Klart att Sandviken kör, WRC på Sardinien kortas, Dacia har rallyplaner, historiska Monte har startat, finbesök i Lima, ”FTL” laddar för ERC och Meeke/Lukyanuk delar Hyundai Rally2!

Uppenbarligen är det inte bara till mig man ställt frågor om SM och ”Vinterpokalen ” kommer att köra som planerat nu på lördag. I dag meddelar därför tävlingsledare Kalle Andersson att rallyt kommer att köras och vill därför dementera ryktena att tävlingen skulle riskeras att ställas in. Snarare är det riktigt bra förutsättningar med rejäl isbotten på sträckorna.

Foto: Rlaly-SM

– Som det ser ut nu är det minusgrader på nätterna och även in på dagen. Det gör att vägarna håller emot plusgraderna bra. På lördag ser det ut att bli några plusgrader, men det är inget vi tror ska ha någon större inverkan på underlaget. Det är blankis och bra isbotten på sträckorna just nu och det finns inget som tyder på att tävlingen inte ska kunna bli av. Det är hur lugnt som helst, säger tävlingsledare Kalle Andersson.

*

En tid har det diskuterats inom FIA och WRC att göra förändringar i upplägget för VM-rallyna. En del tycker att det i dag är för lång tid med ”shake down” på torsdagen och sedan målgång först på söndagen. Några konkreta förslag på hur man skulle kunna minimera tiden har inte jag sett förrän nu. ”Rally Italia Sardegna” avslöjar att de i deltävling sex i årets WRC kommer att testa en kortare variant. Det gäller både rallyts längd och hur många dagar som ska tas i anspråk. Sträcklängden sänks till 26 mil vilket är cirka fyra mil mindre än dagens minimilängd. Tävlingsstart på fredagen strax efter lunch men fortsatt målgång på söndagen vid 12.00.

Rallyt med start 30 maj och målgång den 2 juni återvänder nu till klassisk mark i Alghero där HQ baseras efter att i fjol ersatts av Olbia.

*

I går presenterade Dacia sina planer för ”Dakar Rally” 2025 med sin Dacia Sandrider. Bilarna byggs av brittiska Prodrive med stöd från Renault Group och i både ledningen för satsningen och som förare finns Sebastien Loeb och Nasser Al-Attiyah, medan Christina Gutierrez blir deras kvinnliga inslag. Debut för ”Sandryttaren” förväntas ske i i höstens ”Rallye du Maroc”.

Foto: Dacia

I samma ärende så ryktas det även att den rumänska Renault-släktingen kastar blickar mot WRC2 för att nå en bredare mer sportigt inriktad kundkrets. Med Prodrive, Loeb och Al-Attiyah i ledningen känns det som att tre viktiga ingredienser i ett sådant projekt redan finns på plats. Dock har jag även hört ett annat upplägg där både Finland och en tidigare rallyåkare på toppnivå nämns… 

*

I dag startar den 26:e upplagan av Rallye Monte Carlo Historiqe med målgång nästa onsdag den 7 februari. Ett rally med många danska, norska och finska deltagare men i år ingen svensk alls. Danskarna har också en stolt historia i rallyt och 2002 vann Otto och Britta Kristensen totalt med sin Lancia Fulvia. I år sitter Otto i högerstolen hos sonen och f.d kartingföraren Simon Kruse Kristensen och fortfarande är det Lancia Fulvia som gäller.

Foto: www.intercom.nu

Deltagarna startar från Glasgow, Bad Homburg, Reims och Milano för att sammanstråla på fredag i Monaco där sedan tävlande börjar på allvar.

*

I ”LBC-Rushen” den 10 februari har Lima MS fått finbesök när fjolårets ”Most improved Driver 2023” i WRC, irländaren William Creighton kör rallyt som ”shake down” inför Rally Sweden. I fjol körde 26-åringen hem Junior-WRC och nu är det den Ford Fiesta Rally2 som utgjorde första pris där, som han tänkt tackla WRC2 med. Vid sin sida har han som tidigare Liam Regan och duon utgör en del av de sex ”Funktionärsbilarna” i Lima. 

Här har man sällskap av värmlänningen Calle Ward som var flitig i Rally-SM för snart 20 år sedan med olika Renault Clio-modeller. 2011 var dock första delen av rallykarriären över och först nu är det återstart genom sitt företag Happy-Day.se och deras VW Polo R5.  Även MilleJohansson/Johan Grönvall startar upp årets säsong genom att vara föråkare med Ford Fiesta R5.  Med fyra dagar kvar innan anmälan stänger är man uppe och nuddar 80 ekipage. Längst söderut kommer så här långt  SMK Hörbys ungdomsåkare Pontus Sigvardsson som sätter pappa Magnus i här nere, smått klassiska ”Max-Golfen” för vinterns stora äventyr.

Foto: Lima MS

*

Norrmannen Frank Tore Larsen med Torsten Eriksen vid sin sida var på väg mot att bli ”BAUHAUS Royal Rally of Scandinavias” stora knall när man höll en otippad tredje plats efter de första nio sträckorna. Men sedan knallade det på ett mer oönskat sätt och av ”FTL:s” VW Polo R5 återstod bara en skrothög efter rullningen på ”SS10 Tolita”.

Foto. Tommy Svensson

Men bara någon månad senare hade hans team byggt en helt ny bil och det blev återstart och seger i NM-finalen ”Rally Larvik”. Nu laddar 33-åringen om på allvar, har till och med förändrat sitt civila jobb för att kunna köra rally på ett mer proffesionellt sätt. Från chef hos bilhandlareRøhneSelmer tar nu FTL  plats «på gulvet» i företaget nya filial i Drammen berättar han i en intervju med ParcFerme. I Värmland kände han att där fanns tempo för en internationell karriär, något han testade redan 2018 men då utan de muskler som krävdes för ”EM-drømmen”.  Den här gången vill han göra det på ”rätt sätt” och där ett steg är att gå ner i arbetstid för att kunna fokusera på ERC. Som ”semiproffs” har han nu fått ihop en budget för tre starter i ERC vid sidan av full säsong i Norska Mästerskapet.

Grunnen til at vi kjører her hjemme er, nummer én, at jeg har veldig respekt for NM som et mesterskap, så jeg ønsker ikke å forlate det når flere andre har forlatt det. Så jeg håper vi kan klare å holde rekrutteringen og nivået oppe. Nummer to er at jeg ikke har noen full EM-sesong på gang uansett, og nummer tre er at det er et dårlig alternativ av meg å ikke sitte i bilen nå og da, säger Frank Tore till Parc Ferme.

Premiären i Ungern står man över och även deltävling två på Kanarieöarna så debuten sker i Värmland och tre veckor senare ”Rally Estonia”. Ettasfaltløp” ska också köras men så långt i planerna har han inte kommit ännu. Tidsmässigt är Barum i Tjeckien bäst men detta är inte första valet som istället är Rally Roma di Capitlale bara tre veckor efter Estland.

Samtidig vil det imponere om man gjør det bra på første forsøk i Barum. Vi får se, säger FTL.

Riktigt kul med duon i ERC och nu återstår om eller vilka svenskar som gör dom sällskap  i ”Rally-EM 2024?

*

Både ERC och ”Rally Canarias”Hyundai Canarias i dag berättade att deras satsning på ”GC-mästerskapet” där tjecken Jan Cerny slutade tvåa, pausas. Detta betyder dock inte att rallyintresset svalnat, istället väljer man ut ett antal olika tävlingar där deras Hyundai i20 N Rally2 kommer att köras. Bakom ratten sitter då Kris Meeke och ”The Russian Rocket” Alexander Lukyanuk i bilen som sköts av Sports & You Canarias under ledning av välkända Emma Falcón. Den annars flitige rallyåkaren Falcón har ännu inte fått besked på vilka tävlingar som ska öras men mycket troligt så är ERC ”Rally Islas Canarias” i början av maj en som väljs ut.  

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *