Snorkel på Rally1-bilarna är nytt i Safari, Asunmaa uteslöts med för lätt Skoda, Boden ställer in men också tveksamma till fortsättning, rally+sol+bad kan bli trumfkort för WRC på Kanarieöarna och Ingram kör Polo i BRC där annars Fiesta dominerar.
Nu är det snart tid för ”WRC-Week” igen med det i kalendern udda ”Safari Rally Kenya” som startar på skärtorsdagen och sedan målgång påskdagen den 31 mars. Då det inte är tillåtet med tester utanför Europa så kör just nu Toyota i Portugal medan Hyundai valt Spanien. M-Sport däremottestade Puman på hemmaplan i Cumbria, säkerligen ett sätt att spara pengar.
Nytt för i år är att det åter är tillåtet med snorkel även på Rally1-bilarna, tidigare var det bara i övriga klasser och säkerligen en välkommen nyhet. Med snorkel skonas motorn då den förhindrar att det kommer in vatten vid passager över floder eller andra vattenhinder. Inte bara att stoppa vatten är målet, utan även för att se till att inte damm och det fruktade finfördelade gruset ”Fesh fesh” inte når ner till kolvar och annat känsligt i motorn. Mest tydligt har man sett snorkeln på Hyundais bilar ,där den följer karossformen vid vindrutan på kartläsarsidan. En extra välkommen nyhet då rallyt i år infaller på klassisk datum och därmed även mitt i Kenyas värsta regnperiod. Därmed kanske ”Fesh fesh” blir ett lite mer hanterbart problem…
*
När deltävling tre i Finska Mästerskapet med ”Tuuri Ralli” blev det ett mindre trevligt efterspel då rallytvåan Teemu Asunmaa uteslöts efter målgång. Det visade sig att den Skoda Fabia RS Rally2 som drevs av RTE-Motorsport vägde för lite vid kontrollvägning utefter banan.
Vinnaren Roope Korhononen med Toyota GR Yaris Rally2 påverkades så klart inte men för Niclas Grönholm blev det hopp upp till andra platsen. Ny trea blev ”rookien” Benjamin Korhola med Hyundai i20 N Rally2 som därmed i årstått på pallen två gånger på trr starter.
*
I går skrev jag att det var ”dubbelkris” hos NMS Boden då dels vädret men även klent intresse ställde till det för helgens två dagars tävling ”Rally Bothnia Fritid”. Lördagens tävling ställdes in först på grund av vädret men för söndagen fanns det ändå hopp. Men när så intresset var så svalt från de norrländska rallyåkarna, försvann även den. Nu ställer sig klubben och tävlingsledare Hans Aldenlöv en fråga till de aktiva i området.
– Nu återstår det att fundera om vi ska lägga ner tävlingsverksamheten när det inte verkar finnas förare som vill köra. Detta är den stora frågan vi får ta och fundera på under våren och sommaren?
En fråga som kanske är allra mest aktuell i de norra delarna av landet, men som även kan bli aktuell längre söderut….
*
Gårdagens besked att ”Rally Islas Canarias” redan till nästa år ingår i WRC-kalendern var säkerligen en glad nyhet för många nordbor. Att få ett VM-rally på Nordens semesterparadis är snudd på bingo och på nätet figurerade många positiva reaktioner på beskedet. Att många redan nu börjar planera för en kombo med semester och rally verkar helt klart, frågan är bara var i kalendern rallyt kommer in?
I år körs det 2-4 maj och kring detta datum har det körts under några år, men tidigare även i början av mars och november har det även körts rally kring Las Palmas. Svenska resebyråer har högsäsong för resor till ”Holmarna” från oktober-mars då också priserna är högst, så ur den synvinkeln är årets datum i maj sudd på perfekt . I år är det Kroatien (18-21 april) och Portugal (9-12 maj) som är de som då kanarierna måste utmana för ändring av datum om maj ska ligga kvar även 2025. Frågan är om det kanske till och med kan utmana andra mer vanliga WRC-resmål för oss här uppe, tänker till exmepl på Finland. Kanske lättare att få med familjen om det även vankas sol och bad …
*
BRC och då inte Bilsport Rallycup utan ”British Rally Championship” ser ut att ha fått en verklig nystart bland annat med hjälp av ett nytt tv-avtal. I premiären ”Legend Fires North West Stages” som körs nästa lördag den 23 mars och då på asfalt, har samlat 130 ekipage.
Kanske inte så överväldigande, men av dessa är 42 Rally2/R5:or och då snackar vi kan jag tycka. ERC-vinnaren Chris Ingram aviserade för någon vecka sedan att han pausar WRC2 och istället backar ner och börjar om i BRC. Då var det inte klart vad Ingram skulle köra, men det är det nu och det blev som jag misstänkte Rallytechnologys rödvita VW Polo R5. I kraft av EM-titeln har Ingram och Alex Kihurani seedats högst och går ut med #1 på Polon. Efter honom följer sedan merparten av snabba britter och plötsligt är det även gott om Ford Fiesta Rally2/R5 anmälda. En sådan körs av M-Sport anmälde Max McRae och Fair Cameron och för dom väntar full säsong i mästerskapet. Om Fiestan är klart dominerande så är det tunnare med konkurrenter och allra ovanligast är Oliver Mellors som kör med Proton Iriz R5.