11 år sedan Solberg vann Historic som numera är runt hälften så stort, snö väntas på fredag runt Umeå, en del ”publikgnäll”, tv-tablån igen, Carlberg med norsk co-driver, Klara A. med matchande ”sol-overall” inför Extrem E-premiären och vår i sikte när Hörby släpper inbjudan till RS-DM.
Första året ”Rally Sweden Historic” kördes var 2013 och där Petter och Pernilla Solberg stod som vinnare med Ford Escort RS1800 och firade med ”lille Oliver”.
Då hade man varit snabbare än de övriga 40 deltagarna och åren efter blev rallyt för klassikerna lite populärare för varje år. Toppen nåddes 2018 när Kenneth Thomasson vann med Mazda och familjen Solberg, fortsatt med Escorten kom tvåa.
Foto: Tommy Svensson
Men när så rallyt flyttade till Umeå 2022 bröts den ändå positiva kurvan abrupt och där kom endast 23 bilar till start och året efter en liten ökning till 28 ekipage. I år ligger siffran på ungefär samma när 26 historiker på fredag ger sig iväg på ”SS2 Brattby” och då är klockan 11.38. Tre sträckor körs under dagen och lika många under lördagen sedan är rallyt över för deras del och då har styvt tio mil SS avverkats.
Först ut i spåret med #201 på sin röd/vita Toyota är i mina ögon favoriten Mats Jonsson/Jon Magnusson. Ser också till min glädje att DirtFish uppmärksammat den värmländske rallyikonen med reportage och rubriken, ”Föraren som jagat Rally Sweden segrar under sex årtionde”. Direkt efter Mats kommer rallyts häftigaste bil, Audi quattro innehållande Tobias Johansson/Mikael Johansson Bägge två i Klass 10 som är väldigt spretig med Audin i effekttoppen och sedan fallande skala genom GSi-Kadett, Saab Turbo ner till Suzuki. Inte helt rättvist kan tyckas men så är det i åldersklasser och i största klassen (Klass 9) är det desto mer homogent då nio av de tolv förarna sitter i Volvo 240. I en av ”tvåförtiorna” finns fjolårets SM-vinnare i Nationella 4WD, Eskilstunas Robert Andersson. Robert genrepade Lima och efter det meddelar han via Pierre Skytt att allt kändes bra i RWD-debuten för honom och Jesper Samuelsson.
– Volvon har Jari Saarinen rattat tidigare och även Rickard Hellström från Strängnäs AMS, berättar Robert.
Hellström som är en supermeckare har även lagt sina ”magic fingers” på bilen inför Umeå där Robert väljer en låg profil.
– Vi körde test som föråkare i Lima i helgen och det gick riktigt bra, maskin drar fint från botten och bilen är i topptrim allt nytt eller renoverat. Men att utmana Mats Jonsson och Tobias Johansson går inte men visst siktar vi på att bli snabbaste tvåhjulsdrivna ekipage, säger Robert.
SM-vinnaren körde rallyt även 2023 men då med Suzuki vilken råkade ut för drivaxelbrott och brutit som resultat. På bilden poserar Hellström med Robert vid Volvon.
*
Nu får Thierry Neuville och Elfyn Evans det tufft att vinna i Rally Sweden. Den slutsatsen drar jag efter att ha kollat på väderleksrapporterna inför helgen, där det förväntas snöa under hela fredagen. Med lössnö på sträckorna blir det väldigt svårt att matcha dom som kommer bakifrån och där då kanske även Oliver Solberg och de andra WRC2-åkarna blandar sig i toppen på vissa sträckor.
I dag kom det också 13 centimeter snö på ”SS3/6 Norrby” som då körs på fredagen och med ännu mer snö. Såg även en bild på shake down ”Håkby” som har första start i morgon klockan 09.01. Massor av snö, men på bilden ser det ut att vara lite si och så med is under vilket också ska vara fallet på en del andra sträckor.
*
Jag har fått en del ”gnäll” eller om man är lite snäll synpunkter, på hur arrangören hanterar publiken. Ännu saknar vissa sina sedan länge beställda rallypaket med pass, mössa och annat. Andra tycker att prisbilden i Umeå har ökat kraftigt på det mesta från brasved till boende. Så kraftigt att en del väljer att stanna hemma. En tidigare trogen ”Svenska-åskådare” stannar hemma efter många år i Värmland och även i Umeå somskriver.
– Dyra biljetter (RallyPass), dyra hotell. Att fösas som boskap på upplogade leder till vissa utvalda publikplatser är inte vad rallypubliken vill, är några av argumenten jag hört!
På plats finns däremot norske rallyentusiasten Viktor Ballongbilen Nilsen som redan på reken ”skyltat upp”.
*
Visar återigen hur man via tv kan följa rallyt på hemmaplan.
Torsdag 15 februari
09.00 – Shakedown (Web-tv emotorsport.se)
18.50 – SS 1 (TV12)
Fredag 16 februari
08.45 – SS 2 / SS 3 (TV4 Motor)
10.45 – SS 4 (TV4 Motor
14.30 – SS 5 / SS 6 / SS 7 (TV4 Motor)
19.00 – SS 8 (TV4 Motor)
22.00 – Summering (RedBull.tv)
Lördag 17 februari
07.40 – SS 9 (TV4 Motor)
08.25 – SS 10 (TV4 Motor)
08.30 – SS 10 (SVT 2)
08.30 – Flera sträckor (SVT Play)
10.00 – SS 11 (TV4 Motor)
14.00 – SS 12 (TV4 Motor)
14.10 – Flera sträckor (SVT Play)
15.00 – SS 13 (SVT 2)
15.00 – SS 13 (TV4 Motor)
16.30 – SS 14 (TV4 Motor)
18.50 – SS 15 med mer (SVT Play)
19.00 – SS 15 (TV4 Motor)
22.00 – Summering (RedBull.tv)
Söndag 18 februari
07.20 – SS 16 (Sportkanalen)
10.00 – SS 17 (Sportkanalen)
11.55 – SS 18 (TV4 Motor)
12.00 – SS 18 (SVT2 & Play)
22.00 – Summering (RerdBull.tv)
22.00 – Sammandrag (SVT 1)
*
I morgon kommer tipset inför Rally Sweden och där även Junior-WRC ska sättas under lupp.
*
Igår meddelade Opel-vinnaren Calle Carlberg via Facebook vem som efterträder pappa Torbjörn som kartläsare i hans Opel Corsa Rally 4. Det blir norskt i högerstolen genom ERC-rutinerade Jørgen Eriksen. Paret har redan tränat på notskrivning tillsammans inför säsongen som Calle i nuläget inte har helt klar för sig.
*
Sällan har väl designen på en föraroverall varit mer passande än den som Klara Andersson ska ha på sig i årets Extreme E. En stor sol mitt fram tävlar med Klaras eget minst lika soliga leende och här har verkligen nya teamet SUN Minimeal Team hittat exakt rätt.
I helgen är det debut för serien med ”Desert X-Prix” i Jeddah och Saudiarabien. För teamet kör även tvåfaldige DTM-mästaren Timo Scheider (45år) som också tar rollen som teamchef för den 23-åriga SMK Hörby-föraren i den 550 hk starka elektriska prototypen ODYSSEY21.
– Att få vara en del av det här nya teamet är helt enkelt coolt, förklarar Klara som iktigt strålar över hur nöjd hon är.
– Alla är supermotiverade och fokuserade men vi måste ta det steg för steg men hungern efter framgång och passion är det som driver oss alla, en fantastisk känsla.
För Klara blir det blott andra gången hon tävlar på ökensand någon hon ser framemot.
– Banan mellan sanddynerna ser spektakulär ut så jag kan inte vänta på att få komma in i bilen…
Två race på lördag och två på söndag är det som körs i Jeddah och banan är då 3,5 kilometer lång med två spektakulära hopp och är extremt krävande.
Nytt team är det inte för Johan Kristoffersson och Mikaela Åhlin Kottulinsky som regande mästare och även 2024 blir det Rosberg X Racing. För deras del blir det en jakt efter en tredje titel i Extreme E medan Mikaela jagar en andra.
– Det känns som förra säsongen knappt har gått i mål, men det här ska bli kul. Vi är fokuserade och fulla med energi, säger Kristoffersson som aldrig tidigare kört i Jeddah och som även konstaterar att underlaget inte är någon favorit. För att råda bot på detta har teamet haft ett test i Portugal med god rådgivning.
– Inte med samma bilar som i mästerskapet, men ändå på sandbetonat underlag, säger Johan.
Totalt är det åtta team som ger sig in i elden på lördag och söndag.
*
Även om vi står mitt i vintersäsongen så lurar vår och barmark runt hörnet, åtminstone här i Skåne.
Ett bevis på detta kom idag när SMK Hörby publicerade inbjudan till premiären för RS-DM, ”Bilmånsson Rallysprint” den 14 april. En tävling som i mångt och mycket blir en kopia av fjolårets succé i Asfalt SM med ”rundbana” på Hörbys östra industriområde. Anmälan och info hos resultatservice.com
*
Upprepar det jag skrev häromdagen att det helgen fanns många fina bilder från olika tävlingar och då även en del som jag gärna velat använda i Motorbloggen. Flera rallyfotografer har hört av sig men det finns plats för fler. Därför ber jag er som vill medverka i Motorbloggen att via mail berätta att det är OK från er. Maila ert OK till motorbloggen@telia.com och stort tack på förhand.
Finns det inget positivt att skriva om Rally Sweden Umeå. Förstår att du är BITTER att rallyt inte fick vara kvar i Värmland. Om du ska vara seriös och inte gissa vad som händer här i Umeå, får du nog komma hit. Jag har fyra Rally Sweden i Värmland och tre i Finland. Så jag har en del att jämföra med. Om du vill se rally och inte fastna i milslånga bilköer ska du komma hit.
Nu förstår jag inte riktigt vad du syftar på? Har skrivit hur mycket positivt som helst men det betyder inte att jag måste blunda för andras åsikter. Jag har förstått att en flytt var nödvändig och du har fyra rallyn i Värmland medan jag hade över 40. Klart att det blir mindre köer när det blir mindre publik ingen konstig ekvation. Jag är heller inte bitter utan är glad över att det fortsatt finns VM kvar i Sverige. Men inte så lätt att hitta det positiva när rallyt inte ger media någon information om allt kul som händer…