Mikkelsens WRC-program klart, ”Jemba-noter” i SM, Ola S. åter i Saab 99, 200 anmälda till ”Slottsprinten”, Mats J. till Höljes och ”2XVictor” höjer SSR tempen, Anderholm med 48 SSR i ryggen.
Nu har Hyundai bekräftat resten av säsongen för Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen där nästa anhalt är ”Rally Poland” i slutet av juni.
Detta blir också parets enda grusrally i år då de båda utvalda, ”Central European Rally” och ”Rally Japan” är asfalt. Nu ser ”AM” framemot att återvända till Mikolajki och till ett av sina favoritrally där han har en seger och två andra platser tidigare. Än så här länge har man inte kört en meter grus med Rally1-bilen men säger til DirtFish att detta inte oroar.
– Det är säkert mycket lättare att få in känslan snabbare på grus än på asfalt och vi borde få ett bra startläge i Polen, det borde hjälpa i detta rally där vi verkligen kan slåss längst upp!
Enligt uppgift blir det Esapekka Lappi som kör tredje bilen i Lettland, Finland, Chile och Grekland medan Dani Sordo får förtroendet i Portugal och Sardinien.
*
Tog inte så lång tid för ”Jemba” att få fotfäste som notleverantör och nu går Rally SM ut och förklarar att det blir ”Arnes noter” som gäller för resten av säsongen.
–Användningen av Jemba-systemet i Rally-SM bedöms ge bättre ekonomi för både tävlande och arrangörer i form av minskade kostnader, förklarar Styrgruppen för SM.
– Arrangörerna kommer inte ha någon direkt kostnad för framtagande av arrangörsnoter, och de som vill använda sig av arrangörsnoter betalar 750 kronor. Team som skriver egna noter kommer inte längre behöva köpa arrangörsnoter utan enbart betala en rekognoseringsavgift på 350 kronor, som tillfaller Svensk Bilsport.
Foto. Tommy Svensson
Skånske Arne Johansson utbildar och godkänner notskrivare för användning av Jemba i Rally SM och informerar Styrgruppen om godkända notskrivare i tid för deras engagemang i SM. Inledningsvis samarbetar Arne med Jörgen Joons för att skriva Rally-SM-noterna, med avsikt att överlåta ansvaret till Joons efter godkännande. Detta är en början och framöver hoppas Styregruppen att kunna ha en och samma notleverantör i Rally SM.
*
Sista helgen i augusti är det dags för ”Lombard Rally Festival” vid Craufurdlands Castle i Skottland och där ska Ola Strömberg återförenas med sin Saab 99 som han bland annat körde i RAC och Skotska Rallyt i början av 80-talet.
Att Ola fortfarande är het står klart när arrangören beskriver honom så här: ”Trots att Ola nu är 77 år vinner han ändå sin klass i svenska rallyn med en Suzuki Swift – ’hastigheten är fortfarande där’ som han uttrycker det.”.
*
Lite uppvärmning blir det för Ola med fru Britt-Marie i Suzuki en dryg månad före Skottland med ”Slottssprinten” utanför Katrineholm. Här har alla fördämningar brustit och i dag finns 200 anmälda med över två månader kvar innan ansvarige Christer Nystrand stänger anmälan. Annars kanske man skull kunna tro att den stängde redan nu, då man är 20 bilar fler än vad som får plats.
– Vi kommer inte stänga anmälan i förtid, då denna gäller och är öppen enligt Inbjudan, förklarar Nystrand.
Klart är alltså att det blir gallring och där har man ännu inte spikat hur man gör, förutom att de som inte betalat i tid ryker direkt.
–Vi har väl inte helt landat i detta än så här tidigt, men helt klart är att anmälningsavgiften skall vara betald enl. Inbjudan. Sen har vi som arrangör helt fri gallringsrätt så som står i Inbjudan.
Att gallra är aldrig kul men i det här fallet absolut nödvändigt och då lägger KMK upp en reservlista för de som hamnar utanför ”himmelriket”.
*
Fylls på med både nya och gamla rallykändisar i Höljes och nya ” Rally Magic”. Senast in är Mats Jonsson med Toyota Celica GT4 och 19 SM-guld.
–Detta blir hur kul som helst, säger den laddade värmlänningen.
Med en modernare rallyvinnare kommer Östmarks SM-sexa Isac Reiersen och då är det Skoda Fabia Rally2 det handlar om.
*
Fylls på sakta men säkert i ”SSR Rally” den 11 maj, nu är man uppe i 65 anmälda och bland de senaste att anmäla sig är också den förste med större ”Internationell erfarenhet” och 20 utlandsstarter, SMK Hörbys Victor Hansen/Victor Johansson.
Duons resa till Tjeckien i helgen som gick, fick ett tråkigt avslut då ”Rallye Sumava Klatovy” avbröts redan efter tre sträckor och en dödsolycka.
Nu gör man ny start i ”South Swedish Rally” och senast 2021 då med Team NYBEs Ford Fiesta Rally4 blev det seger. Sedan dess står det åter Peugeot 208 Rally4 i garaget och nog ingen som tror annat är att det är toppstrid som gäller den 11 maj.
*
Idag tar ”SSR Weekend” pulsen på tävlingssekreteraren Anders Anderholm som kan ståta med ett prydligt SSR-CV.
– Det är fortfarande roligt att jobba med SSR, berättar han
– Jag har ju varit med varje år sedan första SSR (reds anm; I år är det 48:e South Swedish Rally). Dessutom har det gett mig ett antal kontakter både inom Sverige och i övriga världen.
Nu lär inte Anders som även är flitig i sekretariatet för Rally Sweden, ha sett så mycket rallyaction under sina SSR-år då hans plats är på HQ där han sköter lite av varje. Tror inte Anders tar illa upp om jag beskriver honom som ännu en ”gubbe” som ser till att det blir rally och då inte bara i Älmhult utan även i hemmaklubben Trelleborgs MK.
*
I samband med ”regroupingen” på lördagen inne i Älmhult kommer även Älmhults MK arrangera en A-Traktor/EPA-utställning på Esplanaden för lokala ungdomar med start klockan 10.30.
Nog är jag ”gubbe” men känner mig inte som ”gubbe”.
Inte jag heller, men det finns andra som inte håller med oss utan ser män/kvinnor i vår ålder som bromsklossar.
Inte jag heller, men det finns andra som inte håller med oss utan ser män/kvinnor i vår ålder som bromsklossar.
Hoppas du förstod att ”gubbe” var menat med respekt och en komplimang?
Äre nån som e gubbe så är det jag! Glad att va frisk bortsett från nedsatt hörsel å en jäkla tinnitus.
De där med Scotland tar jag med en nypa salt. Jag har fått frågan men inte svarat ja. Bilen förstår jag inte vad det är för nåt. Finns ingen fd grA 99 Turbo i GB så vitt jag vet. Körde ju min egen BTP -84 o sen ett antal ggr med en 900 16V. Så folk ftån Beechdale är lite undrande. Men visst kunde det vara trevligt att komma över och träffa lite härliga rallyentusiaster. Det handlar ju inte alls om nå tävling.
Men samma datum går en Sukkacuptävling… inte vill jag missa den om det skulle gå bra i Nybro. Eller vad tycker ni?