Blir Toyota ensamt som ”fabriksteam”, ingen Kina-final för World RX, Hannah J. på plats hos M-Sport Poland, bara 46 till Södras DM-final, Kristianstad-Jesper redan klar DM-vinnare i Södra, det blev pallen för Johnston och dags för Arena Rally.

Bekräftelsen att Hyundai kommer att inleda verksamhet i långloppracingserien  ”WEC” och då kanske på bekostnad av WRC har sänt chockvågor över rallyvärlden. Nu snackas det om att ”PH Sport” kan komma att ta över WRC-biten vilket i så fall skulle innebära att Toyota blir ensamt kvar som fabriksteam.  Nu kommer dessutom rykten att hela WRC är till salu efter att nyhetsbyrån Reuters avslöjat att WRC Promotorn aviserat att de kommersiella rättigheterna ”is for sale”.

Foto: Hyundai Motorsport

Med risk för att svartmåla men en gyllene framtid för Rally-VM ser jag inte framför mig, åtminstone inte inom den närmaste framtiden…

*

Om det är skakigt i WRC så är det inte lugnare inom World RX och nu har det bekräftats att det inte blir någon final i Kina som planerat. Enligt Kenneth Hansen har inte kineserna lyckats uppfylla avtalet med World RX. Nu måste man hitta ett nytt land, dessutom utanför Europa som är villiga att arrangera en final på bara tre månader. Att hitta ett sådant utanför Europa är ett krav för att serien ska få behålla sin VM-status… 

Foto: CE Dealer Team

*

Nu har Hannah Jakobsson och de andra 14 tjejerna i WRC:s ”Beyond Rally Female Talent Development” anlänt till Polen och Krakow. Här hos M-Sport Poland ska de genomgå en tre dagar  lång utvärdering för att en trio tjejer i slutändan får chansen att köra med Ford Fiesta Rally3 i ”Central European Rally” i nästa månad. Efter detta utses en ur trion för att köra hela Junior-WRC 2025.

Fot: Red Bull Content Pool

 Under de tre dagarna kommer varje deltagares körförmåga, mekaniska kunskaper och medienärvaro att testas. Men även genom prov med en rad utmaningar från praktisk och teoretisk teknisk kunskap.  2023 års FIA Junior WRC-vinnare William Creighton och norske rallymästaren Eyvind Brynildsen är med och kollar på själva körningen. Emil Lindholms co-driver Reeta Hämäläinen, följer utvärderingarna av hur man hanterar noter och rek. De som i slutändan bestämmer vilka som blir de lyckliga är Burcu Çetinkaya, ordförande för FIA Women in Motorsport Commission, Pernilla Solberg, ordförande för FIA WRC Rally Commission, Maciej Woda, VD för M-Sport Poland, Isolde Holderied, tidigare WRC-förare och Peter Thul, sportchef hos WRC Promoter. På onsdagkväll kommer de tre som fått juryns gillande och köra ”CER” att presenteras och här håller vi alla tummar som finns för 21-åriga Hannah.

*

Lördagen den 28 september avslutas Södras Rally-DM i Vinslöv med ”Temahallen Grussprint” där Hässleholms MK är ansvariga. En kort final med bara 12 kilometer SS dessutom uppdelat på två sträckor som dubbleras, alltså är varje typ tre kilometer långa. Att detta upplägg inte medverkar till ”man ur huse är inte helt överraskande, vilket de blott 46 anmälda vittnar om. Medan de fem tidigare DM-rallyna legat runt 70 anmälda måste så klart finalantalet vara en mindre besvikelse. I fjolårets motsvarighet ”AMC-Sprinten” med liknade upplägg, snuddade man ändå samma antal som i årets tidigare deltävlingar, knappt 70 bilar. 

*

Idag kom även den uppdaterade DM-ställningen och en enkel analys visar då att det som Södras rallyansvariga Ola Schönström och Sebastian Steiner hävdade vid säsongens början stämmer. I Skåne/Blekinge finns cirka 80 aktiva rallyförare på grus förklarade SGA-duon. När man så ser att totalställningen i DM innehåller exakt denna siffra efter fem tävlingar (75 förare) så är 70 anmälda i snitt till DM-rallyn helt naturlig.  Nu finns det drömmare som ser tillbaka till tider när våra tävlingar lockade dubbelt så många tävlande och mer därtill, men då är det som sagt enbart drömmar. I min värld är det bättre att ”laga efter läge”, alltså hur verkligheten ser ut och enda möjligheten att få fler startande är att på något vis återupprätta samarbete med Smålands BF.  DM-ställningen inför finalen ”Temahallen Grussprint”.

