Simon/Jörgen med succéstart i Tyskland, Madsen/Felthaus trea totalt, VEC samkör med Tyska Mästerskapet, Adielsson hoppar över SM i Nyköping, Wilke fick ta emot ”Årets Eldsjäl” och Meeke helt överlägsen i ”PM”.

Simon Andersson, Eslöv och Jörgen Jönsson, Hörby svarade för en succéinsats i årets första tävling, tyska ”ADAC Rallye Erzgebirge”.

Foto: Privat

Efter de tolv svårkörda, tuffa och bitvis grusiga asfaltsträckorna slutade #23 Renault Clio Rally4, tvåa i klassen RC4 lite över 20 sekunder efter vinnaren Tom Kässer med Peugeot.

Foto: Privat

Med 15 startande i klassen var detta onekligen ett styrkedemonstration av fjolårets SM-vinnare på asfalt och tiden räckte till 13:e plats totalt. Pappa/chefsingenjören Mats Andersson summerade.

Foto: Okänd

Regnet gjorde det onödigt intressant på dom snabba och bitvis smala vägarna, där underlaget skiftade mellan, asfalt, betong, gatsten, gatsten och lera. Men en stor packe erfarenhet i bagaget med hem!

Teamet fick också priset för längst resväg vilket jag hoppas hamnar hos farfar Östen som i helgen firade sin 82-årsdag på serviceplatsen i Stolberg.

Foto: Privat

Inte lika lyckat för det danska Peugeot-teamet i samma klass, Lasse Karlshøj/Isabell Jørgensen Kvick. Efter sex sträckor låg paret på nionde plats men på den sjunde tog det roliga slut.

Foto: OKänd

Desto högre stod lyckan hos landsmännen Kenneth Madsen/Mette Felthaus som slutade trea med Glad Sports nya Citroën C3 Rally2. En tuff fajt om sista pallplatsen med hemmaåkaren Dennis Rostek där det till slut blev 4,3 sekunders skillnad i dansk favör. Det andra danska ekipaget i klassen, Jan Petersen/Mads Dahlsager, Skoda R5 slutade elva i klassen.

Allra snabbast körde den ena av förhandsfavoriterna, Julius Tannert med Skoda Rally2 och höll den andre favoriten Marijan Griebel en halvminut bakom sig.  Ett stort problem före rallyt var all ”tjuvträning” vilket är lite märkligt då i stort sett alla utom en sträcka (SS10/12), var gamla och för hemmaåkarna då välkända sträckor. På nya sträckan visade Madsen/Felthaus både klass och vad det betyder att ha kört rallyt tidigare. På ny mark även för tyskarna blev det dansk sträckseger, 3,3 sekunder före Tannert i första vändan och näst snabbast i andra omgången. 

*

Till Tyskland åker också Volvo Euro Cup men inte i juni som planerat utan nu blir det VEC i ”Ost-See Rallye” med tävlingsdatum 6-7 september. Tävlingen är även deltävling i DRM, ”Deutsche Rallye-Meisterschaft” och körs bara en halvtimma från Puttgarden.

Vi har fått till en kanondeal tillsammans med den tyska arrangören för deras final tävling och detta medför dessutom att vi inte behöver köra mer än precis över tyska gränsen så är vi plats nere i Lensahn, berättar Ted Malm VEC-ansvarig.

Totalt 140 kilometer specialsträcka varav en är 13 kilometer lång på grus och körs två gånger på övningsfältet ”Putlos”. Arrangören erbjuder startavgift beroende på hur många Volvo-bilar som kommer till start. Avgiften pendlar mellan 480 euro om bara 10 bilar anmäls medan det vid 30 eller fler reduceras till 380 euro.

Dessutom kommer alla VEC teamen att få frukost i depån upp till fyra personer/team. Samt att vi tittar på ett bra boende alternativ för oss allihopa redan.Med andra ord kan det bli lapp på luckan och gallring om vi blir riktigt många till denna tävlingen, förklarar Malm.

*

 Samtidigt som anmälan öppnade för Rally-SM:s första grustävling, ”Rally Nyköping” den 11 maj med i dag sex anmälda, berättade Mattias Adielsson att han tvingas avstå start. En plötslig inre blödning i höger öra och balansnerv har gjort att Mattias legat inlagd på sjukhus under några dagar. Nu är han åter hemma och har påbörjat rehabilitering, men hur det blir med både hörsel och balans som helt försvunnit på höger sida är i dag osäkert.

Foto: Privat

Oerhört tråkigt att sådant kan ske men jag skickar en passning till alla där ute att ta hand om varandra och ta vara på allt varje dag, hälsar Tisse Racings Skoda-förare. 

*

När juryn i Nordöstra Skånes Idrottsgala fick säga sitt så vägde rally tyngre än karting och utmärkelsen ”Årets Eldsjäl” gick till Hässleholms MK:s stora profil och ordförande CG Wilke. I ”finalen” slog han ut Kristianstad Kartingklubbs arbetsmyra Rune Kostkevicius.

En påtagligt glad Wilke fick ta emot det välförtjänta priset av Kristianstadbladets sportchef Patric Nilsson inför den jublande publiken i Kristianstad Arena. Motorbloggen gratulerar så klart också.

*

Med nio sträcksegrar av nio möjliga säkrade Kris Meeke och James Fulton årets andra seger i Portugisiska Mästerskapet, ”Rallye Casinos do Algarve”.

Foto: Team Hyundai Pirtugal

Team Hyundai Portugals nordirländska import var nästan en hel minut före tvåan, Armindo Araújo, Skoda som hade det lite svettigare att säkra den placeringen. 2,4 sekunder långsammare var nästa Hyundai-förare Ricardo Teodósio. Pallen var också de som  dominerade  grusrallyt utanför Algarve och fyran Ernesta Cunha var 2.47,7 efter Meeke.

*

Om det var tätt i Portugal så var det raka motsatsen i Österrike och rallyt med superlångta namnet ”LKW FRIENDS on the road Rebenland Rallye”. Mellan vinnaren Simon Wagner i Skoda och tian totalt, Markus Stockinger, Mazda skilde nästan en kvart. Wagner var dessutom tre minuter före rallytrean Raimund Baumschlager så några sekund strider var det aldrig tal om.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *