Kalle R. jagar sin andra Safariseger, Simon A./Jörgen J. inleder i tyska mästerskapet, Team Miro provar Norge, inställt i Skutskär men i Ö-Vik körs det, RS-premiären börjar ta form, dubbat är inte så dumt och så ett nackslag…

När Toyota idag släppte sin line up för kommande ”Safari Rally Kenya” var det som vanligt helt utan överraskningar. Kalle Rovanperä gör årets andra start och jagar i Kenya även sin andra seger i hop med Jonne Halttunen.

Elfyn Evans/Scott Martin är så klart anmälda och likaså Takomoto Katsuta/Aaron Johnston. Trion har ett visst tryck på sig då ingen annan än Toyota har lyckats vinna rallyt efter sin comeback i WRC 2021.

*

Den 15-16 mars är det deltävling ett i Tyska Mästerskapet med ”59. ADAC Rallye Erzgebirge”, ett 45 mil långt asfaltrally med start i Stollberg inte alls fjärran från gränsen till Tjeckien. 12 typiskt tyska asfaltsträckor erbjuds vilket ger nästan 15 mil aktivt tävlande.

Foto: Tommy Svensson

Kul att se svenskt överst i den för närvarande 65 ekipage stora listan, Simon Andersson Eslövs MK med som vanligt SMK Hörbys Jörgen Jönsson som notläsare. Paret fortsätter med den Renault Clio Rally4 som i fjol bar till guld i 2WD-klassen i Asfalt SM.

Foto: Tommy Svensson

I Tyskland blir det dock betydligt tuffare motstånd och i klassen är där 13 av landets vassaste  Rally4-åkare anmälda. Från vår del av världen finns även danskarna Lasse Karlshøj/Isabell Kvick Jørgensen med Peugeot som även körde i helgen i Belgien. Även i Rally4-klassen minskar antalet bilar från M-Sport och här är bara tre Fiestor anmälda ändå fler än Peugeot som bara är två. Istället är det nya Opel Corsa som dominerar med sju anmälda. I fajten om totalseger kan troligen Kenneth Madsen/Mette Festhaus vilja ha ett ord med i laget och deras Citroën C3 Rally2 är definitivt ett vapen för toppstrid.  Lite annat läge för Henrik Munk Hansen som har holländskan Marieke Slob i sin lilla Peugeot 106 S16 i klassen NC4 med nio konkurrenter.

*

Några som också kör rally utanför våra gränser är `”Team MiRo Motorsport” från Finspång. I teamets Mitsubishi sitter Mikael Hallqvist/Ronnie Maxe och målet är helgens ”Numedalsrally” i Rødberg. Sex sträckor på totalt tio mil väntar för Mikael och Ronnie.

Foto: Team MIRO

Ja det är drygt 10 mil special i fantastisk fjällmiljö. Tror vi är uppe på nästan 1200 m på kalfjället som högst. Det är lite speciellt, förklarar Mikael medan Ronnie flikar in

Vi tar det som ett rallyäventyr och för att våra fantastiska sponsorer håller oss tävlande.

En svår klass att vinna med sina 14 deltagare och där de anmälda kör antingen Mitsubishi eller Subaru, alltså inte mycket till omväxling…

*

Vintern spinner som sagt på sista versen vilket Skutskärs MS fått erfara då mildvädret satte stopp för helgens ”Bavariasprinten”. Samma sak för Härjedalens ”Trötängsprinten” men här var det för få anmälda som var orsaken. Inget stort problem hos Örnsköldsviks RC som meddelat att ”Örnskölden2” körs som planerat trots endast tio anmälda. Minimum var annars 20 bilar men nu kör man ändå och då med hälften så många, vilket måste innebära att detta blir årets ”minsta rally”

*

Den titeln siktar inte SMK Hörby på när det den 14 april är traditionell  asfaltpremiär med ”Bilmånsson Rallysprint”. I fjol ingick tävlingen i Asfalt-SM och även då som första stopp vilket också innebar störst startfält i den numera nedlagda SM-serien. Då var det drygt 50 anmälda och även utan SM-status, hoppas klubben på ett antal tävlande som är i närheten av detta. 

I går var det tävlingsmöte där det då slutligen beslutades hur tävlingen ska genomföras rent praktiskt. Tre heat precis som i fjol och då på en bana som är snudd på identisk mot SM-banan. Mindre ingrepp på fastigheter på Industriområdet innebär att smärre justeringar blir nödvändiga, men de flesta kommer ändå att känna igen sig. 

Foto: Tommy Svensson

Precis som i klubben för övrigt är det tjejerna som har de tyngsta posterna och på bilden är det Mia Nilsson, Eva-Marie Hasslöf, Anneli Nilsson, Malin Lindström och så längst till höger tävlingsledare Linn Wingren. Än så länge är det ingen rusning precis till att anmäla sig, åtta ekipage idag…

*

Vinter är nu ett minne blott (hoppas jag) här nere men i de nordligare delarna är det forfarande gott om snö. Detta har gjort att en läsare i Värmland delat med sig av en artikel i Nya Wermlandstidningen om vikten av att använda dubbdäck. Det handlar om hemtjänsten i Torsby kommun som tvingas köra med hyrbilar när deras egna är på verkstad. Kommunens bilar är alla utrustade med dubbdäck medan hyrbilarna bara har vinterdäck. Personalen beskriver hur man bitvis inte kan ta sig fram på ”isgator” utan tvingats ställa bilarna och promenera fram till vårdtagare. En av de anställda förklarade.

Jag tycker det här är för jäkligt. Jag tycker man ska få känna sig trygg när man åker på jobb i bilarna. Med dubbdäck funkar det oftast bra!

Foto: Tommy Svensson

Kan inte utan att även dra fram den slitna frasen, ”här i Skåne blir det aldrig vinter så här räcker det gott med bara vinterdäck”. Minns jag inte fel så var det snötäckt landskap i över en månad så det argumentet funkar åtminstone inte på mig…

*

Ett riktigt nackslag fick jag häromdagen från en av mina klubbkompisar. Se på bilden så förstår ni varför! 

2 svar på “Kalle R. jagar sin andra Safariseger, Simon A./Jörgen J. inleder i tyska mästerskapet, Team Miro provar Norge, inställt i Skutskär men i Ö-Vik körs det, RS-premiären börjar ta form, dubbat är inte så dumt och så ett nackslag…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *