Premiärhelg för rallyåkarna i Söder men SBF beslutet är dagens snackis och Silver-Voc:en blir trea om Tyko får bestämma!
Ingen tvekan att helgens barmarkspremiär i Södra med Anderslövsrallyt och Sturupsprinten överskuggas av SBF:s kovändning i frågan om HANs/5-årsregeln/1986-overallerna. Är ganska säker på att detta är det stora samtalsämnet runt om i rallystugorna och lika säker är jag på att många är rent ut sagt förbannade på vändningen från kossan.
Jag har full förståelse för att den kille som jag träffade idag är lack. Han berättade att han köpt prylar för totalt nittontusen spänn till sig och sin kartis. Prylar som var krav i onsdags men som numera inte ens verkar vara en rekommendation. Tro f-n att han var ilsken…
En annan men lika ilsken rallyåkare ringde upp mig idag och nästan betvivlade gårdagens blogg där jag berättade om det hela.
– Är detta verkligen sant, undrade han.
Kunde inte annat än bekräfta att så var fallet och då kontrade den ilskne.
– Ska undersöka med juristerna här på firman om man kan stämma SBF för detta. Jag menar så här, först kräver man en sak ena dagen som kostar en dj-la massa pengar nästa dag tar man tillbaka kravet.
– Problemet är ju bara det att i mellantiden har många förare och kartläsare köpt en massa prylar som man verkligen kan ifrågasätta nyttan av!
Två röster bara, men tror ändå inte de är särskilt ensamma om sina åsikter. Säger det igen, HANs-kravet kan jag köpa även om jag tycker det skulle vara frivilligt, upp till var och en själv om man vill skona nacken kan jag tycka. Däremot det dumma påhittet att skrota overaller plus stolar/bälten med fel märkning ställer jag mig bakom till hundratio procent. Tror också att detta kommer att diskuteras än flitigare framöver. Även om många är ilskna just nu måste jag ändå konstatera att beslutet är helt rätt. Det stora felet är så klart att ändringen skulle kommit redan i höstas och inte som nu i tolfte timmen…
*
Men som sagt i morgon är det äntligen gruspremiär på Söderslätt och jag kan tänka mig att Lasse Mattson i tävlingsledningen hos Trelleborgs MK pustar ut. Förhållandena i veckan har ju varit optimal, sol, tvåsiffriga plusgrader och nu på slutet hård vind som säkerligen gjort underverk på tjälsura grusvägar. På väg till Hässleholm mötte jag i dag storfavoriten Stoffe Nilsson från Vinslöv som luftade Subarun på väg mot Kristianstad. Ingen lär kunna hota Stoffe för dagen med ny co-driver Marcus Sundh. På sin hemsida skriver Marcus som även hunnit med att plåta i rallyverkstaden i Vinslöv inför premiären, ” Då känns det som att rallysäsongen drar igång…igen! Måste ärligt säga att vintersäsongen gick väldigt fort och med den sega våren så känns vinterrallyna nästan bortglömda, lite suddigt är det i varje fall trots härliga och fina minnen. Nu är det ”rematch”…STOFFE imorgon lördag i Anderslövsrallyt.
Min manager är ute och tittar på rallyt och förhoppningsvis är tekniken med oss och ni kan få lite liveuppdateringar från mig. Pirrigt i magen…tävlingsnerven är vaken.”.
Utmanaren är så klart stockholmaren Björn Persson i en WRC-Focus, men nere på Söderslätt lär det bli tufft att hänga på Stoffe.
Nu när Silver-Voc:en väntar på söndagens Sturupsprint med asfaltsulorna på lämnar vi därför fältet fritt för Håkan Ståhl att utmana VOC- skåningarna. Kul blir det att se hur snabbe klubbkompisen Christopher Zeijlon hävdar sig när han sitter i en lite slöare Volvo än hans vanliga Grupp H-bil. Självklart väljer både Håkan och Christopher 240-modelen, det är ju bevisat att det är den som äger ( kanske inget man direkt tänker på när Silver-Voc:en är på banan…).
