Latvala menar Oliver är mogen för Rally1, danskt i 4WD-toppen av SSM, många turer men nu blir det Volvo för Rådström med ny kartläsare, Tom K. i italiensk Skoda, VEC är att räkna med, Hussi lämnar Joonas Skoda och Simons tester har gått bra.

Kan där ligga något i ryktet med Oliver Solberg som en del av Toyota Gazoo Racing för 2025? Hos DirtFish säger Jari-Matti Latvala att Oliver är mogen att återvända till Rally1

Vad jag sett här i Finland så verkar det så. Han har verkligen visat bra kontroll, fokus och gjort ett jättebra jobb, menade Latvala.

Men att gå till att lova en plats i teamet gör inte Latvala, tråkigt nog för Oliver står nog Sami Pajari i vägen

Att få beröm av Latvala betyder mycket menar Oliver.

Först och främst är han teamchef hos Toyota vilket är min dröm att få tilhöra!

Få se om drömmen besannas en dag, ingen tvekan utan att ”Petters gutt” förtjänar så… 

*

I ”Snapphanerallyt” körs även nya ”Sydsvenska Mästerskapet” som tråkigt nog inte fått den uppmärksamhet som samarbetet mellan Södra och Smålands BF förtjänar. Nu kom man sent ur startgroparna och släppte nyheten bara någon vecka före premiären ”Dackefejden”, så inte alls konstigt att inte alla har full koll på ”SSM”. Efter Hässleholm återstår finalen med ”TV-Svängen” i Hörby den 7 september där de fyra mästarna ska koras. Dessa tävlar i ”4WD-2WD-Standard-Ungdom” och kommer att få sina priser i samband med Smålands prisutdelning i höst.

Foto: Lars Svensson

Dubbelt danskt i toppen av 4 WD efter de två första tävlingarna där Mick Fraas leder före pappa Johannes. Frågan är om de lyckas behålla ledningen efter Hässleholm, då både Mattis Olsson och Robin Adolfsson trycker på bakifrån. I 2WD handlar det om ”bilbytarna” Johannes Haraldsson och Kristian Johansson plus Pontus Berglund som är de enda på ”Topp 6” som kör i helgen.  I Standard står trion Robin Liljegren, Johan Pettersson och Robin Thörnberg alla på 25 poäng och där helgen kommer att särskilja. Åtminstone mellan Liljegren och Thörnberg som är de enda i trion som kör deltävling tre. Törs nästan redan nu utropa Emil Karlsson till vinnare av Ungdom efter sina två raka segrar. Ett lugnt tips då ingen av de som är närmast i tabellen kör ”Snapphane”.

*

Vad gäller Dennis Rådström/Sunniva Rudis start i Hässleholm har det varit minst sagt rörigt. Dennis anmälde sig med pappa Arnes Volvo 262 som är en Appendix K-bil men valde att istället köra i Trimmat 2WD. Bara detta förvånade med tanke på att det finns en klass i tävlingen där bilen rätteligen hör hemma. När sedan startlistan släpptes i början av veckan så fanns Dennis som femte bil i 4WD med #16 men nu med GK Doors Polo R5. Inte heller detta verkar nu gälla, utan på teamets hemsida står att läsa att Polon inte är startklar så nu är det återigen Volvo 262 för Dennis och Sunniva. 

Foto. Rådström Motorsport

Idag bekräftas också att ryktet stämde som sa att Sunniva Rudi tar en permanent plats vid hans sida i Polon resten av säsongen. Inte allt för länge sedan som ”rallyentrepenören” från Karlskrona, Tim Liljegren gjorde samma sak och presterade norskan som ny kartläsare. De båda hann med två SM-starter ihop vilket kröntes med 2WD-seger i ”Rally Uppland” De som köpt programmet för rallyt i morgon missar också att Patrik Flodin/Göran Bergsten är anmälda med Polon från GK Door. SM-ledaren har #77 på bilen och startar direkt efter Tom Kristensson/Andreas Johansson (#5)med den italienska Skodan. Allra först kör MAS-ledaren Christer Hedlund/Jeanette Kvick Anderson med Polo R5. Första start är klockan 13.00 från Hässleholmsgården, Därefter väntar välkända sträckor, Hissmossa, Röshult och Hovdala där de två första körs dubbelt.

*

För Tom Kristensson/Andreas Johansson väntar ett helt nytt team, italienska MS Munaretto och deras Skoda Fabia Rally2. Tidigare i år har Tom kört med Keane Motorsport men som är mitt uppe i att förbereda inför ”ERC Barum Czech Rallye Zlin” och därför inte hade möjlighet att åka till Hässleholm. Som vanligt missar inte Tom att tacka alla sina samarbetspartners som gör det möjligt för honom att leva sin dröm. Men i sommar har det mest varit körning med ”Event-940:an” där målet är att knyta ännu tajtare band med samma partners. 

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Nu är det därför lite återstart förklarar SMK Hörby-föraren

Jag har inte kört någon tävling sen SM-tävlingen i Tierp i slutet på maj, så det känns bra att få till det att kunna köra Snapphanerallyt. Den blir i en Skoda Fabia RS som tidigare i år, utan MS Munaretto, som jag har haft en del samarbete med tidigare, förklarar Tom.

*

Över till Danmark där det nästa helg är dags för ”DSR4” och där Volvo Euro Cup utgör en betydande del av startfältet. Att ha koll på antalet anmälda i danska rallyn är inte helt lätt, men om jag får till det så är där 41 bilar med DK-skyltar plus 24 i VEC. Alltså utgör Volvo-åkarna anförda av SMK Hörbys Ted Malm en icke föraktlig del av startfältet. I de nordliga delarna av Jylland är det asfalt som gäller och samma sak med nästa stopp som blir i tyska ”Ostsee Rallye” den 6-7 september. En tvådagars-tävling i Lehnsahn i norra Tyskland med många poäng att köra om. 

*

Team Skåabs Stefan Kristensson tvingas stå över sitt andra framträdande med JC Racetekniks Audi på grund av skada. När Rally X drar till Tyskland och Estering ersätter istället Nitrocross-stjärnan Robin Larsson skåningen. För Robin blir detta lite ”warm up” inför premiären i USA och Richmond. 

*

På söndag stänger anmälan för näst sista deltävlingen i Rally SM, ”East Sweden Rally”. Näst intill lika stort intresse som senast i Tierp som hade 72 anmälda och i Linköping är det idag 70 SM-sugna.  Till detta kommer så ”Östgöta-klasserna” som samlat 21 ekipage. En snabbkoll visar att de allra flesta tidigare SM-åkare är anmälda, saknas gör däremot Team Nybes Albin Nordh och Jonas Åkesson.

*

Idag meddelade Janni Hussi att hon inte längre ska läsa noterna åt Lauri Joona i WRC2. Ett jobb hon skött sedan slutet av i fjol men som i och med målgång i Rally Finland som trea nu när avslutat.

En fantastisk rallyresa tog slut förra veckan i Jyväskylä. Resan har varit oerhört lärorik och har innehållit både upp- och nedgångar, samt skarpa svängar, skrev Hussi på Instagram.

Hon berättar även att beslutet togs tidigare och att det nu väntar nya utmaningar för den välkända finska radiorösten. Det var efter ett radioinslag med Sami Pajari för två år sedan där hon ifrågasatte hur svårt kan det vara att var kartläsare som allt började. Pajari erbjöd henne att prova i hans bil och på den vägen är det. Ifjol läste hon i finska mästerskapet åt Heikki Kovolainen innan hon tog plats i Joonas Skoda. Verkar dock inte som att hon tänker återvända till radiostudion direkt utan fortsätta med notläsningen. 

Framtiden är inte huggen i sten, men om något är säkert så är det att jag kommer att fortsätta på rallybanan. Jag kan inte vänta på att se vad framtiden har att erbjuda!

Närmast väntar Jari-Matti Latvala och hans Toyota Celica GT4 på Hussi när hon ska lotsa honom i ”Lathi Historic Rally”.

*

Väntas tider för AM Elteknik Rallyteam när det ännu återstår en stund innan sträcka 1 i ”ADAC Rallye Stemwelder Berg” inleds (18.00) för Simon Andersson/Jörgen Jönsson. Efter ett par mindre lyckade tävlingar har ändå paret en teoretisk chans på andra plats i Tyska Mästerskapets klass för Rally4-bilar.  Fyra sträckor körs idag och totalt är det 14 mil SS som väntar.

Lite nya grejor på vagnen och uppdatering på motor. Testet igår gick bra så det blir en intressant helg, hälsar Jönsson  från högerstolen.

Foto: Kristian Lindberg

På serviceplatsen håller farfar Östen, pappa Mats ställningarna ihop med Pamela och Håkan Oddshammar.

*

I morgon får ni klara att underhålla er själva då Motorbloggen befinner sig i Hässleholm och ”Snapphanerallyt”. Den här gången är det förutom bloggen även som officiell mediarepresentant för Kristianstadsbladet/Norra Skåne, man kan bli nervös för mindre…

Trevlig helg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *