Tom K. SM-skrällde igen med att bli trea i vinterpremären, historiska Monte har startat på Fyn, tung röst i ”vinterdäck-debatten” och en stor skånsk rallyåkare har lämnat oss.
Klang och jubel, trumpetblås jag vet inte vad och det som det jublas över är så klart Tom Kristensson/Andreas Johanssons körning i SM-premiären ”Hälsingerallyt”. Efter en stentuff fajt går SMK Hörby-åkaren in som trea totalt med en Skoda Fabia RS Rally2 från Keane Motorsport som han satte sig i för sin första test i torsdags. Inte bara ny bil, dessutom ovan vid underlaget och med tilldelad startposition som andra bil vilket aldrig är optimalt och allra minst på en vintertävling.
Nästan sträckseger blev det för skåningen och detta på rallyts längsta sträcka ”Gimma” 27 kilometer lång där bara tidigt snöskottande storfavoriten Patrik Flodin var snabbare. Detta gav jämna raden med SS-tider 3-5-3-4-2-4 och hade inte Skodan fått ett tekniskt fel på fjärde sträckan hade det säkerligen blivit sträckseger istället för åtta tappade sekunder och fjärde tid. Självklart var det en nöjd Tom som direkt efter målgång summerade dagen i Hudiksvall.
– Absolut, första vintertävlingen i en Rally2 bil är nu avklarad. Tyvärr hade vi en popoff-ventil som spökade lite på SS4 vilket gjorde att bilen gick med reducerad effekt, men annars är vi väldigt nöjda och glada med hela tävligen. Vi slutar 3:a i totalen och tar med oss mycket erfarenhet och lärdomar för nästa deltävling!
Regerande mästare Patrik Flodin/Göran Bergsten försvann redan på andra sträckan, tappade runt sju minuter och slutade sist i klassen.
Istället visade teamkompisen i GK Door Team Dennis Rådström/Johan Johansson vem som var allra hetast i svinkalla Hälsingland. Satte inte en fot fel med Polon och tog en välförtjänt seger före Team Nybes enda bil i mål, Fredrik Åhlin/Maja Bengtsson med nya Skodan. 11,3 sekunder skilde mellan de båda medan trean Tom hade ytterligare 2,8 sekunder upp. Bakåt var det ”safe”, Pontus Tidemand/Johan Grönvall med Toms vinnar-Polo från Arvika var 40,6 sekunder efter den skånska ”drönaren”. Min pall-kandidat Isac Reiersen/Lucas Karlsson slutade som femma före f.d J-WRC-vinnaren Pontus Sandell/Staffan Parmander. Bortsett från Åhlins andra plats var det inte Team Nybes helg i Hudiksvall då både Albin Nordh/Christoffer Bäck och Jonas Åkesson/Joakim Sjöberg tvingades till fysiska övningar i form av snöskottning. Samma öde drabbade Mattias Adielsson/Bo Holmstrand och Kalle Gustafsson/Magnus Nilsson (bilden).
Då socialt engagemang väntar ber jag att återkomma i morgon med mer från SM-premiären. Kan bara informera före detta, att PG Andersson /Anders Fredriksson tog GK Doors Toyota Corolla till seger i ”Nationella 2WD” före talangen Patrik Hallberg/John Stigh, Ford Fiesta Rally4.
I motsvarigheten med 4WD var det B-Förare Kim Nydén/Jonas Sandin som var helt överlägsen och hade snudd på en och en halvminut tillgodo på tvåan Mattias och Jonna Nyström.
*
Idag släpptes de första tävlande i ”Rallye Monte Carlo Historique” iväg från Assens på danska öns Fyns sydkust. Det var också här som de åtta danska deltagarna flaggades iväg inför turen ner till Medelhavet och Monaco.
Dessa är Hans Kolby Hansen / Jan Østergaard Nielsen, LANCIA FULVIA 1600 HF, Kenneth Kruse Simonsen / Otto Kristensen, LANCIA FULVIA 1300 HF, Michael Kristiansen/ Michael Andersen FORD ESCORT RS 2000, Lars Hindsgaul,/Arne Pagh, FIAT 128 COUPÉ, Arne Fasberg /Bent Fasberg, / HILLMANN AVENGER,Poul O’Cane/ Tage Gejl, PORSCHE 911 CARRERA 3,0, Henning Nielsen, / Jørgen O. Pedersen TRIUMPH VITESSE 2L, Chris Larsen / Toni Hansen Lotus Europa Twin Cam. För första gången på många år så är där inga svenska flaggor bland de 237 anmälda. Rallyt startar efter WRC-premiären och detta då den 31 januari med målgång den 7 februari. Då har 17 specialsträckor enligt Regularity-modell avverkats.
