Tom och Andreas fyra i Sandviken, Flodin/Hallberg/Sundell/Pettersson vinnare, Hennign S. tog första segern på 18 år, Østberg/Barth tvåa efter dämparkrångel och Kalle R. bröt i Arctic-ledning!

Tack vare att jag hållit samma tempo på jobbet som Patrik Flodin gjorde i Sandviken blev där tid över för en liten Motorbloggen. Även om Patrik vann så vill jag ändå börja med att gratulera Tom Kristensson/Andreas Johansson för att återigen ha levererat en stabil körning på Sandvikens snabba sträckor. Inte ett hjul fel på hela dagen men så klart förstår jag att Tom är lite besviken över att missa tredjeplatsen med futtiga 1,4 sekunder.

 

Foto: Fredrik Värnebjörk

Som tävlingsmänniska hade man önskat en högre placering, men ser man realistiskt på det så gör vi ännu en riktigt stark tävling helt utan misstag eller problem, förklarar SMK Hörby-föraren.

Med Skoda Rally2 från Keane Motorsport var man trea efter de fyra första sträckorna och hade bara en dryg sekund upp till tvåan och premiärvinnaren Dennis Rådström/Johan Johansson. Men sträcka fem passade inte Tom och där tappades fem sekunder till toppen och vips var Dennis ännu en bit bort plus att Fredrik Åhlin/Maja Bengtsson även dom gick om. På sista sträckan gick det med fullt påslag för alla i toppen och för Toms del blev det en osannolik delad andra tid med Åhlin och Flodin, vilket inte räckte för att återta sista pallplatsen.

Foto T-W.Media/GK Door Team

Vintertävlingar är svårt men samtidigt väldigt kul. Nu väntar vi till det blir grus, summerar Tom.

*

Som väntat var det omöjligt att stoppa en supertänd Patrik Flodin/Göran Bergsten med GK Doors Polo som tog sista chansen att hänga med i medaljstriden. Seger och en klättring från åttonde till tredje plats i SM-tabellen blev dagens resultat i ”Vinterpokalen”.

Foto. Rally SM

Det här var jäkligt gött. Skönt att vi fick till det nu och kan börja jaga. Det här har verkligen varit ett bra rally och jag har inte behövt tokladda – utan bara tryckt på, säger Patrik.

Redan på första sträcka sattes upp ett vinnartempo även om Fredrik Åhlin var 0,8 sekunder före men efter det var det ”The Flodin Show” fram till sista sträckan där Pontus Tidemand/Jørgen Eriksen var snabbast

Vi måste få tacka det här proffsiga teamet för en fantastisk bra bil! Vi har inte haft några som helst problem under rallyt. GK Door tänker verkligen på allt, från bil till mat under rekognoseringen med egen kock. De är verkligen helt suveräna, säger Patrik.

*

I den nationella motsvarigheten för 4WD-bilar tog Oskar Sundell/Joakim Söderquist på hemmaplan revansch för Hudiksvall. Seger med över tre minuter till Närkingen Kevin Jirvelius/Per Wiksten. Vinnaren från Hudiksvall, Kim Nydén/Jonas Sandin hade en mörk dag och slutade sist i klassen, men behåller ändå SM-ledningen. Sundell var däremot nöjd.

 Resultatet är superbra och bilen funkar kanon. Jag är inte helt nöjd med körningen ändå. Vi har gjort ändringar på bilen och den beter sig lite annorlunda. Jag behöver lite mer mil i bilen, så ska vi fortsätta utmana resten av år!

*

Mitt tips i ”Nationella 2WD” höll med GK Doors Patrik Hallberg/John Stigh som vinnare. Deras Ford Fiesta Rally4 höll emot alla GruppH-bilar och man vann fem av de sex sträckorna. Haninge-föraren leder SM med 15 poäng över Niklas Hägg.

Foto: GK Door Team

 Det har varit en fantastisk start på säsongen, det känns helt fantastiskt, säger Patrik Hallberg, som även vann JSM 2WD.

Foto: privat

Hade det inte varit för honom så hade Gullabos Jacob Johannesson/Danny Holgersson fått fullt pott i J-SM. Nu blev man tvåa här med Volvo 940:an och nia i klassen totalt.

*

Standardklassen vanns av Johan Pettersson/Per-Ola Petterson från Skillingaryd med lite överraskade stor marginal. Ner till tvåan, Jan ”Janjan” Johansson/Christian Ohlsson, Fryksdalen skilde hela 1.40,4. 

– Äntligen gick det hela vägen, det är skönt att det är över nu. Vi har kört stabilt och hållit oss på vägen hela dagen, summerar Johan Pettersson, som också vann JSM Standard.

Det skånska inslaget i klassen, SMK Hörbys Ingemar Månsson/P-I Hellberg körde sin som fyra i klassen.

*

Efter två vintertävlingar i Hudiksvall och Sandviken tar nu Rally-SM ett uppehåll till den 10 maj, när den tredje av totalt sex deltävlingar avgörs. Då på grusunderlag i Nyköping.

*

Att inga träd växer till himlen är välbekant och detta fick regerande Norske Mästaren Frank Tore Larsen/Torstein Eriksen uppleva i dagens ”Rally Hadeland”. Efter sju av de åtta sträckorna ledde ”FTL” med sin VW Polo R5 men återuppväckte Henning Solberg/Ilka Minor flåsade i nacken. Bara 5,8 sekunder skilde mellan Polon och Hennings Skoda Rally2, som nu lär ha tagit första segern på 18 år.

Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé

Att det skulle bli ”stå upp och köra” på sista sträckan, 23 kilometer långa ”Sagovallen” var helt klart. Då gick det till skogs för ”FTL” och istället kunde Henning och Ilka köra hem deltävling två i NM. Den som bäst hängde med i  toppduons tempo var Andes Grøndal för dagen med minst sagt rutinerade Ola Fløene vid sin sida. Ändå skilde halvminuten upp till storebror Solberg. Trea slutade Thomas Kvarn/Stian Johansen, Citroën C3 Rally2 ändå respektingivande 2.40, 5 till Henning.

Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé

Norska segermaskinen Steve Røkland/Morten Erik Abrahamsen blev bästa 2WD och sjua totalt med sin något ålderstigna Peugeot R2. Bara 6,8 sekunder efter kom talangen Karl-Peder Nordstrand/Jørn Listerud med en modernare Ford Fiesta Rally4. R2-Peugeot även som trea med Sindre Backe/Mads Johansen. 

*

Tack vare en trasig stötdämpare i början av dagen tvingades Mads Østberg/Patrik Barth att slå av på tempot i ”Qatar International Rally”. Med fixad dämpare kom paret tillbaka och vann dagens tre avslutande sträckor. Nu nådde dom inte ända fram utan det blev en andra plats efter SRT och Skoda-kompisarna Pierre-Louis Loubet/Loris Pascaud. Tidsdifferensen blev futtiga 4,6 sekunder vilket talar om hur överlägsna Mads och Patrik var på ökensträckorna. Med ett problemfritt rally hade man troligen vunnit och säkerligen med bortemot tre minuters marginal.

Foto: Qatar Internaitonel Rally

Storfavoriten Nasser Al-Attiyah hade slutat nia efter att ha fått tio minuters tidstillägg. Anledningen som Nasser tyckte var helt fel, var att han körde Polon på bara tre hjul på motorvägen.

Tog beslut att köra vidare istället för att stanna på motorvägen som jag bedömde som ännu farligare, detta var helt fel, dundrade Nasser efteråt.

Nu blev det inte som nia han gick mål utan Nasser valde att bryta före rampen.

*

Med seger hemma i ”Arctic Lapland Rally” satte Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen ribban för resten av Rally1-gänget som förväntas till Umeå och Rally Sweden. I Rovaniemi gick han dessutom ut allra först och den nackdelen sliper Toyota-duon i Västerbotten där istället Thierry Neuville blir den som ska spåra.

Foto: Toyota Gazoo racing

Nu bar det dock inte till seger för Kalle som bröt med ”Tekniskt” på sista sträckan med bara någon kilometer kvar men inför denna var han ledning så när som fem sekunder minuten stor. Nu blev det istället Elfyn Evans/Scott Martin som körde hem Rally Sweden-genrepet och detta i stor stil.

Foto: Toyota Gazoo racing

Tvåa och bästa Rally2 blev även detta Toyota men där med Mikko Heikkilä/Kristian Temonen. Med fyra sträckor kvar passerade Toyotan Teemu Asunmaa/Ville Manisemäkis Skoda som sedan inte orkade svara emot. Nu skilde 7,3 sekunder medan fyraan  sin Toyota-debut Roope Korhonen/Anssi Vinikka kom mål dryga halvminuten efter Heikkilä. RX-stjärnan och Klara Anderssons teamkompis Niclas Grönholm/Tomi Touminen svarade för en stabil insats med sin R5 Skoda, sjua totalt. Någon målgång blev det inte för Nikolay Gryazin som bröt på transporten till sträcka sju, då med en fjärde plats i klassen.  Arctic blev inte riktigt så arktiskt som tidigare år även om det igår var minst 13 grader. I dag var det mer osannolikt duggregn trots att termometern stod på minus tre. Ett faktum som gjorde att de bildades is på bilarna och bitvis var det svårt att hålla rutorna isfria…

*

I morgon gäller samma sak för Motorbloggen som idag, kommer den så kommer den…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *