart 37 förare kör för klubbar inom Smålands BF. Om man ändå är inne i orosområdet så finns ingen anmäld i klassen för Debutanter. Då är det mer glädjande att Ungdomsrally lockat sex förare. Överhuvudtaget är det ”nästa generation” som dominerar i Traryd och mer än hälften av de anmälda hör hemma i antingen ungdom eller C-klassen. A-förarna verkar vara hemma och fira Mårtens Afton, bara nio anmälda plus så klart några i klassen för Appendix K.
*
Lite skillnad mot ”Finnskogsvalsen” i Torsby den 18 januari där man redan är på väg att nå maxtaket på 120 bilar. Detta trots att tävlingsledaren hos MK Ratten, Anders Gustavsson inte stänger för anmälan förrän om två månader. Tävlingen är premiär för MAS Rallycup, 1300 Rallycup och för allt hetare Volvo Euro Cup. I de klasser som är öppen för VEC:are (VOC – GruppF- Appendix K) finns idag 38 anmälda av de 83 totalt, där SMK Hörbys Håkan Bercic är en.
– Det vore ju häftigt om vi kunde nå upp till att fortsatt vara 50% av det totala startfältet, menar Ted Malm, VEC-ansvarig.
Då krävs det om min huvudräkning stämmer, att minst 22 ytterligare Volvo-åkare i de tre klasserna anmäler sig innan den 9 januari.
*
Inte riktigt samma tryck i inkorgen för anmälningar till Supercupen-premiären ”Tierpsrundan” helgen före Torsby. Den 11 januari hoppas MK Tierp att vintern har nått Uppland men så här långt verkar man vara skeptisk ute i rallygaragen. På något annat vis tolkar jag inte att bara sex ekipage är anmälda…
*
Kristoffersson och bröderna Hansen må ursäkta men i helgens final för World RX hålls alla skånska tummar (hoppas jag?) för att Klara Andersson, SMK Hörby får till ännu en fullträff efter pallplatserna i Höljes och Ungern.
Inför tävlingarna på Istanbul Park är Klara sexa medan kompisen hos CE Dealer Team, Niclas Grönholm är femma. 17 poäng skiljer till ”Marcus Poika” (grabb på svenska) som haft en hackig säsong. Portugal gick hyfsat för honom med totalt 40 poäng med sig hem. Klara hade det motigare, 27 poäng kunde hon placera på prishyllan i Lunda-lägenheten. Som jämförelse fick Johan Kristoffersson ihop 53 poäng samma helg och VM-tvåan Kevin Hansen, 50 poäng. Grönholm summerar helgens taktik.
– Målet är att hitta tillbaka till samma starka form som vi hade i början av säsongen!
Grönholm har fortfarande stor möjlighet att bli trea men då måste allt stämma dessutom på en för både honom och Klara, ny bana.
– Blir nog till att först lära sig den men vi är båda fast beslutna att avsluta på allra bästa sätt!
*
I morgon är det som vanligt vid den här tiden på året bloggfritt då det firas Mårten Gås i Hörby. Vi ses på söndag och fram till dess ha en trevlig helg!
Kaveri betyder kamrat, pojke heter poika på finska.
Tack min finska är numera lite knackig, är korrigerat!