Även Sesks kör Toyota mot ERC-guld, dansk dynamit till Hörbys RS-premiär, Tom K.med Fiesta i Simrishamnsmixen, rally ökar, även Norge har ett landslag, 90-årige Jårs D. kör rally genom Europa och historiskt möte i SMK Hörby.
Junior-WRC där han hade ständiga problem att hänga med Tom Kristensson och fick då en enda seger under junior-tiden. Från 2022 blev det Skoda för Sesks men nu är den tiden över och 24-åringen följer samma spår som många andra och väljer Toyota Yaris GR Rally2.
Precis som ifjol kör Sesks för Team MRF Tyres och bilen ska skötas av SRT (Sports Racing Technologies). Målet är kristallklart för honom och kartläsaren Renárs Francis, att vinna ERC och den jakten börjar i Ungern i nästa månad.
*
Idag small det till i SMK Hörbys ”RS-kiosk” när Danmarks för närvarande snabbaste rallyförare om lillebror Jacob ursäktar, Kenneth Madsen lite av ”dansk Dynamit” kom in med sin anmälan. Inte första gången som Kenneth kör ”Bilmånsson Rallysprint” då han redan 2019 besökte Hörby med sin Suzuki Swift Maxi 2000. Besöket blev lyckat då Kenneth och Mette Felthaus vann 2WD-klassen runt tio sekunder före hemmafavoriten Joacim Kristiansson. Före sig hade Kenneth bara vinnaren Joacim Grahn, WRC Fiesta och R5-åkarna Rolf Grybb och Lars Stugemo.
För 34-årige Kenneth och hans Team Glad Sport blir detta genrep inför premiären av ”Dansk Super Rally” i Yding. Mitt på Jylland nära Horsens, körs ”Yding Rally” den 20 april och dit vill 34-åringen komma fullproppad med självförtroende: Då passar alltså Södra BF:s RS-premiär den 14 april perfekt in i programmet.
I helgen som gick blev det en tredje plats i tyska ”ADAC Rallye Erzgebirge” med nya vinnarbilen Citroën C3 Rally2 och då med Felthaus vid sin sida. I Hörby står hon dock över och istället är det Louise Bang Hartwig som ska läsa skissen över provet på Industriområdet. Hoppas inte fjolårsvinnaren Stefan Kristensson från Östra Grevie känner sig undanskuffad, men mot Kenneth får han och Rickard Nilsson jobba hårt i WRC Fiestan för att hinna med. Med 14 dagar kvar innan anmälan stänger är där nu 23 anmälda till DM-premiären.
*
Medan Trelleborgs MK tvingas funderar över hur och om det ska gallras i Bilsport Rallycup-premiären ”Rally Anderslöv” den 6 april går det lite trögare i ”Simrishamnsmixen” helgen efter (13 april). Här stängs anmälan den 1 april och räkneverket står idag på 40 ekipage.
Bland de som kommit till de senaste dagarna är Tom Kristensson, SMK Hörby som med Andreas Johansson åter sätter sig i Team SKÅAB:s Ford Fiesta R5. Teamchef Stefan Kristensson sätter sig själv i sin ex. Flodin och mycket gula Volvo 940 som numera bor i Östra Grevie.
*
Ingen säger väl emot på att det blivit lite motigare efter pandemin på de flesta fronter när det kommer till motorsport. Nu ställer även inflation, byggkris och annan skit till det för många. Ändå kan man skymta en liten, liten ljusning när man kollar på SBF:s licensstatistik. Fram till sista februari hade till exempel rallylicenserna ökat med 123 stycken mot samma period i fjol. I dag finns 2063 med någon form av rallylicens och är därmed största gren på bilsportträdet. Som god tvåa kommer folkrace som också ökar men har ändå 200 färre utövare än rally.
*
Även Norges Bilsportforbund har nu utsett sitt landslag för 2024 med 31 ”spelare i truppen”. I Norge har man delat upp i två kategorier ”Elitelandslag og et Satsingslandslag”. Detta har gjort att det blev fler i landslaget än tänkt från början och samtidigt har deras juniorlandslag ”Team Norway” försvunnit.
Styrgruppen i ”NBF Talentutvikling” med Roger Moen, Tommy Rustad, Molly Pettit och Atle Gulbrandsen är de som plockat ut namnen.
*
Raka motsatsen mot att vara med i ett juniorlandslag är det som gäller för den stora rallyprofilen som bland annat såg till Midnattsolsrallyt kunde göra comeback 2006, Jårs Damberg.
Nyss 90 år fyllda är Jårs i par med Hans Sylwan på väg till Holland och Maastricht för att köra Regularity i ”Coppa d´Europa” med målgång i München på lördag. Start sker i morgon och då ger sig paret sig iväg med #97 Merceds 280 CE från 1977 och framför sig har man över 150 mil körning i snittfart.
Nu är man inte ensamma nordbor bland de 100 startande och från Danmark kommer Niels Christian Madsen/Helge Jensen med Alfasud. Volvo Amazon förlitar sig norrmännen Terje Nilsson/Tore Fredriksen medan Trond och Tore Martinsen åker mer kunglig i Opel Manta.
*
Har blivit lite ”dragen i örat”, både helt rätt och dessutom inget ovanligt. Det handlade om SSRC som jag helt felaktigt kallat för ”Sydvenska Sprintrallycupen”. Rätt är numera med tävlingar i ett större område, att det ska heta ”Svenska SprintRallyCupen”. Ska försöka hålla detta i minnet framöver…
*
I går var det lite av en historisk dag i SMK Hörby när klubbens nyvalda ordförande Malin Lindström, kassör Anneli Nilsson och sekreterare Eva-Marie Hasslöf höll sitt första styrelsemöte i sina nya roller. Som extra press på trion, hade klubben även besök av RF-Sisu konsulenten Peter Rosenquist som både ville kolla lite på själv klubben men även hur det såg ut med i stort sett enbart tjejer i toppen av en rallypyramid.
På mötet deltog även ”gamla” vice ordförande Mia Nilsson, Förarkontakt Julia Thulin och så ”Ung i SMK Hörbys” Ebba Larsson. Totalt sex tjejer mot fem ”gubbar” och så klart förflöt mötet perfekt. Kanske till och med lite mer strukturerat än vad vi varit vana vid. Även Sisu-representanten verkade gilla vad han såg och hörde med andra ord, SMK Hörby är i trygga händer…