*
En som reagerat på debatten kring vinterdäcken i rally är Jan Sandström som tidigare varit förare, arrangör och dessutom ordförande i Rallyutskottet. I frågan har han formulerat ett ”öppet brev” till SBF som här återges i sin helhet. ”Hej SBF, vi har haft kontakt tidigare i ämnet men ni verkar inte förstå eller inte vilja förstå. Däckreglementet bestäms av SBF, inga andra, det är grunden. SBF har att förvalta och utveckla bilsporten för sportens bästa. Det är inte svårt att förstå, men med det vinterdäckreglemente som ni har för närvarande stryper ni vinterrally. Vilken arrangör vågar släppa loss ett riktigt startfält på sträckorna när däcken närmar sig långnabbsdäck och vilka förare har råd att tävla när däcken kostar 6-8000kr/st enligt uppgift? Ni verkar stolta över att ha begränsat dubbutsticket på vinter-SM, men snälla ni resten av tävlingarna då? Tror ni att dom arrangörerna gör vågen? Att Norge/Finland är kallsinniga är förståeligt, ni ändrar inte reglementet. Maxutstick på 5 mm, maximerat antal dubb som vi hade i så många år, skulle sänka kostnaderna för dom tävlande och göra att vägarna höll mycket bättre. Jag säger inte att det var bättre förr men nu är det definitivt inte bra alls. Om ni väntar några månader utan att agera så blir 2025 ännu ett förlorat år. Jan Sandström fd förare, fd arrangör och fd rallyutskottsordförande.”
*
För dagens rallyskåningar är troligen namnet Bo Gruwer inget som klickar så där igenkännande. Nu är jag av den lyckliga sorten att jag varit med sedan en tid tillbaka och då är Gruwer ett namn som jag nämner med stor respekt. Anledningen till att jag tar upp detta är att Bo gick bort för en vecka sedan och var då bara dagar från att fylla 84 år.
På 60-talet var bensinmacksägaren från Bromölla en av Sydsveriges bästa rallyåkare och där en av höjdpunkterna var seger i den skånska stortävlingen ”Pilevallen”. Inte bara det att Bo körde en före start borträknad silverlackad Saab Sport ”Trubbnos”, utan han var dessutom ”bara” A-junior (motsvarar B-förare i dag). Ändå visade han var skåpet skulle stå på de tuffa och svårkörda sträckor kring Snogeholm i sydskåne. Att sno en seger framför näsan på storfräsare och bilskolärare Bertil Nilsson från Sjöbo på dennes hemmaplan, var stort. Nu fick Bertil ge sig med sex sekunder och än mer imponerande var att första ”Grupp 2:a” (trimmad) kördes av smålänningen Bertil ”Bertil i Bor” Johansson som fick däng med ytterligare två sekunder. Hos mig finns alltid Bo Gruwer inskrivet i hjärtat med sin därefter lättrullade röda Saab V4:a med ”Gruwer” i stora bokstäver på det buckliga taket. Detta i en tid när alla rallybilar såg ut som förutom extraljusen, de som stod parkerade utanför ICA/Konsum där hemma. Efter rallykarriären ägnade sig Bo åt akrobatflygning och då ofta med en orädd dam på vingen. Malmö AK-föraren var dessutom en av få skåningar som i par med numera Floda-boende Roland Larsson körde ”KAK Rallyt” både 1966 och -68. Sina sista dagar framlevde Bo i Näsum utanför Bromölla.
Hej Tommy.
Tack för din fina blogg som jag läser regelbundet om än inte varje dag.
När det gäller SAAB är det 2T på bana som gäller och då en kortnos.
Trubbnos är för mig en tidig 900 innan dom lite rundare kofångarna kom. Tror det var -87.
mvh
Ulf Svensson
För mig som är född 51 är ”Kortnos” alltid en Saab 96 före 1965