Trimmat.

1. Johan Green Hässleholms MK Toyota 72p.

2. Hans Johansson Olofströms MK Volvo 68p.

3. Johannes Haralds. Hässleholms MK Toyota 66p.

4. Joacim Kristians. SMK Hörby Toyota 65p.

5. Ola Wingren SMK Hörby Volvo 57p.

Går att notera att Johan Green har slagläge i Trimmat då han får tillgodoräkna sig alla poäng från finalen. Så även klubbkompisen Johannes Haraldsson medan Hans Johansson måste räkna bort minst en tio poängare…

Standard A.

1. Jesper L. Odenm. Kristianstads MK Toyota 125p.

2. Lars Svensson Hässleholms MK Golf 94p.

3. Oliver Larsson Sjöbo Mk Volvo 67p.

4. Kurt Ekelund Hässleholms MK Golf 32p.

5. Niklas Karlsson Karlskrona AK Volvo 20p.

Jesper Larsson Odenmalm går obesegrad genom DM-serien och tvåan Lars Svensson har ingen chans att nå fram till guld. Golf-åkaren får nöja sig med ett lika säkert silver.

Foto: Tommy Svensson

Standard B.

1. Jim Nilsson SMK Hörby Volvo 91p.

2. Linus Larsson Arlövs MC BMW 71p.

3. Robin Liljegren Karlskrona AK Volvo 65p.

4. Lars langwagen Karlskrona AK Golf 50p.

5. Karlj. Ingesson SMK Hörby BMW 40p.

5. Ingemar Månsson SMK Hörby Volvo 40p.

Är mycket jämnare än det ser ut, då Jim Nilsson måste räkna bort en 17-poängare medan Linus Larsson redan har en ”nolla”. I praktiken skiljer det bara tre poäng mellan de båda, så först i mål vinner DM.

Foto: Tommy Svensson

B-Förarcupen

1. Lars Svensson   Hässleholms MK Golf       91,5p.

2. Linus Larsson   Arlövs MC       BMW   76,5p.

3. Oliver Larsson Sjöbo MK Volvo   69p.

4. Mikael Larsson SMK Hörby Volvo     67p.

5. Hannes Håkansson Asarums MS Volvo     50p.

5. Jonas Gustavsson Hässleholms MK Volvo     50p.

Foto: Tommy Svensson

C-Förarcupen.

1. Lars Langwagen Karlskrona AK Golf 95p.

2. Robert Svensson Asarums MS BMW 90p.

3. Henrik Krondahl SMK Hörby BMW 79p.

4. Christer Alfredsson Asarums MS Volvo 58p.

5. Marie Ragntoft SMK Hörby Volvo 51p.

Totalställningen.

1. Jesper L. Odenm. Kristianstads MK Toyota 125p.

2. Lars Svensson Hässleholms MK Golf 94p.

3. Jim Nilsson SMK Hörby Volvo 91p.

4. Johan Green HässleholmsMk Toyota 72p.

5. Linus Larsson Arlövs MC BMW 71p.

*

Foto: Tommy Svensson

Det blev en pallplats för Sean Johnston/Alexander Kihurani i debuten hemma i USA. I ”Overmountain Rally Tennessee” blev det klasseger med Ford Fiesta Rally3 och trea totalt för ”Han med mustaschen”. Före sig hade han suveränerna i ARA, Travis Pastrana och Brandon Semenuk, Subaru WRX. För Semenuk innebar andra platsen att han för tredje gången är Amerikansk Mästare.

Foto. Subaru USA

*

Kommande helg är det premiär för ”Arena Rally” SMK Sala Motorstadion och den28 september är det dags för Torslanda att hantera detta ”Krutcupen- arrangemang”.

Du kan köra med vilken bil du önskar och är ett perfekt sätt att prova på bilsport. Det är ingen startavgift utan en försäkringsavgift på 200 kronor per förare, medåkare.  Detta sker med eller utan tidtagning, hälsar arrangören.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *