Mille J. ny ”Kung på Slottet”, Gustav J. toppar ”VEC1”, SSRC-kalendern ligger fast, ”EP” fick perfekt WRC-uppvärmning, Klara A. rullade i Skottland, fyra svenska BMW till Gammelrand och även äldre rallybilar kan vara säkra.
Katrineholms egen stjärna Mille Johansson med värmländske kartläsaren Johan Grönvall visade att man är kvar i sitt ”vinnar-flow” när man ändå lite överraskande, vann ”Slottssprinten”. På vägarna kring Ericsbergs Slott lyckades Mille i sin Skoda-debut med Tisse Racings Fabia Rally2 betvinga tidigare ”kungen” Jari Liiten/Mikael Johansson med betydligt mer mil i Skoda än mer 2WD-vane Mille. 4,1 sekund skilde mellan de båda och då hade Katrineholmaren vunnit fyra av de fem sträckorna, den sista tog Liiten.
Trea och distanserad med minuten blev Hyundia-åkaren Kenny Stavbom/Mattias Andersson. Försvann tidigt (SS1) gjorde GK Doors Christoffer Haglund/Martin Holmdal somefter att ha missat en vänsterkurva gjorde taklägg med Polon.
Lite för att inte säga en hel del kärlek, krävs för att få bilen klar till ”Snapphanerallyt” om en knapp månad…
Värmländsk 2WD-seger med röd BMW innehållande André Nygren/Emil Olsson, dessutom fyra totalt vilket vittnar om tempot. Tätt värre efter BMW:n då tvåan Tommy Eliasson/Rickard Svensson, Storfors och Volvo bara var 7,8 sekunder långsammare. Än mindre skillnad ner till trean Jonas Björnvad/Lina Holmgren med Polo, Mälaröarnas MK. En sekund skilde och till fyran från Tierp, Johan Wesslén/Valkyria Edlund ännu mindre, 0,6, efter slutade Forden. Liten marginal blev det i totalen där B-föraren Tobias Hult/Lina Fredriksson, Nyköping hade 0,1 sekund upp till sjunde totalt. Här slutade Filip Ekenved/Kim Pettersson, Göteborg och Volvo tvåa, 0,3 före värmlänningarna Robin Gustavsson/Erik Bergström.
Skånskt trots klubbadress Älmhults MK, med Adam Grahn där SM-rutinerade Maja Bengtsson gjorde debut i högerstolen. Deras Ford Fiesta Rally4 hade 1,3 sekund upp till andra platsen. Bästa VOC/GruppF kördes av Nyköpings Daniel Suvala/Patrik Johansson men då paret inte kör i Volvo Euro Cup blev det istället Fryksdalens Gustav Johansson/Per Wiksten (2.a i klassen) som tog full pott hos VEC:arna. Längre ner berättar Ted Malm, VEC-ansvarig om cupens öden och äventyr på ”slottet”. Näst snabbast i GruppE blev Kristianstads Jesper Larsson Odenmalm/Josefin Ingvarsson. Dock rejäl marginal upp till vinnaren från Gotland, 44,3 sekunder före var Linus Erixon/Mikael Nilsson. Ungdomsrally vanns Theo Thorszelius/Peter Johansson, Rasbo MK. I Appendix K för de äldre bilarna blev det Saab-seger med Fagerstas Tommy och Mikaela Wikström. Deras svarta V4:a var halvminuten före Anderstorps Thomas Theorin/Maria Björk Svensson. Deras gröna Volvo Amazon höll Amazon-kollegan Håkan och Jesper Holm bakom sig med samma marginal som Thomas hade upp till seger.
I ”nya Appendix K” eller ”240-klassen” vann värmlänningen Arne Rådström/Kent-Ola björklund med Volvo 262. För mig som gillar omväxling, är klassen ingen större upplevelse och först på 18:e plats kom något annat än Volvo och då en Ford Escort. Som väntat blev även årets upplaga succé med massor av publik på de fem åskådarvänliga sträckorna. 181 ekipage startade och av dessa nådde 145 målet och kunde där med glädja ägna sig åt ”After Rally” i skuggan av det vackra slottet.
*
Från Ted Malm kommer så en egen redogörelse.
”Då var helgen till ända och tredje deltävlingen av VEC likaså. Ett knappt 50 tal bilar kom till start i de fyra olika VEC-klasserna. Teamen möttes som vanligt av fina vägar med ett perfekt arrangemang runtikring.
I VEC 1 så landade dagen i en tät batalj mellan redan ledande Gustav Johansson före Robin Thörnberg. Vinnande ur bataljen gick Gustav som därmed leder cupen före Robin med 45 poäng. Efter Robin strider David Pettersson om sin tredje plats före Arvid Larspers på en fjärde plats. I VEC 2 var snabbe Ville Larsson från Kullings den som tog hem segern före norrmannen Öystein Hansen som fortsatt leder cupen före Katrineholmaren Krister Olsson. Krister som för övrigt värmde upp på fredagen genom att köra med sin AppK Opel Kadett tyvärr med DNF i resultatlistan. I VECC1 som är klassen för AppK under två litet var favorittrycket på ledande Håkan Holm. Håkan hade en bra dag fram till den beryktade näst sista svängen där Amazonen ville kelas med betongfundamenten. Håkan tog hem andra platsen efter Stefan Norberg i sin 142a. Dock leder Håkan cupen betryggande före Ola Eklund Dagens getingbo får man nog kalla VECC2 som togs hem av vilt satsande Arne Rådström som gjorde debut i cupen. En annan som debuterade i cupen vara Torbjörn Pahlin som dagen till ära tog hem powerstage och slutade som femma i klassen. Upp i ledning igen i cupen klev Janne Blom efter resultat som trea. I tabellen leder Janne nu med 11 poäng före Håkan Lindh. Cupen hade lockat ganska långväga gäster eller vad sägs om Keith Mainland från Skottland med Angelica Fuentes från Mexico, tre norska ekipage.Likaså Lennart Landström från Lycksele hade en bit till Katrineholm. Sammanfattningsvis en fantastisk helg med siktet inställt på nästa tävling som är Danska mästerskapstävlingen Juelsminde i mitten av augusti.”
*
Nu meddelar hårt prövade arrangören av nya SSRC (Svenska Sprintrallycupen) att de två inställda tävlingarna (Kristianstad-Älmhult) inte kommer att ersättas. Thomas Borssén i cupledningen, förklarar:
– Vi har sett över möjligheten att ersätta de två sprinttävlingarna. I dialog med våra tävlande har vi inte hittat något som passar in och vi kommer därför inte att ersätta de inställda deltävlingarna.
Därmed blir det sex deltävlingar i SSRC och den förändrade poängtabellen som gjordes om tidigare under säsongen, gäller fortfarande och poäng kommer nu att utdelas i respektive förarklass i standard och 2WD. Nästa anhalt för SSRC är ”Semesterturen” med Södra Sunnerbo MK som arrangör. Nästa söndag den 21 juli klockan 18.00 stänger anmälan och idag är där 44 anmälda där det finns plats för max 60 tävlande.
*
Esapekka ”EP” Lappi fick exakt det genrep inför sin comeback i WRC som han önskade när han vann ”Orlen Lietuva Rally” med snudd på tre miner med Hyundai i20 Rally1. Egentligen nästan fyra minuter då han och Janne Ferm inte passerade fem av de digitala chikanerna på ett korrekt sätt. För detta fick man i likhet med många andra tidstillägg, i deras fall 45 sekunder.
Tvåa slutade hemmaföraren Vaidotas Zala med Skoda Rally2. Även i Litauen rådde ”svensk sommar” (sol varvat med regn) vilket gav ”EP” bra förutsättningar när WRC gör debut i Lettland kommande helg. Nu tvingades han även pruta lite på satsningen då helgens tävling genomfördes med samma bil som han även ska köra i ”Tet Rally Latvia”. Någon Tänak-laddning var därför inte att tänka på…
*
I väntan på att Extreme E ska avsluta sin helg i den skotska kolgruvan kan jag bara konstatera att tävligen inte riktigt gick Klara Anderssons väg. I Q1 ledde Klara men lyckades rulla på taket över mållinjen vilket resulterade i en skadad bil och bestraffning fö teamet. Turligt nog klarade sig Klara oskadd och efter några timmars hårt jobb av Sun Minimeal teamet var bilen ”race ready” igen. Finalen vanns sedan av Kevin Hansen och Molly Taylor i E.ON Next Veloce Racing.
*
På söndag är det tid för ”Svampasprinten” på rallycrossbanan strax utanför Tomelilla. 55 anmälda är en fin siffra för en tävling som körs helt och hållet på banan och utan någon mästerskapstatus. Dessutom med konkurrens av tidigare bland svenskar så populära, ”KOMO Rallysprint” i Gammelrand söder om Köpenhamn. I år är det däremot lite färre ekipage med svenska flaggor bara fyra stycken innan anmälan stänger ikväll klockan 23.59. Nu hoppas tävlingens svenske PR-man Kristian Lindberg att fler kastar in sin anmälan och han skriver.
– Ett antal svenska BMW-ekipage är anmälda till KOMO Rallysprint och den danska folkfesten som brukar dra en stor publik. Men det saknas svenska utmanare till den danska eliten i 4WD-klasserna. Gå inte miste om en intensiv dag och ”Dansk hygge”, som avslutas med en god grillbuffe innan prisutdelningen. Till tonerna från DJ Tom Nørrelykke.
De svenska BMW-åkarna som är anmälda är Anders Kristensson (bilden), Arne Oddshammar, Jesper Roslund och Skawomir Bronk. Så här långt ser det ut att bli en ny uppgörelse mellan fjolårsvinnaren Simon Valentin, Hyundai och tvåan då, Kenneth Madsen, Citroën. Runt 50 anmälda totalt när detta skrivs.
*
Att moderna ”R-bilar” är väldigt säkra är välkänt, se bara på hur Ott Tänaks Hyundai Rally1 såg ut efter den våldsamma kraschen i Estland förra helgen. Men att även äldre rallybilar ger god säkerhet vittnar bilden om på det som tidigare var en Ford Escort.
Det var britten Scott Walton som i ”Nicky Grist Stages” jagade klasseger men där det istället gick överstyr. På andra sträckan sladdade Walton ut över en kant och landade cirka 900 meter ner på botten av en ravin. Både han och kartläsaren klarade sig bortsett ftån lite blåmärken utan skador. Sträckan ströks och i rallyt tog Chris Ingram/Alex Kihurani allra första segern med den nya Toyota Yaris GR Rally2. Efter sig hade Ingram Keith Cronin, Ford och som trea Toyota-kollegan Meirion Evans.