Ni som vill bevittna gruspremiären så är det klockan elva som starten går från Anderslöv.
*
Dagen efter är det Svedala MK med första start klockan nio som svarar för asfaltpremiären och där heter Stoffes motsvarighet, Mats Andersson från Eslöv. Allt anat än Protonseger vore för mig en smärre sensation. Startfälten är i princip lika stora båda dagarna vilket känns som positivt för Svedala och lite negativt för Trelleborg. Normalt sett brukar grusrally locka mer folk än asfalt, men kanske nya tider stundar…
*
Kollade lite på Asfaltcup som fått ihop 54 deltagare vilket måste betecknas som riktigt bra. Kul är också att man prisbedömer förarna i ”55+-klassen” för sig. För det är ju lite tufft för oss som har varit med ett tag att hänga på ungtupparna/hönsen ( Victoria Lindh har väl som vanligt utsett mig till sitt första rundningsmärke med nya Grupp E-Golfen…) men det är itne mycket bättre i 55-klassen. Både Roland i Black Beauty med ytterligare några +++++ efter 55 och Anders i ”Snövit” med lika många som jag själv lär bli tuffa att hantera. Men vinner gör Tyko ”Kranis” Nilsson så spelar det ingen roll hur många ++ han har. Tyko har också fått startnummer ett vilket han kommenterade idag när vi träffades.
– Ja då är det ju klart, bara för arrangören att trycka ut resultatlistan efter startordningen…
Om det vore så väl, jag har nummer tre och Roland fyra så jag tycker vi kör på Tykos idé!
*
Hur som helst, nu är det på gång rallysäsongen har börjat. Samtidigt drar tyvärr även ”pallkragshelvetet” igång men detta får vänta åtminstone till nästa söndag!
Tjena Tommy!
Jag har en kommentar till dagens blogg, du skriver om dom som är arga för dom köpt grejor, jag vet ännu fler som var väldigt arga för dom helt enkelt inte hade råd att köpa dessa skydd. Dessa som köpt har ju gjort en investering i något som dom, rätt monterat, i sämsta fall kommer att få nytta av, men hur många tävlande på breddnivå är det inte som helt enkelt fått ge fan i rally om beslutet kvarstått? Jag vet att det är väldigt mycket pengar i detta och jag vet att det finns enormt många som helt enkelt inte hur stora uppoffringar dom än försöker göra har råd med det. Dessutom så är det ju en ingenjörskonst att montera grejerna i bilen så dom inte blir farliga.
Det är ju trotts allt alla dessa som nu kan fortsätta tävla som gör att det kan bli tävlingar, du har ju sett själv på nergången i antalet startande.
Mvh Roger
Hej Roger.
Du har så klart en point i detta, de som lägger av på grund av de allt för höga kostnaderna är så klart den grupp rallyåkare som drabbas hårdast!
Måste passa på att tacka dig för att du så styvnackat står upp för ”korpåkarna” (obs, detta är inget nedlåtande räknar mig själv dit) genom ditt engagemang i både rallyfrågor och Bilsport Rallycup. Du har förstått, till skillnad från en del andra, utan bredd ingen topp!
Kämpa på!
MVH
Tommy
Om jag har förstått hur ett Hans skydd fungerar så är det ”bara” rakt framifrån man har nytta av det , Hur ofta frontar en rallybil? De flesta av åkningar är ju att likna vid ett flipperspel att det slår i på flera ställen. Det där med stolar i kolfiber eller glasfiber att dom åldras så att dom är ej dugliga efter fem år det är så dumt så håret det lilla jag har raknar. Då ska folk kasta sina båtar eller stackars de som har investerat i en Koeniggsegg då ska dom skrota den om man ska gå efter deras pråpåer.
hnrs kravet är inte skrotat, men flyttat till nyår tillsvidare…
Hej Matti.
Helt korrekt, inte skrotad men flyttad.
MVH
Tommy