Hybrid kan försvinna i WRC redan 2025, Mille testar i Polen inför Junior-WRC, familjen Fransson tar ”fransyskan” till Valencia, VEC planerar för final i TV-Svängen, fortfarande stiltje i Slimminge och Hässleholm klubb avförd från SBF.

Finns nog många som trodde att hybrid i WRC skulle fortsätta fram tills att det kommer nytt reglemente om några år. Såväl teamen som FIA har varit positiva till denna ”miljöhöjare” men som åtminstone jag är är tveksam till verkligen gör någon större nytta, då den bara används under korta sekvenser i ett rally. Lite grann spel för galleriet och mest ett sätt för FIA att visa att man tar miljöansvar, medan den praktiska nyttan troligen är försumbar.  

Foto: Jens Johansson

Nu är det dock annat ljud i skällan efter att det framöver tillkommer kostnader för WRC-teamen när batterileverantören Compact Dymamics nu vill reparera hårdvaran istället för som tidigare, bara ”restart” efter haveri. Till DirtFish har kommit uppgifter att det framöver måste läggas till runt en miljon euro 2025 enbart för detta. Varje reperation ska enligt källor, landa på kring 50 000 euro och nu protesterar teamen. En omröstning om hybriden ska behållas eller ej, är planerad hos WRC Commission och World Motor Sport Council senare denna månad. Jag vet vad jag hoppas på för utfall…

*

Efter att ha avslutat jobbet i ERC Juniors med seger väljer som bekant Katrineholms Mille Johansson att redan i helgens final ”Rally Silesia” att känna på nästa års tävlingsredskap, Ford Fiesta Rally3. Återigen är det hans team IK Sport som sköter bilen som lite uppvärmning inför Junior-WRC till nästa år, hans pris för EM-segern. Här körs med samma Fiesta och 4WD och för att ge samma känsla väljer Mille att använda Hankook-däck som blir enhetsdäck i såväl WRC som SM här hemma.

Tack till både IK Sport och Hankook som stöttat upp budgeten för EM-finalen. Blir en fantastisk test inför nästa år och även första åren som jag kör fyrhjulsdrivet på asfalt, säger Mille till erc.com

Målsättningen är låg från Mille och Johan Grönvall så starten ska mer ses som test berättar 19-årige Mille.

Siktar inte på någon placering i toppen, istället mer att få en bra känsla för hur bilen uppför sig på asfalt.

I klassen ”ERC3” får Mille och Johan sällskap av tre andra bilar, två polacker, Igor Widtak och Hubert Kowalczyk samt lite mer kände kroaten Martin Ravenscak som även precis om Widtak, körde i Värmland i somras.

*

I går kom ännu ett namn för FIA Motorsport Games i spanska Valencia. Det är mycket kände Vimmerby-föraren som dock bor i Hultsfred, Kjell Fransson som antar utmaningen i hop med sonen Peter. Bilen blir deras minst lika kända som ovanliga, Alpine-Renault A310 V6 i klassen Historic Rally. Här får ”Bygg-Kjell”möjlighet att köra både grus och asfalt med fransyskan. 

Mina nerver är väldigt spända, man slits mellan hopp och förtvivlan vad man gett sig in på. Jag törs knappt inte röra bilen nu, motorn är nyrenoverad och vi har testat så den fungerar. Men nu får hon stå i garaget och så ska vi putsa henne tills vi åker, förklarar Kjell och lägger till.

–  Jag har aldrig vart utanför Sveriges gränser, så jag har ingen susning om vad vårt tempo räcker till. Jag är ödmjuk, men när vi står på startlinjen så vill man alltid vinna!

*

Volvo Euro Cup är nu nästan avslutad, återstår bara prisutdelning och infomöte i Linköping den 23 november. Även här är intresset stort, så stort att VEC-basen Ted Malm fått omlokalisera av utrymmesskäl och ny adress för ”PRICEAWARD & CONFERENCE” ärQuality Hotell Ekoxen. Hit har 107 ”VEC:are” anmält sig som där lär få höra mer om säsongen 2025 och då bland annat om tänkta finalen som blir i SMK Hörbys ”TV-Svängen” den 20 september. 

Foto: lars Svensson

Tävlingen fyller 60 år och inför detta har klubben diskuterat hur man kan göra för att sätta guldkant på denna skånska rallyklassiker. När Malm så kom med erbjudande att lägga finalen för Volvo Euro Cup hit, var inte betänketiden så lång berättar ordförande Malin Lindström.

Det var med glädje som vi tillsammans med Ted skissat på vad det skulle innebära för oss som arrangör att ha TV-Svängen som deltävling i VEC 2025 när vi firar 60 år.

Nu hoppas Malin och SMK Hörby att ett stort gäng Volvo-åkare ska bli de som svarar för guldkanten i september 2025. TV-Svängen i likhet med stort sett alla tävlingar i landet, har med åren bantats ner både vad gäller antalet och längden på sträckorna. Att det inte längre är som på 60 och 70-talet vet alla, som till exempel 1975 när TV-Svängen som då var SM-tävling innehöll 18 sträckor. Skälen till detta är många, bland annat att vägnätet minskat, svårigheter att få köra på allmänna vägar och kanske det allra största, funktionärsbrist. Det planeras dock för ett omtag i SMK Hörby och redan nu har ”nygamla” sträckor börjat bearbetas för att få till ”VEC-längd” i jubileums-tävlingen.   

Riktigt roligt att lägga en tävling här nere i Skåne hos min hemmaklubb och vi har ju verkligen lyckats fördela tävlingarna hyfsat över landet då vi 2025 satsar på tre deltävlingar i Sverige med start 18 januari i Torsby följt av 31 maj i Tierp samt den 20 september i Hörby, menar Malm. 

Utöver detta kommer cupen som alltid också att ha ett antal tävlingar utanför Sveriges gränser och en komplett kalender för nästa år hoppas jag kunna presentera inom kort. 

Malm förklarar att han har många förfrågningar om att få VEC till just deras tävling och redan nu är två tävlingar beslutade för 2026.

När vi släpper 2025 års kalender kommer vi även att släppa 2026 och 2027 års kalendrar som eventuellt kan bli korrigerade längre fram men detta är mer avsiktsförklaring mellan oss och klubbarna.

*

I går vädjade Trelleborg MK:s ordförande Kai Koivuranta om tävlande till nya ”Slimminge Sprinten” den 26 oktober. Motorbloggen ställer som vanligt upp och puffar på, men även idag står antalet anmälda fortfarande på sex bilar. Som alla förstår hänger tävlingens vara eller icke vara på en ytterst skör tråd, så in och anmäl er. Efter söndag klockan 18.00 är det för sent…

*

Under tiden på Kristianstadsbladet hade jag tillfälle att flera gånger fotografera Dragracing med Hässleholms Dragracing Klubb som arrangör. Först ute på pensionerade militära flygfältet i Rinkaby men när så myndigheten sa nej, flyttade man verksamheten till ett nytt nerlagt flygfält utanför Knislinge, Bivaröd. Detta fält är numera privatägt och sista åren jag var där, fick jag ändå känslan av att detta nu skulle bli permanent bana för klubben.

Foto: Tommy Svensson

Uppenbarligen har det inte blivit så och nu har klubben  avförts från SBF:s-medlemsförteckning. Motiveringen är ”trots påminnelser, ha undvikit att betala medlemsavgift till förbundet under två på varandra följande år.” Även om dragracing inte är min kopp te, så är det alltid tråkigt när klubbar går i graven. Jag lider med alla som lagt ner kropp och själ i ”sin klubb” men som till sist, når vägs ände!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *