Ny WRC-tävling på Gran Canaria, Rally2 allt hetare som huvudklass, Østberg/Barth vann i Mexiko, VEC inledde året i ”Hasselasvängen”, ny bas i Småland, NM i rally kämpar på och rallytragedi med 15-årig förare…
I helgen dök där upp en helt nya aktör i WRC-spelets kandidater förframtida lokaliseringar. Irland, Saudiarabien, USA och Paraguay har varit kända en tid men nu nämns även Gran Canaria som tänkbar plats för en WRC-tävling.
Idag körs ett flertal asfaltrallyn på ögruppen i Atlanten och mest känd är onekligen ”ERC Rally Islas Canarias”. I år körs detta 2-4 maj och då för 48:e gången och kanske kan denna vara det som är tänkt som embryo för WRC om något år.
*
Tanken på Rally2 som ny huvudklass i WRC verkar mer och mer få fastare form. Från min synvinkel så verkar många positiva till att ”växla ner”, medan de som är störst förespråkare för att behålla dagens Hybrid-bilar är WRC:s nuvarande tre fabrikanter. Har lite svårt att hägna med i detta resonemang, då trion ofta med en röst förklarar hur dyrt tävlandet har blivit de senaste åren. Får inte ihop detta, antingen gör FIA något radikalt som sänker kostnaderna för teamen eller så kör man på i samma hjulspår mot vill inte säga det men ändå, avgrunden.
Från olika håll kommer också röster att en kursändring skulle förstöra WRC2-klassen när ”jättarna” kliver in bland privatteamen. En berättigad oro och säkert också något som skulle öka det ekonomiska trycket i klassen, vilket i slutändan troligen skulle få som resultat att det ändå blir ”jättarna” som till slut tar hand om segrarna. Detta är ett scenario som jag tyvärr tror är oundviklig och i ljuset av detta kanske ”Rally2Plus” är en väg att framåt. Bättre aerodynamik, kanske lite större restriktor och lite annat mindre kostsam kanske räcker för att skilja ut” fabrikarna” gentemot privatåkarna. Vi lär inte behöva vänta så länge på besked i frågan då FIA inom kort kommer att ta beslut i den här lite av ödesfrågan för Rally-VM…
*
*Mads Østberg/Patrik Barth försvarade segern från 2022 i ”Rally of Nations Guanajuato 200 Años”. Med en Skoda R5 vann paret alla 15 sträckor utom en och därmed skrevs tidsdifferensen till en bit över två minuter. Tvåa slutade italienaren Andrea Mabelini medan trea och fyra gick i Mexikos färger, Alejandro Sánchez Mauro och Ricardo Cordero.Därefter jättestort hopp till femman, spanske stjärnan Nil Solans som var snudd på elva minuter bak Østberg/Barth. Nytt hopp (15.21,6) till sexan och blågul flagga på Dennis Rådström/Johan Johanssons ”VOC-Yaris”.
Tack vare hemmaförarnas tredje och fjärde plats vann också Mexiko ”landskampen” före ”Team Scandinavia”.
*
När Volvo Euro Cup i söndags hade premiär i SMK Hälsinges ”Hasselasvängen” var det med 36 Volvo-bilar i olika skepnader, från PV till 240. VEC-bas Ted Malm var nöjd med uppslutningen och berättar.
– Det var utmanande sträckor som Hassela bjöd på, vägarna var ganska mjuka p.g.a mildväder och till viss del så var det stundtals väldigt smala passager mellan vallarna.
Att det var smalt innebar lite ”incidenter” när avåkta bilar inte kunde passeras, inte helt ovanligt på vinterrally.
I VEC1 som är standardklassen (Grupp E/F och VOC) för A/B förare var det ingen som rådde på värmlänningen Gustav Johansson/Per Wiksten som slog till med en magisk tid redan på första sträckan som sedan var ointaglig. Bakom kämpade vinterrutinerade Magnus Mellquist/Henrik Hedström från Söderhamn som lyckades hålla i så att han tog andra platsen före långväga VEC-debutanten David Petersson/ Isa Kolmbäck. Blekingen satsade vilt bakom och det blev till slut till en tredje plats i det 14 bilar stora startfältet i klassen. Gustav var för övrigt 4:a totalt i tävlingen av 62 bilar. VEC2 (C-förare) vanns av förhandstippade Öystein Hansen/Lill-katrin Hansen som vann klassen med över en minut tillgodo på tvåan unge Ville Larsson med pappa Ralf som bisittare. I de två för året nya Appendix K-klasserna blev det manfall i den för äldre bilar. Bara Håkan och Jesper Holm, Vallentuna kom i mål och resten (tre bilar) bröt alla.
I klassen för äldre bilar men med större motorer (VECC2) var det mannen från Finspång, Janne Blom/Maximus Joge som tog hem klassen med 45 sekunder tillgodo på tvåan Håkan och Laila Süld, Östhammar. Bara tre sekunder efter kom så Jonas Wallén/Gunnar Envang som i sin tur hade 2,7 ner till fyran flitigt tävlande Håkan Lindh/Håkan Beger Laxå. Även i den här klassen var det manfall och bland de som fick ge upp och detta redan efter en körd sträcka, var SMK Hörbys Håkan och Felix Bercic med trasig kopplingsarm. Ännu tråkigare för Toarps Jan Hagberg som rullade tidigt och bröt även han. Nästa deltävling och då med högre koefficient (4) är i Finland, ”Ikaalainen Spa Ralli” den 18 maj. VEC dominerade till antalet och i de övriga klasserna var Ljusdals Patrik Åkerman/Robert Bergvik snabbast med sin Golf. 15 sekunder efter kom så Jonna Eson Brådhe/Caroline Gassner med Mirage R5.
*
Precis som Södra BF hade även Smålands BF årsmöte i helgen och där avtackades eldsjälen Mats Bergman, Skillingaryd för sina år som ordförande.
I stället är det nu Arne Adolfsson från Värnamo som ska svinga den småländska klubban under ett år framöver.
*
Än har man inte gett upp tanken på att få till ett Nordiskt Mästerskap i rally även om det efter två år har svårt att lyfta. Tanken med ”Nordic Rally Championship” är god men tyvärr verkar inte de tävlande dela den uppfattningen som inte hänger på låset precis för att köra de fyra deltävlingarna. Dessa körs i Sverige, Finland, Norge och Danmark.
Först ut är ”Rally Nyköping” deltävling i Rally SM som sedan följs av Finland i mitten av juni. Därmed är grusdelen avslutad och asfalten tar vid och där Norge och ”Rally Larvik” tar vid sista helgen i augusti. Final blir i Danmark och ”Rally Stoholm” den 28 september. Nytt för 2024 är ”Landskamp” mellan länderna där man dock inte får tillgodoräkna sig poäng i ”hemmatävlingen”. Mer info på www.rallynordic.fi och svensk kontaktperson är skåningen Jocke Berg 0722-1483 00.
*
I går drabbades rallysporten på Nya Zeeland av en snudd på ofattbar tragedi när blott 15-årige Broklyn Horan och hans kartläsare 35-årige Tyson Zaen Jemmet båda omkom. Föraren som trots sin unga ålder ändå tävlat flitigt tog sin första seger i en ”Rallybuggy” 10 år gammal. Kartläsare Jemmet var en flitig gäst på WRC-tävlingar över hela världen och drev ihop med hustrun en rallysajt på nätet. De omkomna tävlade i en rallysprint i de norra delarna av NZ när deras bil flög av vägen och så olyckligt att den landade i flod som normalt inte är så djup. I år däremot var den inte så, utan båda två fastnade bilen utan möjlighet att ta sig upp till ytan.
En som delade sorgen var landets stora stjärna Hayden Paddon som var vän med kartläsaren Tyson och som skrev på X: ”En sådan tragisk händelse i går med två fantastiska människor som togs bort för tidigt. Brooklyn Horan var en av de mest spännande unga rallytalangerna som var avsedda för stora saker och Tyson som var ett enormt rallyfan och familjefar. De djupaste tankarna och kondoleanserna till alla familjer RIP”.
Ta bort wrc och satsa på R5 minst 20 bilar i huvud klassen för att berättiga till VM poäng