Hyundai Rally2 i behov av uppdatering, WRC2 inget för M-Sport, Kalle G. och Andreas L. stora vinnare i Lima, PS-tiderna i Sandviken redovisas, Brynildsen kör GK Doors Polo och familjen Grøndal segrade.

Att Hyundai verkar sköta sitt WRC2-tävlande lite med vänsterfoten har jag känt länge och i ljuset av detta även tyckt lite synd om Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen som kämpar med deras i20 N Rally2.

Foto: Hyundai Motorsport

Min uppfattning delas av Nicolas Ciamin som slutade fyra i ”Rallye Monte Carlo”. Efter segern i ”Central European Rally” med Skoda var förväntningarna höga både från omgivning och inte minst från Ciamin själv inför WRC2-premiären 2024. Snabbt kom han dock underfund med att hans Hyundai inte räckte till mot Skoda, Toyota och Citroën.

Vår bil var pålitlig, vilket är en viktig poäng men också  ganska lik sedan den lanserades, menar Ciamin som nu hoppas på uppdateringar.

Vi ser fram emot dessa, för i nuläget kan vi inte slåss i toppen. Jag tryckte på riktigt hårt i Monte, men det räckte inte…

Speciellt motorn hänger inte med förklarar han för DirtFish, vilket märktes speciellt i uppförsbackarna som var många i Monte. Samma problem lär inte bli lika påtagligt i ”Rally Sweden” där Emil och Reeta kör WRC2:s enda Hyundai av de 25 anmälda.

*

Att klassen domineras av Skoda, Toyota och Citroën är solklart och det verkar som att M-Sport redan gett upp med sin variant, Ford Fiesta Rally2.

Rally2 är en svår grej för oss för tillfället, erkänner temats Richard Millener.

Vi vet att vår bil kan vara konkurrenskraftig men den här säsongen kan vi inte vara med och slåss i toppen!

Då syftar han inte på bilen, utan på att ingen toppförare valt Fiestan och därför är engagemanget från Cumbria minimalt. Millener menar att det inte finns ingen vett och sans att satsa stora pengar för att kanske bli femma-sexa. Istället väljer man att stötta förare i nationella mästerskap  men det kan ändras menar Millener till rallit.fi.

Om en bra förare blir tillgänglig då kan vi undersöka om det ändå vore vettigt att vara med. Men åtminstone de tre första rallyna kommer vi inte att köra…

Foto: M-Sport

Två Fiestor är anmälda i WRC2 och Rally Sweden och där irländaren William Creigthon som värmde upp i Lima som föråkare, är den vassaste. Polacken Jaroslaw Koltun får det nog svårare mellan snövallarna i 45-åringens tredje start i Sverige.

*

Enkelt att efter detta växla över till Lima och lördagens ”LBC-Ruschen” där faktiskt en Ford Fiesta Rally2 inte bara totalsegrade utan gjorde det dessutom i ren utklassningsstil. I bilen satt Haninges Kalle Gustafsson/Magnus Nilsson och som hade snudd på osannolika 1.57,7 ner till snabbe Thomas Thunström/Kevin Athley. På de fem sträckorna i Lima hängde dock inte Skoda-duon med utan fick se sig slagna på alla sträckorna. 

Foto: Gustafsson Motorsport

Även dom hade en betryggande marginal runt halvminuten till trean Skoda-kollegan från Örebro,  Fredrik Grahn/Jonas Magnér.

Foto: Thunström Motorsport

Ett styrkebesked inför Rally Sweden Historic levererade Ludvikas Tobias Johansson/Bo Holmstrand. Med ”Ekens” gamla Audi quattro slutade man sjua totalt och så klart bästa ”klassiker”.

Foto: privat

I 2WD var det också marginal mellan vinnaren och tvåan, 47,3 sekunder. Bäst var det stora hemmahoppet Andreas och Therese Levin med sin segervana Nissan Sunny. Tvåa slutade Patrik Åkerman/Joakim Gevert, Ljusdal och Golf. Van att vinna är även trean André Nygren/Emil Olsson, MK Ratten men i Lima hängde inte BMW:n riktigt med i Levins tempo, 1.13,7 skilde mellan de båda. Hemmatriumf blev det även i B-2WD med Stefan Olsson/Amelie Jakobsson i Ford Fiesta. Här var det dock tajtare och tvåan från Vimmerby Oskar Andersson /Theo Bergsten var bara tio sekunder efter. Framtidslöftet Hugo och Stefan Carlberg, Fagersta vann C-2WD med sin Volvo 240 och placerade sig dessutom som 33:a totalt. Två totalplaceringar längre bak bevisade Laxås Suzuki-åkare Marcus Aarlie Johnsen/Caroline Gassner att man inte behöver rallybil för flera hundratusen kronor för att det ska gå undan.  Segern i ”1300 Rallycup” satt så klart som en smäck, 28,3 efter kom Ramunders Joacim Rydin/Magnus Simensen och som trea i ”Sukka-Cupen” hamnade  Tobias och Joakim Bilfeldt, SMK Valdemarsvik. Snövallarna blev inga vänner till Ola Strömberg/Victor Johansson som hamnade i en sådan på näst sista sträckan. Efter lång snöskottning kom den gröna Suzukin loss men då var tidsfölusten så gigantisk att handduken kastades in. Gamle fortåkaren från Team Skogsåkarna, Roger Berglund med Terje Plomén i App. K-240:an, slipade på grusformen och vann klassen. En segermarginal på nio minuter imponerade på mig. 

Foto: privat

Imponerade gjorde också mina egna klubbkompisar i SMK Hörby, Pontus och Magnus Sigvardsson. I Lima hade man valt att låta ”Ungdomsrally” gå ut allra sist av de 113 startande. Med tanke på detta och att då delar av sträckorna blev ”lite dåliga” plus att Lima var Pontus första vinterrally med ”MAX-Golfen” var det en prestation att bara komma mål. Klassegern var ändå säker då enda medtävlaren bröt tidigt.

De stora snackisen efteråt var den film som lades ut på Facebook som visade ”rallyfans” mer eller mindre med byxorna nere, när man ägnade sig åt att sabotera rallyt. Ett par dårar ägnade sig åt att kasta ut snö på vägen och även då minskade ner snövallen i ytterkanten. Om jag förstår rätt så har tävlingsledningen lyckats identifiera sabotörerna och som i dag är djupt ångerfulla. En reaktion som jag hoppas sitter i länge…

*

Som bekant slutade tre ekipage på exakt samma tiondel på power stage i Sandviken. Då togs beslut att gå ner på hundradelar för att särskilja Patrik Flodin, Fredrik Åhlin och Tom Kristensen.

Foto: Fredrik Värnebjörk

Då visade det sig att Flodin hade 2.09,72, Fredrik Åhlin/ 2.09,74 och så Tom Kristensson 2.09,75 vilket gav 4-3-2 bonuspoängen.

*

Nu utvidgar GK Door Team till andra sidan kölen och har bjudit in norske fortåkaren Eyvind Brynildsen som ”Gästförare”. I NM deltävling tre, ”Numedalsrally” i början av mars ska Eyvind ta plats i en av teamets VW Polo R5 berättar teamägare ”Chribbe” Haglund.

Det ska bli kul att få komma ut och visa upp teamet i Norge och att våra fina resultat ger eko ut i våra grannländer. 

Eyvind tycker det ska bli kul at göra Polo-debut som han gör med Jørn Listerud i högerstolen, något han önskat göra en längre tid.

Veldig kul å få få bli en del av teamet og ikke minst få ta med teamet til det norske mesterskapet. Vi skal kjøre for å vinne!

Till tävlingen den 2 mars är idag 48 förare anmälda och där Anders Grøndal/Ola Fløene, Skoda och Frank Tore Larsen/Torstein Eriksen, Polo så här långt är vinnarkandidater, men då har ännu inte Henning Solberg anmält sig…

*

Lite mer Norge och i ”Flesbergsprinten” vann familjen Grøndal med Anders bakom ratten och pappa Stein Anders som kartläsare. Fem sekunder skilde till Roger Rustad/Anita Hvambsahl både dom och Grøndals kör Skoda. Bäst 2WD blev Marius Solberg Hansen/Erik Storø med Peugeot 208.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *